Hej brevkasse.
Mine forældre er gift og har været i omkring 15-20 år. (Jeg kan ikke huske det præcise tal)
Jeg så igår min far kommentere på en kvindes opslag hvor der stod “Phone number?”
Vis han har kommenteret på hendes opslag hvad har han så ellers gjordt?!!
Jeg ville ikke konfrontere ham eller fortælle min mor det i frygt om at de går fra hinanden.
Hvad skal jeg gøre?

(14 år)
Kære du
Det lyder rigtig ubehageligt at have fundet ud af, at ens far kommenterer andre kvinders opslag og spørger om deres telefonnummer.
Vi har modtaget to brevkassespørgsmål, der minder rigtig meget om hinanden. Vi antager derfor, at de begge to er fra dig og svarer på dem begge her.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, forstår jeg virkelig godt, at du ikke ved hvad du skal gøre. For hvad skal det betyde, når ens far kommenterer andres kvinders opslag og følger alle mulige på sociale medier?
Det kan være svært at finde hoved og hale i, og måske endda endnu sværere at spørge ind til. For hvordan reagerer din far eller mor hvis du fortæller dem, hvad du har set? Og vil det resultere i, at de måske går fra hinanden?
Det virker alt sammen til at være svære tanker at gå med, og nogle man måske allerhelst bare vil glemme. Men når jeg læser dit brev, virker det til, at det er noget som fylder rigtig meget hos dig. Derfor tænker jeg også, at jeg vil prøve at give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Skal du tale med dine forældre om det?
Du skriver, at du ikke har lyst til at konfrontere din far eller fortælle det til din mor, fordi du er bange for, at de så slår op. Det giver rigtig god mening. De fleste af os, hvis forældre stadig er sammen, har utroligt svært ved at forestille sig, at vores forældre nogensinde slår op.
De har været sammen i mange år og har ofte været det hele vores liv. Derfor er det også sådan en ubehagelig tanke, at der en dag skulle ske noget, som fik dem til at gå fra hinanden.
Hvilket fører os tilbage til dit dilemma: Skal du sige det til dem, selvom der er en risiko for, at de slår op?
Et nemt svar ville være: “Nej, det skal du ikke. Glem alt du har set og lad som ingenting, så er alting som det plejer”. Men så nemt er det ikke.
Det at du har skrevet herind og bedt om hjælp til, hvad du skal gøre, er for mig et tydeligt tegn på, at det her ikke er noget, som du bare kan glemme. Derfor kunne det også være, at du måske kunne blive nødt til at snakke med din mor eller far om det.
Hvis du vælger at snakke med dine forældre om det
Hvis du vælger at tale med din mor eller far om det, er der et par ting som er vigtigt for mig at sige til dig.
For det første, så kan vi aldrig vide hvilke hemmelige aftaler, vores forældre har. Nogle par har en aftale om, at man godt må skrive med andre eller måske endda tage på dates med andre. Det er sjældent noget vi som børn får noget at vide om, og derfor ikke noget vi ved, medmindre vi opdager det.
For det andet, så skal du vide, at hvis du taler med din far eller mor om det, og det så viser sig, at der er noget, som ikke er som det skal være, så kan det aldrig være din skyld. Måske ville det bare komme frem på et andet tidspunkt og derfor vil aldrig være din skyld, uanset hvad du gør.
For selvom regnestykket: “Jeg siger det til mine forældre + de slår op = det er min skyld”, godt kan virke som om, at det giver god mening, så kan det aldrig være din skyld.
For selvom det er dig, der siger det til dem, så er det jo først og fremmest din far, som har kommenteret på andre kvinders opslag. Så uanset hvad er det jo ikke nogle ting, som du gør, der i værste tilfælde ville få dem til at slå op.
Når det så er sagt, så er der jo ingen garanti for, at de overhovedet slår op, hvis du siger det til dem. Det kan være din mor allerede ved det, og hun har det fint med det. Det kan være, de har en aftale, eller måske snakker de om det, og kommer videre.
Vi kan ikke vide med sikkerhed, hvordan de reagerer, hvis du siger det til dem. Men det virker til, at vi med sikkerhed kan sige, at du ikke kan holde ud at gå med det alene.
Har du hørt om Børnetelefonen?
Hvis du føler, at du ikke kan holde ud at gå med det her alene og har brug for at snakke med nogen, som ikke kender dig og din familie, så kan jeg varmt anbefale dig Børnetelefonen.
Hos Børnetelefonen sidder der en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med børn og unge om det, der er svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du har brug for flere råd, eller hvis du har nogle spørgsmål efter at have læst mit svar til dig.
For selvom du altid er velkommen til at skrive herind igen, så kan du både chatte, SMS’e eller ringe til Børnetelefonen døgnet rundt. De sidder altid klar til at lytte og hjælpe, og så er de super søde.
Det kan være enormt ubehageligt at opdage, at ens far kommenterer på andre kvinders opslag. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som kan hjælpe. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper