Hej
Jeg er lige nu ude og rejse med en veninde, vi har kun været her et par dage, men jeg føler mig allerede mere end klar til at komme hjem..
Jeg savner min mor og min kæreste så utroligt meget.. jeg får så ondt i maven bare ved tanken om at jeg er på den anden side af jorden, og så langt væk fra dem..
På den anden side er jeg SÅ bange for at flyve, så hjemrejsen om 20 dage giver mig også virkelig ondt i maven..
ville ønske jeg aldrig var taget afsted.. jeg havde en forestilling om at sådan en backpacker rejse var lige mig, men må nok indse, at det er det ikke..

(20 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du står over for en udfordring, som rigtig mange har stået over for før. Du er rejst ud i den store verden, backpack på ryggen og klar til at erobre verdenen. Men pludselig rammer hjemveen.
Du savner din mor og kæreste, og pludselig sidder du med en følelse af, at det hele ville have været meget bedre, hvis du nu bare ikke havde taget af sted. Men nu er du af sted, der er 20 dage til hjemrejsen og hvad gør man så?
Du er ikke alene
Det kan være en kæmpe omvæltning at være ude og rejse. Man er langt væk hjemmefra, alt omkring en er nyt og man savner måske dem derhjemme. Lige så spændende og sjovt det kan være, lige så skræmmende og ubehageligt kan det også føles.
Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at der er mange som har det ligesom dig. Vi har tit unge, som skriver ind ligesom dig, at de er rejst ud i verdenen og savner det derhjemme.
De savner deres kæreste, er kede af det og kan slet ikke nyde turen, fordi de ikke kan tænke på andet, end hvordan den selvsamme tur slutter.
Hvis du synes det kunne være rart at læse nogle af deres tanker og bekymringer, så kan du enten søge i brevkassen eller fx læse spørgsmålene: Jeg er ude og rejse og jeg savner min kæreste helt vildt og Jeg er ude og rejse med en veninde og har rigtig meget hjemve.
Prøv at give det noget tid
Når der sker store forandringer i vores hverdag, kan det hurtigt virke overvældende. Ens daglige rutine bliver måske vendt på hovedet og man har svært ved at finde fodfæste i ens nye situation. Derfor er det også normalt at blive overvældet, når man er ude og rejse.
Du har måske været vant til at se din mor og kæreste hele tiden og nu er de pludselig på den anden side af Jorden. Men selvom du skriver, at du får ondt i maven ved tanken om, hvor meget du savner dem, skal du vide, at det godt kan blive bedre.
For når du skriver, at I kun har været afsted et par dage, tænker jeg at det kunne være en god ide, at du prøver at give dig selv noget tid til at lande i det hele.
For selvom det hele måske virker overvældende nu, så oplever de fleste mennesker, at når de lige har været der et stykke tid, kommet sig over det værste jetlag og landet ordentligt, så er det faktisk okay at være af sted.
Så selvom savnet fylder rigtig meget hos dig nu, er det ikke sikkert, at det bliver ved med at være sådan resten af turen.
Når det så er sagt, er det også helt okay, hvis det viser sig, at sådan en rejse ikke er noget for dig. Ofte ved man ikke, hvordan man reagerer, før man er hoppet af flyet og står i et helt nyt land. Så mit bedste råd til dig er at give det noget tid og mærke godt efter.
Det kan være godt at savne nogen man holder af
Når jeg læser, hvor ondt det gør på dig, at være væk fra din mor og kæreste, får jeg en fornemmelse af, at det er to personer som betyder rigtig meget for dig. For ofte når vi føler savn, er det et tegn på at dem vi savner, er nogle som fylder rigtig meget i vores liv.
Derfor kan det også nogle gange være godt, at være væk fra dem i en længere periode. For når vi er væk fra nogen og savner dem, bliver vi bekræftet i, at det er nogle, som vi elsker rigtig højt.
Så selvom det virker uoverskueligt nu, kan det måske ende med, at du værdsætter dem endnu mere når du kommer hjem, end da du tog af sted.
Hvad kan du gøre ved flyskrækken?
Du skriver, at du er bange for at flyve og frygter flyturen hjem. Da flyturen hjem desværre nok ikke kan undgås, er det måske en god ide, at prøve at lægge det på hylden indtil I skal hjem.
Noget, der ofte hjælper hvis man går og bekymrer sig om noget i fremtiden, er at fortælle nogen om det. Det kan være enormt lettende og rart at få sat ord på sine bekymringer og i sidste ende måske hjælp en med at slappe mere af.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt din veninde, du rejser med, hvordan du har det? Hvis ikke, så tænker jeg det kunne være en god ide. Hun står jo i samme situation som dig, og kan derfor måske genkende nogle af de følelser, du går med.
Et andet mere konkret råd jeg har til dig, er at fortælle personalet på flyet om din flyskræk, når I skal til at flyve hjem. De fleste stewardesser og stewarder er vant til at snakke med passagerer, der er flyskræk og har derfor helt sikker nogle gode råd til, hvad du kan gøre, for at få en god flyvetur.
Det kan være svært at vide hvad man skal gøre, hvis man er kommet af sted på sin store backpackertur og indser at det måske ikke er noget for en alligevel. Derfor håber jeg også, at du kan bruge nogle af mine råd til dig. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får mærket efter.
De bedste hilsner fra en Mindhelper