Hej
Jeg skriver, fordi min kæreste er ude og sejle i 3 mdr. på én båd i Indonesien sammen med andre unge. Han har været afsted i 2 mdr. allerede, men vi har haft mange konflikter især, fordi han har været 1 mdr på én båd med 10 piger, hvor han har sovet med dem mm. Han siger jeg skal stole på ham, og det vil jeg også gerne, men hele tiden kommer der et billede eller én besked op, som jeg misforstår. Han har flere gange beskrevet for mig, hvor “pisse fedt” han har det “hvor mega gode venner alle er”, at han slet ikke har været “træt af” 1 sekund at være sammen med piger osv.
Er glad på hans vegne, men synes bare det ville være rart, hvis han for én gangs skyld kunne sige, at alle faktisk ikke er mega gode venner eller at der er konflikter og dårlige dage. For føler lidt at det hele skal virke og se så perfekt ud (some og det han fortæller). Måske er det også så godt som han siger, synes bare det er svært at forstå? Men han siger også at jeg ikke skal forstå det.. men det vil jeg jo gerne…
Ved bare ikke, hvad jeg skal gøre.. Hvordan acceptere man at han godt må være tæt og have det så godt med andre? Og at det da bare er dejligt, hvis alting går godt?
Vh. Én frustreret pige

(20 år)
Hej frustrerede pige
Det lyder til, at tankerne og følelserne omkring, at din kæreste er ude og sejle, fylder en del hos dig. Og når de gør det, kan det godt påvirke ens humør ret meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så synes jeg, at det lyder til, at du på den ene side gerne vil være glad på din kærestes vegne. Men samtidig også oplever, at det er svært at være det, når han er på en båd med en masse andre piger. Det kan være en ret svær, forvirrende og frustrerende situation at stå i. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at det fylder hos dig. Og du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Her i brevkassen er der fx en pige på 20, som skriver, at hendes kæreste har været ude og rejse i to måneder, og at hun er begyndt at have det rigtig svært ved hele situationen.
Accept
Du spørger også, hvordan du accepterer, at han gerne må være tæt og have det så godt med andre. Det synes jeg er rigtig flot af dig at spørge om, for det viser mig, at forholdet betyder noget for dig, og at du også er villig til at gøre din del for, at det hele ikke går i hårdknude. Så kæmpe skulderklap herfra.
Når man skal øve sig i at acceptere omstændigheder og de svære tanker og følelser det kan føre med, kan det være en god ide at huske på, at selvom vi mærker svære tanker og følelser, betyder det ikke, at vi behøver at handle på dem eller få dem væk. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at øve sig i at lægge mærke til, at de svære tanker og følelser dukker frem og så sige til sig selv “hov, nu mærker jeg at frustrationerne popper frem. Det er okay, men lige nu var jeg egentlig i gang med noget andet, så nu rykker jeg mine tanker tilbage på det i stedet.” For vi kan ikke styre vores følelser – de kommer og går og ændrer sig hele tiden. Og ligesom vi ikke kan være glade på kommando, kan vi heller ikke tvinge os selv til ikke at mærke svære tanker og følelser. Men vi kan bestemme, hvordan vi forholder os til og reagerer på tankerne og følelserne, når de kommer.
Så måske du kan prøve det næste gang frustrationerne og bekymringerne ift. din kæreste popper frem?
Og jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men heldigvis oplever de fleste, at det bliver nemmere og nemmere efterhånden, som de gør det.
Jeg tænker også, at der måske er et råd eller to i vores artikel om jalousi, som kunne være hjælpsomt for dig. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan slutte fred med jalousien, så den ikke bliver ved med at fylde så meget. Og rådene kan også sagtens bruges selvom det er frustration det drejer sig om.
At gøre rare ting
Nogle gange kan det også være en god ide at lave nogle rare og hyggelige ting, mens ens kæreste er ude og rejse. Det kan fx være at ses lidt ekstra med ens veninder, se den serie, som ens kæreste aldrig gider at se eller noget helt tredje. For det kan føles rigtig rart at gøre nogle gode ting for sig selv, og samtidig kan det være rart at lave noget andet, så de svære tanker og følelser ikke kommer til at fylde det hele.
Snak med dine venner om det
Når man går med en masse svære tanker og følelser, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogle af dine venner om, hvordan du har det. For langt de fleste venner vil rigtig gerne have, at man har det godt. Derfor vil de som regel også gerne lytte, når man fortæller dem om noget, som er svært.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når ens kæreste er ude og sejle på en båd med en masse piger. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være svært, når ens kæreste er ude og sejle på en båd med en masse andre piger. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper