Min kæreste går rundt med selvmordstanker, når jeg ikke er i nærheden. Og det lader til, at min ven prøver at skjule, at han er virkelig ked af det.
Hej Mindhelper
Min kæreste har selvmordstanker og svært ved at mærke sine følelser i sig selv, imens min ven formegentlig har en depression uden at ville indse det og tale om det.
Min kæreste nævner mere og mere omkring det, og jeg er bange for at sige noget. Jeg vil tale det ud med ham og gøre ham gladere. Give ham kompetencer til at kunne overvinde den onde cyklus og de negative tanker, men hvordan taler jeg om selvmord med ham? Indtil videre har jeg prøvet at opmuntre ham en smule, men det kan sikkert lyde falsk. Han har brug for noget dybere. Ved ikke hvordan jeg kan hjælpe ham andet end at være sammen med ham, for han har selv nævnt, at har det godt, når vi er sammen og slipper for alle de negative tanker. Jeg kan også mærke, at han har det godt, når vi er sammen. Når vi ikke er sammen, er det oftes der, han kommer ud med alle følelserne og skriver til mig på en dybere plan, men kan mærke en udvikling, der måske er farlig. Jeg føler mig som stoffer for ham. Når vi er sammen, er han glad uden at tænke meget over tingene, og når vi ikke er sammen, går han tilbage til en fase, der minder om depressionen han tidligere har haft (varede ca. 3 år og sluttede for ca. 1 år siden).
Samtidig er min ven ret ekstrovert og joker med en masse, men samtidig kan man se, at smilet fremtvinges. Han har talt lidt om ubehagen ved forældrenes skænderier, og hvordan tingene nogen gange føles håbløst. Han har et overfladisk “jeg”, der virkelig prøver at skjule nogle ting, og jeg ved ikke, hvordan jeg kan åbne ham op.
Hvordan taler man med drenge om følelser på en måde, der gør dem gladere, og kan man give dem kompetencer/redskaber, der kan hjælpe dem med deres negative tanker?
Jeg har selv været i en mild depression og har svært ved at tale om følelser. Virker ofte kold, når der tales om den slags, så ved ikke, hvordan jeg kan være til hjælp.

(Pige, 18 år)
Kære 18-årige pige
Du har en del at tænke på for tiden, lyder det til. Det må være svært at være i. Derfor er det virkelig godt, at du har delt dine tanker med os.
Det er godt, at du er der for dem
Du slår mig som en meget ansvarsfuld og omsorgsfuld pige, der tænker meget på folk omkring dig. Det er rigtig gode egenskaber at have. Og som i den grad kommer dem tæt på dig til gode. Jeg er glad for, at du skriver herind for at få råd, så du kan hjælpe din kæreste og din gode ven.
Lad ham få luft for tankerne
Du skriver, at du er bange for at sige noget, når din kæreste snakker om sine selvmordstanker. Det kan jeg godt forstå. Det er også meget skræmmende at høre sine kære snakke om sådan noget. Men ofte kan det faktisk være en lettelse for mange at få lov til at snakke om selvmordstankerne. Og der kan du hjælpe din kæreste med at snakke om sine. Lad ham fortælle om dem og lyt til ham.
Du skriver, at han skriver til dig om hans tanker, når I ikke er sammen. Hvad gør du, når han skriver til dig? Hvis du ikke allerede gør det, vil jeg råde dig til at spørge, om du må ringe ham op. Så har I mulighed for at snakke det igennem. Hvorfor kom tankerne lige der? Der findes måske et mønster i, hvornår de kommer til ham. Og kan han gøre noget for at fjerne sig fra de tanker?
Der er langt fra tanker til handlinger
For at berolige dig skal du vide, at der heldigvis er langt fra tanker til handlinger, når vi taler om selvmordstanker. Og så længe hans tanker forsvinder, når I er sammen, er det et godt tegn. Uanset hvordan det sker. Men derfor er det stadig rigtig svært at være i – både for ham og dig. Du skal dog være opmærksom, hvis han begynder at fortælle dig om, hvordan han har tænkt sig at tage sit eget liv. Det kan nemlig betyde, at man er rykket skridtet nærmere på at gøre det.
Jeg kommer til at tænke på, om din kæreste får hjælp? Hvis han ikke gør, synes jeg, at du skal støtte ham i at søge hjælp – til at starte med bare hos hans forældre. Det kan måske også lette lidt for din ansvarsfølelse? Det er rigtig godt, at du er sammen med ham og er der for ham… Men – du skal ikke stå med hans selvmordstanker alene. Måske du kunne vise ham artiklen, vi har, om selvmordstanker? Det synes jeg i hvert fald, du skal gøre. Der står lidt om, hvad man kan gøre, hvis man går med tankerne.
Din depression kan være en styrke
I forhold til din ven er det rigtig godt, at han allerede har åbnet op omkring, at tingene kan virke håbløse. Det ser jeg som et tegn på, at han rent faktisk har behov for at snakke tingene igennem med en person. Og den person kan sagtens være dig. Du skriver, at du har svært ved at tale om følelser. Men det at du selv har haft en depression er en kæmpe styrke. Og det er det på den måde, at du måske bedre kan sætte dig ind i, hvordan han har det.
Det vigtigste er at være der og lytte
Du spørger til, hvad du kan gøre for at gøre dem gladere. Opmuntre dem er bestemt en god taktik, så de kommer til at tænke på nogle positive ting. Men ellers er det bare vigtigt, at du er der for dem. At du både viser det og fortæller dem det. At du lytter til dem, og at du snakker med om det, de fortæller. Ofte kan det lette for dem, hvis de bare får lov til at fortælle og få det ud, der fylder.
De skal selv finde deres kompetencer
Det er vigtigt, at du husker på, at du ikke skal redde dem – selvom du måske gerne ville. De skal selv komme op fra der, hvor de er. På den måde bliver de også kun stærkere. Du skal ikke give dem nogle kompetencer. Dem skal de selv få øje på og bruge – men måske du kunne hjælpe dem med det? Det lyder til, at du er kommet ud af din depression. Fik du der nogle redskaber til, hvordan du kunne stoppe de negative tanker? Og tænker du, at din kæreste og ven kan bruge nogle af dem? For dem tænker jeg sagtens, at du kan dele med dem.
Få dem til at søge hjælp
Hvis du stadig er helt på bar bund, når du snakker med dem. Hvis du ikke ved, hvad du skal sige eller gøre… Så er det altid okay at sige, at du synes, det ville være en god idé, hvis de søgte hjælp. At du ikke kan stå med det alene. Få dem til at snakke med deres forældre, hvis de ikke allerede har gjort det. Så kan de forhåbentlig hjælpe dem videre, så de får den hjælp, de behøver.
I kan tage kontakt til Livslinien
Til sidst vil jeg lige gøre dig opmærksom på Livslinien. Her kan både din kæreste og du ringe eller skrive ind, når selvmordstankerne bliver for meget for jer. De er nemlig vant til at snakke med personer med selvmordstanker eller pårørende til disse personer. Og så kan I være helt anonyme, hvis I ønsker det.
Jeg håber, at jeg har givet dig svar nok, så du har en idé om, hvad du skal gøre her fra. Jeg krydser fingre for, at det hele nok skal gå.
De bedste hilsner fra Mindhelper