Hej Mindhelper
Jeg føler at alt jeg gør går bare galt og jeg er så dum, jeg vil ikke snart ikke mere
men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
det føles som om at alle har forladt mig
Jeg vil ikke mere…

(13 år)
Hej 13 årig
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os. For svære ting er aldrig noget, som man skal gå med alene.
Negative tanker om en selv
Du skriver, at du føler, at alt du gør går galt, og at du er dum. Det er nogle rigtig svære og hårde tanker at tumle med. Når man har det svært og er trist, kan de negative tanker godt poppe frem og fylde meget. Og så kan det godt føles som om, at alt bare ramler, og man slet ikke dur til noget. For når de negative tanker fylder, så har vores hjerner det ofte med at komme til at fokusere på alt det dårlige.
Og så kan de svære tanker og følelser komme til at rulle som en snebold, der bare vokser sig større og større, og gør at det svære kommer til at fylde mere og mere. Det kan være ret hårdt, når snebolden af negative tanker om en selv ruller afsted. Derfor kan det også være en rigtig god ide, at øve sig i at udfordre de negative tanker. I vores artikel Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv, står der nogle gode råd til, hvordan man bliver mindre hård ved sig selv. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Svære tanker og følelser
Du skriver også, at du snart ikke vil mere. Den følelse kan man godt få, når man har det rigtig svært. For når der er en masse ting inde i en, som bøvler, kan det godt føles som om, at man ikke kan se sig ud af alt det svære. Og så kan tanken om ikke at ville mere godt dukke frem. Men ofte handler det egentlig ikke om, at man ikke har lyst til at være her mere, men i stedet om, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære lige nu. Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Derfor giver det også mening, at du kan have det sådan. Men heldigvis kan man godt få det bedre igen. Det at du har skrevet herind til os viser mig, at du gerne vil have det bedre. Og du har allerede taget det første skridt på vejen – mega sejt!
Snak med dine forældre
Det bedste man kan gøre, når man har det svært er at fortælle en voksen om det. Derfor er mit allerbedste råd til dig også at snakke med en voksen om, hvordan du har det. For så kan den voksne også hjælpe dig med at få noget hjælp, så du kan få det bedre. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du har det.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får fortalt sine forældre, at man har det svært.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en vens forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alle de svære tanker og følelser alene.
Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, må du også altid gerne tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere klar til at hjælpe og lytte. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS.
Livslinien
Hvis du kan mærke, at tankerne om, at du ikke vil mere fylder, eller du har brug for at snakke med nogen, kan du også tage fat i Livslinien. Rådgiverne hos livslinien snakker hver dag med folk som kæmper med selvmordstanker. Derfor er de også rigtig gode at snakke med. Og de ved godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om, så de sørger også altid for at hjælpe en på vej. Så du kan du også trygt tage fat i.
Det er hammerhårdt, at føle at alt går galt, og man ikke kan mere. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper