Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, som har gået rundt i noget tid med tanken om at der er ”noget galt med mig”. Jeg har i lang tid talt kanter på ting, som fx vinduer, min computer og generelt bare tælle kanter/ting. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg er talblind, men jeg har søgt lidt på nettet og kommet frem til noget OCD. Når jeg er på arbejde (i en bager) er der tit rodet og ”beskidt” fra rundstykskrummer osv. Når jeg lukker bageren skal der være helt rent og poserne/æskerne skal ligge snorlige i størrelses rækkefølge. Når jeg ser film på min computer og folk siger noget, prøver jeg at få ordene stavelses vis til at passe med min computers kanter, så alle kanter er ”udfyldt”, hvis det giver mening? Jeg ved egentlig ikke om det bare er en vane eller om der er en diagnose for det. Men jeg ville lige høre om det var noget i vidste om.

(16 år)
Kære Pige på 16 år
Det lyder som om, at du har tænkt en del over, hvorfor du har de vaner, som du har. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det kan godt komme til at fylde meget, når man er i tvivl om, hvorfor man gør de ting, som man gør.
Orden og vaner
Du skriver, at du godt kan lide orden, og at du gerne vil have at bageren, du arbejder i er ren og ordentlig, når du lukker. Det er helt normalt, godt at kunne lide, at tingene er rene og ordentlige. Og små finurlig vaner, som måske kan virke lidt usædvanlige, er også noget, som mange mennesker har. Så selvom man har nogle små ritualer eller vaner, som måske kan virke lidt pudsige, så behøver det ikke betyde, at man har en diagnose.
Men nogle gange kan det også være sådan, at de her vaner kommer til at fylde rigtig meget. Så man fx bruger meget tid og energi på, at tælle eller lægge ting på en helt præcis måde. Og måske begynder der at være andre ting, man ikke kan, fordi det så betyder, at man ikke kan gøre de her vaner. Så er det, at det kan udvikle sig til at blive OCD. Det lyder til, at du allerede har læst om, hvad OCD er for noget. Men hvis du gerne vil læse lidt mere, så kan du kigge på artiklen med typiske tegn på OCD, og hvad man kan gøre.
Hvordan føles det
Noget du også kan prøve at tænke over, er hvordan du føler og tænker, om de her vaner du har. Måske især, hvordan du har det, hvis du fx ikke tæller stavelser på computerens kanter, eller lægger poserne lige i bageriet. Vanerne behøver nemlig ikke at være et problem. Men hvis det er sådan, at man får det dårligt, eller bliver urolig, hvis ikke man gør vanerne. Så kan det være et tegn på, at der er noget, som ikke er helt som det skal være. Så hvad for nogle tanker løber gennem hovedet, når du gør de her forskellige ting? Og hvordan ville det føles, hvis ikke du kunne gøre dem?
Tal med en voksen
Jeg tænker, at det ville være en god ide, at du snakkede med en voksen, om dine vaner. For hvis det er noget, der fylder for dig er det vigtigt, at få det fortalt til en, du er tryg ved. Det kan være en forældre, en lærer på skolen, eller en helt tredje voksen. Det kan nemlig være en ret stor lettelse at få sagt de tanker, som man går rundt med højt. Og mange oplever også, at svære ting fylder lidt mindre, når man deler dem med andre.
Den voksne vil også kunne hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, der kunne være godt for dig at få. For selvom vanerne kan komme til at fylde mega meget, så kan man også godt arbejde med, at få dem til at fylde mindre. Sommetider har man måske bare brug for en hjælpende hånd.
Tag til lægen
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om det er OCD, du har. For det skal der nogle fagprofessionele, til at vurdere. Derfor er mit råd til dig også, at tage et smut forbi din egen læge. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig. Og lægen kan også være med til at undersøge, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få.
Mange unge kan synes, at det er lidt svært at tage til lægen og fortælle om, hvordan de har det. Hvis du også har det lidt sådan, kan du kigge på denne her artikel, om alt du skal vide om at tage til lægen. Du kan også spørge en voksen, du er tryg ved, om de vil tage med derop. Det kan sommetider være meget rart, at have en ved sin side.
Psykinfo
Du må også altid tage fat i Psykinfo. Hos psykinfo arbejder der en masse dygtige mennesker, som ved meget om alle mulige forskellige psykiske sygdomme. Derfor er de også gode at tale med, hvis man går og brænder inde med nogle spørgsmål, om fx OCD. Man kan både skrive og ringe til dem. Så det kan jeg varmt anbefale dig at hive fat i, hvis du har lyst. Du kan finde din regions Psykinfo nedenunder:
Selvom jeg ikke kunne svare dig på, om dine vaner bare er almindelige vaner, eller om det kan være OCD. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper