Hej
Jeg har den her lærer, lad os kalde ham Pelle. Pelle har hjulpet mig virkelig meget med fx min selvskade cutting afhængighed og mange andre ting. Jeg har det faktisk meget bedre nu, jeg har ikke cuttede i snart 3 måneder.
Det er lidt ligesom, at jeg er “afhængig af Pelle”, når han er glad, er jeg også glad, når han er trist, er jeg også trist, når han er sur, er jeg også sur, og når han ikke er i skole, er jeg trist, giver det mening? (Og nej, jeg er ikke forelsket i Pelle). Altså Pelle har hjulpet mig så meget, at han ikke mere virker som en lærer for mig, han virker mere som en far for mig (min far døde da jeg var 5 år, og jeg kan ikke huske ham særlig godt). Min “afhængighed af Pelle” er et kæmpe stort problem i mit liv, føler jeg, fordi han er jo stadig bare en lærer og, når jeg går ud af 9 klasse, kommer jeg aldrig til at se ham igen. Og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre lige nu. Burde jeg sige, hvordan jeg har det til Pelle? Eller holde en pause fra ham? Kan i være søde og hjælpe mig med det?

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om din lærer fylder en del hos dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Men allerførst vil jeg lige starte med at rose dig – for det er simpelthen mega flot, at du ikke har cuttet i 3 måneder. Godt gået.
Det giver mening
Du skriver, at du føler dig meget afhængig af din lærer “Pelle”, og at dit humør ændrer sig efter hans humør. Jeg tænker, at meget af det som du oplever, er helt naturligt. For når en person har hjulpet en rigtig meget, kommer man for det meste også til at holde af dem. Og når man holder af en person, bliver man tit også påvirket af, hvordan de har det. Måske kender du det også fra dine venner eller familie. Hvis ens gode ven er mega trist, så vil man også tit selv blive lidt ked af det på deres vegne. Det er en helt normal ting.
Det kan godt være en ubehagelig følelse, når man føler sig afhængig af en anden person. For kan man klare sig uden deres hjælp? Men her tænker jeg at det er vigtigt, at du husker på, at selvom Pelle har hjulpet dig og støttet dig, så er det dig der har gjort det hårde arbejde – du har fået det bedre, og er stoppet med at cutte. Og det er i sidste ende din fortjeneste. Derfor er det heller ikke fordi, at alt det gode behøves at forsvinde, fordi du ikke kommer til at se Pelle ovre i skolen hver dag.
Snak med ham
Du spørger også, om du skal fortælle Pelle om, hvordan du har det. Og det tænker jeg lyder som en god ide, hvis du har lyst til det. For når du går rundt og bruger krudt på at bekymre dig om det, kan det måske hjælpe, at få sagt det højt. Så kan i snakke lidt om dine tanker, og måske kan han også hjælpe dig med, hvad du kan gøre, for at give slip på bekymringerne.
Snak med en anden
Det kan måske også være en ide at tale med en anden voksen om dine tanker. Det kan f.eks. være med en forældre, en sød tante, eller en tredje, som du føler dig tryg ved. For hvis du lige nu mest snakker med Pelle, så kan det måske hjælpe, at snakke med en anden voksen. Så kan den anden voksne nemlig også hjælpe og støtte dig. Og måske gør det, at du ikke føler dig helt lige så afhængig af Pelle.
Anden hjælp
Det er også vigtigt at huske på, at der er altid hjælp at hente andre steder. Så når du stopper i folkeskolen, og Pelle ikke er din lærer længere, så er der andre steder, du kan få hjælp. F.eks. kan du altid tage fat i Headspace
Headspace er et super godt sted at komme, hvis man ramler ind i en svær periode. Hos Headspace kan man nemlig få samtaler hos deres frivillige. De frivillige er super søde og dygtige, og man kan komme i Headspace helt til man er 25 år. Så dem er du altid velkommen til at tage fat i, både nu og efter du går ud af 9’ende. Der ligger headpacecentre i de fleste større byer, og ellers kan man også fange dem på chat.
Et andet sted, som måske også kunne være noget, det er LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Her kan man både ringe og skrive ind, og få hjælp, hvis man f.eks. cutter, eller er stoppet med det. Nogle af rådgiverne hos LMS har selv kæmpet med selvskade. Derfor ved de også, en helt masse om det og er gode at snakke med.
Det kan være en svær følelse, at være afhængig af et andet menneske. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar der har hjulpet. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper