Jeg har det rigtig svært for tiden. Derfor vil jeg bare gerne væk. Jeg overvejer at pakke en taske og tage toget over til nogle af mine venner.
Hej
Jeg har det lidt svært lige pt. og ville allerhelst væk fra alle, har venner på sjælland og overvejer at tage et tog og pakke en taske til sjælland så hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Jeg er ked af at høre, at du har det svært for tiden. Det må være hårdt for dig. Derfor kan jeg også godt følge dig i, at du bare gerne vil væk og hen til nogle gode venner.
Det kan være rart at tage væk, men…
Det kan være rigtig rart at få lidt luft for det hele, når tingene er svært. Så jeg kan bestemt godt forstå, at du gerne vil afsted. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad det er, der er svært for dig. Men jeg bliver nødt til at sige til dig, at det ikke altid er den bedste løsning at løbe fra det hele. For sommetider kommer det svære bragende med dobbelt styrke, når man vender tilbage igen. Ofte er det bedste, man kan gøre at takle det svære, når det er der.
Del det svære med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogen, der hvor du er nu, som du kan snakke med? Nogle forældre, søskende, veninder? Det gør ikke så meget hvem, det er. Det vigtigste er, at du får delt dine tanker med andre, så du ikke går med det alene.
Hvis du ikke har lyst til at snakke med nogen, du kender, kan du altid tage fat i fx Børnetelefonen. Der sidder rådgivere klar til at snakke med dig, når det hele er svært. Du kan endda være anonym, hvis du har det bedst med det.
Du nævner også dine venner, som du gerne vil over til. Dem kan du også sagtens tage kontakt til og snakke, om det der er svært for dig. Det kan endda være, at I kan se hinanden på video, hvis det føles rigtigt. Så kan det nogle gange føles, som om man er lidt tættere på hinanden. Jeg tænker, at der nemlig er en grund til, at du netop ville over til dem. Og så er det da bare om at bruge dem, som du ville have gjort, hvis du var sammen med dem.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Og hvis ikke i denne omgang, så i en anden, hvis du får lysten til at tage væk igen. Jeg håber, det bliver nemmere for dig snart.
De bedste hilsner fra Mindhelper