Hej Mindhelper
Ved ik om det som sådan er et spørgsmål, men jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre. Min mor fik for ca. 4 år siden konstateret kræft i sin lever, hvilket resulterede i en akut stomi – den er efterfølgende blevet fjernet igen. Men siden da, har hun fået at vide at kræften er kommet tilbage, og at den har spredt sig. hver gang det ser ud til at hun har overvundet den, så får hun at vide nogle måneder senere, at den er kommet igen. For en gangs skyld lod jeg mig overbevise om, at hun var kræftfri, da lægerne inden sommerferien sagde, at de intet kunne se. Nu er ferien slut, og de sammen gælder for hendes kræftfri periode. Pletterne er kommet tilbage + nogle nye pletter, og fordi lægerne ikke tør at operere mere på hende, konstaterer de hende nu som kronisk syg. Det hele ramler lige nu, og jeg har aldrig før været så bange for at miste hende som jeg er lige nu.

(19 år)
Kære Du
Det lyder som en rigtig hård situation, som du står i. Det er hammersvært når en, som man holder rigtig meget af bliver konstateret kronisk syg. Derfor er jeg også virkelig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du ikke gå med alene.
Kræftforløb er hårde
Det lyder som et rigtig hårdt forløb dig og din familie har været igennem de seneste fire år. Kræftforløb kan være rigtig svære og krævende. Og det kan føles som en rutsjebanetur, hvor man ryger helt ned i kulkælderen og bliver rigtig ked af det, når personen får kræft og når behandlingen så lykkedes, begynder der måske at spirre et lille håb i maven. Men når man så får at vide, at kræften er tilbage, så kører rutsjebanen med ens følelser og humør helt i bund med 120 i timen igen.
Det lyder også til, at du lod dig selv mærke håbet og optimismen her i sommers, og det kan være rigtig rart. Men når man så får at vide at kræften er kommet tilbage, så kan det godt føles som om at tæppet bliver trukket væk under en. Og det kan sætte gang i en hel masse forskellige følelser og reaktioner som fx vrede, tristhed og angst. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du oplever at være bange for at miste din mor, og at det føles som om, at det hele ramler. For hun har været en stor del af dit liv og betyder meget for dig.
Når man står midt i situation som dig, kan det hele godt føles rigtig uoverskueligt og overvældende. Derfor er det også helt naturligt, at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre mere.
Derfor tænker jeg, at det måske kunne være hjælpsomt at læse vores artikel Er din mor eller far alvorlig syg? I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man også husker at passe på sig selv, når ens mor eller far er syg. Så måske der også er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Snak med din familie
Det kan være rigtig hårdt at være pårørende til en som har kræft. Og derfor er det også rigtig vigtigt, at man også husker at passe på sig. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at snakke med nogen om, hvordan du har det. For det er alt for tungt at gå med alle de svære tanker og følelser helt alene. Og selvom det ikke kan få følelserne til at forsvinde, kan det gøre dem lidt lettere at bære rundt på.
Det kan være, at der er en person i din familie, som du kan snakke med det om. De ved måske også, hvordan det er at være pårørende, og så kan det være rigtig rart at få sat nogle ord på og delt de oplevelser og følelser som fylder rigtig meget.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du har en god ven, som du kan snakke med det her om?
Ens venner er ofte nogle af de mennesker, som også er rigtig tætte på en. Og derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælp og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogen, som kender dig godt, men som ikke står midt i det, som dig og din familie oplever, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det.
Sorglinjen
Nogle af dem, som også er rigtig rare at snakke med, når en i familien er ramt af alvorlig sygdom er de frivillige hos Sorglinjen.
De frivillige hos Sorglinjen er rigtig gode til at lytte og fælles for alle de frivillige hos Sorglinjen er, at de også alle sammen har prøvet at have alvorlig sygdom i familien eller mistet en, som var tæt på dem. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om.Men de gør altid deres allerbedste for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både ringe, sende en SMS eller chatte med dem, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Kræftlinjen
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender Kræftlinjen? Det er et tilbud fra Kræftens Bekæmpelse, hvor man komme og snakke om det ting, som fylder, når man har kræft tæt inde på livet. Deres rådgivere er super søde og venlige, og de er vant til at snakke med folk, som er pårørende til kræftsyge. Du kan både ringe til dem og få en snak, drop-in i en af deres centre eller få en tid til en samtale. Og uanset, hvordan du tager fat i dem, vil de altid rigtig gerne hjælpe og lytte.
Det er rigtig hårdt, når en som man holder af bliver ramt af kræft. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig de allerkærligste tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper