Hej Mindhelper
Kan man blive indlagt for selvskade og selvmords tanker? Jeg har selvskader nogle gang nu og jeg har haft tanker om at jeg ikke vil være her mere. Jeg har sagt det til mine forældre men er stadig i tvivl om det

(14 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du har det rigtig svært for tiden. Derfor er jeg meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For svære perioder, skal man aldrig gå igennem alene.
Først vil jeg lige starte med at rose dig. For det er simpelthen så godt, at du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det. Når man har tanker om ikke at være her mere, er det bedste man kan gøre nemlig, at række ud efter hjælp. Og det er netop det, som du har gjort.
Selvmordstanker
Det er rigtig tungt at kæmpe med selvmordstanker. Men når man har det rigtig svært, kan de godt dukke op. Derfor er der også en del unge, som oplever at få selvmordstanker på et tidspunkt. Der kan være forskellige grunde til, at tankerne dukker op. Nogle gange kan man måske pege på en ret specifik ting og sige – det var på grund af det her. Men andre gange kan det være svære at sætte fingeren på, hvorfor tankerne dukker op. Men tit er det sådan, at selvmordstankerne ikke handler om, at man egentlig har lyst til at dø. Tit handler de i stedet om, at man har det rigtig svært, og ikke kan se sig ud af situationen. Måske har man mistet troen på, at det kan blive bedre. Eller måske føles tingene så svære lige nu, at man tænker, at det ville være lettere, hvis ikke man var her.
Men selvmord er aldrig løsningen. For det er muligt at komme ud på den anden side, også selvom det hele kan virke mørkt lige nu.
Kan man blive indlagt?
Du spørger, om du kan blive indlagt for selvskade og selvmordstanker. Det kan jeg desværre ikke give dig noget direkte svar på. Hos Psykiatrisk skadestue vurderer de nemlig mange forskellige ting, når de skal beslutte, om man skal indlægges. Men en god tommelfingerregel er, at det altid er bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt. Så derfor må man også godt ringe og snakke med dem, hvis man er i tvivl. Du kan se de regionale psykiatriske skadestuer herunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Har du været hos lægen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du har været oppe hos din læge? Hvis ikke du har det, så er det vigtigt, at du får det gjort. Lægen kan nemlig snakke med dig og finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få. Derfor er lægen også det allerbedste sted at tage hen, når man er ramlet ind i en svær periode.
Du kan måske også snakke med dine forældre, om en af dem kan tage derop sammen med dig. Det kan nogle gange være meget rart, at have en med sig.
Livslinien og LMS
Jeg vil til sidst også lige fortælle dig, om et par andre tilbud, som måske kunne være hjælpsomme for dig.
Det første, det er Livslinien. Livslinien er et sted, man kan ringe ind, når man har selvmordstanker. Hos Livslinien arbejder der nogle super søde og dygtige mennesker, som altid er klar på at lytte. De er vant til at tale om svære ting, så dem kan du trygt tage fat i.
LMS er et andet godt tilbud. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Hos LMS ved de en masse om selvskade, og derfor kan de også være rigtig gode at snakke med. De ved også, at det er noget, som måske kan være svært at tale om. Derfor gør de også deres bedste for, at det skal være rart at snakke med dem. Man kan både ringe og skrive med dem.
Selvom jeg ikke kunne give dig noget direkte svar på dit spørgsmål, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber at du finder den rigtige hjælp, så du kan få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper