Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg skal flytte til en anden by i sommerferien inden studiestart. Vi har snakket om at flytte sammen i snart et år nu – men efterhånden som vi kommer tættere og tættere på, er vi begge begyndt at snakke med vores forældre om det. Mine forældre har det fint med vi flytter sammen, men hans forældre holder fast i, at de synes, det er bedst vi bor hver for sig, fordi de er bange for, vi bliver afhængige af hinanden. Vi har snakket rigtigt meget om det her på det sidste, fordi han overvejer om det måske er bedre at bo alene, hvor jeg altid har endt med at græde. Men han siger nu, han gerne vil bo med mig. Jeg vil bare ikke have, det er noget han siger for at gøre mig glad eller fordi han føler sig presset til det af mig. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg er så bange for at vi ikke kommer til at bruge særlig meget til på hinanden, når vi først er startet på uni & ikke bor sammen. Og især nu når vi har snakket om at bo sammen i så lang tid.

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker og bekymringer om dig og din kæreste kommer til at bo sammen, når I starter på uddannelse til sommer. Det kan være rigtig svært, at finde ud af, hvad der lige er den rigtige løsning, og det kan gøre en både forvirret og ked af det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Snak med din kæreste igen
Det lyder til, at dig og din kæreste allerede har snakket lidt, om I skal bo sammen eller ej. Men det lyder samtidig også til, at I ikke helt er kommet frem til, hvad der er det rigtige for jer endnu. Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god ide, at I tog en snak om det igen. Og måske det også kunne være en god ide, at I begge brugte lidt tid på at mærke efter helt nede i maven, hvad det egentlig er I hver især har lyst til. Og så måske få det skrevet ned på et papir, for så kan det også være nemmere at få sagt helt præcist, hvordan man har det uden at blive påvirket af, hvad andre måske synes, at man skal gøre.
I er voksne nok til selv at bestemme
Det kan være en rigtig stor ting, at skulle flytte hjemmefra første gang. Derfor er det også helt naturligt, at man gør sig en masse tanker, og måske har brug for lige at vende det hele med ens forældre. Og når man gør det, så er det helt naturligt, at man måske kan komme til at blive lidt påvirket af, hvad de siger og mener. Det lyder måske lidt til, at det er det som sker, når din kæreste snakker med sine forældre. Og så kan det være rigtig svært helt at finde ud af, hvad det egentlig er, som man vil. Derfor tænker jeg også at det måske kunne være rart for din kæreste at have lidt tid, måske en eftermiddag eller noget i den dur, hvor han kan mærke, hvad der er han har lyst til uden at blive påvirket af sine forældre.
Det vigtige er nemlig, at I får truffet den beslutning som er rigtig jer lige netop jer. Og I er voksne nok til selv at bestemme, hvad der er det rigtige for jer. Derfor tænker jeg også, at I skal gøre det som er det rigtige for jer og så glemme, hvad jeres forældre synes.
Der sker en masse når man starter på uddannelse
Når man starter på en ny uddannelse sker der en masse nye ting. Det kan være, at der er en masse sociale arrangementer på studiet, som man skal deltage i, eller at man måske får lavet en aftale med en studiegruppe om, at man skal mødes et par gange om ugen. Derfor tænker jeg heller ikke, at I kommer til at sidde lårene af hinanden, selvom I vælger at flytte sammen. For I kommer begge til at skulle bruge en masse tid på hver jeres nye studie, læsning, nye mennesker og alt det andet der følger med at være studerende. Så jeg tænker ikke nødvendigvis, at det skal være det, som holder jer fra at flytte sammen, hvis det er det, som er det rigtige for jer.
Det kan være hammersvært at finde ud af, om man skal bo sammen eller ej. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at I får mærket efter, hvad der er det rigtige for jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper