Hej brevkasse
Jeg er en 14-årig pige.
Jeg har det meget svært, og det har jeg haft meget længe. Jeg har været utilpas lige siden min far blev syg med kræft. Men han har det bedre nu. Hvorfor har jeg det så ikke også bedre? Jeg kan ikke længere finde rundt i mine tanker og følelser. Min lærer og jeg har snakket meget sammen om det. Især også efter at jeg begyndte at få det svært med at fremlægge. Jeg begynder at ryste, overfladiske vejrtrækninger og ofte begynder jeg at græde. Jeg ved ikke hvorfor det er kommet men mig og min lærer har snakket om det og hun hjælper mig til at ødelægge minw dårlige rutiner med bare at være alene når jeg kommer hjem.
Jeg vil gerne have hjælp til hvordan jeg kan fortælle det til mine forældre og hvad jeg skal sige. Vh. En meget forvirret pige.

(14 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at det er skræmmende, når ens forældre bliver syg.
Når ens krop reagerer
Når der sker svære ting i vores liv, så er det helt normalt, at vi kan blive bange eller kede af det.
Sådan reagerer de fleste.
Og når tingene så bliver bedre, så kan man let komme til at tænke, at så er alt okay igen, og tilbage som det var før.
Men selvom vi kan tænke, at alt er fint igen, så er det ikke sikkert, at vores krop er lige så hurtig til at forstå det.
Du kender måske det med, at ens ven forskrækker én. Så kan man blive bange, når det sker, og ens hjerte kan hamre derudaf. Men man ved også hurtigt, at det ikke er farligt.
Alligevel, så kan ens hjerte fortsætte med at slå hurtigt i noget tid efter, og man tænker måske stadig på, at det skete et par dage efter.
Og det er faktisk helt normalt at reagere sådan.
For selvom vi med vores tanker kan tænke, at alt er ok, så betyder det ikke, at vores krop falder til ro med det samme igen.
Derfor er det normalt, at selvom din far har det bedre, så kan det stadig tage tid, før din krop falder til ro igen.
Hvordan skal du tale med dine forældre?
Nogle gange kan det være svært, hvordan man skal tale med sine forældre.
Men det er faktisk rigtig vigtigt, at man får fortalt sine forældre, når man har det svært. For det kan gøre, at det bliver mindre svært at være i, og ens forældre kan også kun hjælpe én, hvis de ved, hvordan man har det.
I vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting, har vi samlet vores bedste råd til, hvordan du kan gøre.
Ét råd er for eksempel, at aftale et tidspunkt, hvor man gerne vil tale med sine forældre. På den måde ved man, hvornår man skal tale sammen, og så er det også lettere at finde ud af, præcis hvad man gerne vil sige.
Hvad skal du sige?
Når du har aftalt at tale med dine forældre, så kan det også være godt at tænke over, hvad du skal sige.
Du skal vide, at det du føler er helt normalt, og at der ikke er nogen forkert eller rigtig måde at fortælle om det på.
Nogle gange, når man skal tale om noget svært, så er det aller sværeste faktisk at starte samtalen. Men tit når samtalen er i gang, så er det meget lettere at snakke videre.
Hvis jeg skal give dig et eksempel på, hvad du kunne sige, så kunne det for eksempel være:
“Tak fordi I vil tale med mig. Jeg har haft det svært på det seneste. Selvom far har fået det bedre, så kan jeg mærke, at jeg stadig har det skidt.”
Med den sætning fortæller du kort om, hvordan du har det, og så kan dine forældre spørge ind til det.
Hvis du har svært ved at skulle sige det højt, så kan du også sagtens vise dem det brev, du har skrevet til os her. Her beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du har det.
Bliv ved med at snakke med din lærer
Til slut vil jeg gerne rose dig for, at du har taget fat i din lærer. Det er nemlig mega vigtigt, at vi taler med nogen, når vi har det svært.
Det lyder også til, at det er en rigtig god lærer du har, og at de har hjulpet dig meget.
Derfor synes jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du bliver ved med at tale med din lærer.
For når vi har det svært, så kan det hjælpe rigtig meget at sige det højt. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper