Hej Mindhelper
Jeg er en person på 15 år, som søger nogle gode råd.
Jeg er en meget aktiv person, som dyrker fint med motion.
(Cross fit 2 gange om ugen og en fritidsinteresse 3 gange om ugen)
Mit problem er at jeg gerne vil tabe mig, men jeg har ingen selvkontrol. Jeg bliver større og større, og jeg er bange for at det kommer til at tage overhånd.
Begge mine forældre er overvægtige og lever usundt. Der er altid slik og junkfood i mit hjem og jeg er meget dårlig til ikke at lade mig friste. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om mit problem og mine tanker, de synes det lyder fint, men støtter mig ikke rigtigt, de køber stadig junkfood, slik og usundt for det må jeg selv styre om jeg vil spise, jeg kan jo ”bare” sige nej.
Mit problem ligger efter skole (mellem frokost og aftensmad) og i weekenderne (alle måltider).
Jeg mister alt der minder om kontrol og spiser
Jeg spiser alt for meget sukker og har svært ved at styrre mængden jeg spiser (jeg kan ikke huske en dag hvor jeg ikke har spist slik)
Hvad skal jeg gøre?
Mvh Person på 15 år

(15 år)
Kære dig på 15 år
Det lyder som om at tankerne om vægt og mad, fylder rigtig meget hos dig for tiden. Det kan være mega hårdt, så derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind til os. For de tanker skal du ikke gå med alene.
Kontrol kan være svært
Du skriver, at du gerne vil tabe dig men at du føler, at du ikke har nogen kontrol. Det lyder rigtig træls og frustrerende. Vi mennesker kan nemlig godt lide at føle, at vi selv har kontrol over vores liv. Så når vi føler, at noget er ude af kontrol, kan det godt give en masse ubehagelige følelser indeni. Man kan både blive bange for hvad der kommer til at ske, hvis ikke man kan få kontrollen tilbage. Og man kan måske også blive ked af det og frustreret på sig selv over, hvorfor man ikke har mere kontrol.
Men du skal vide, at det er helt normalt at have en følelse af, ikke at have særlig meget kontrol over, hvad man spiser. Det tror jeg, rigtig mange unge kan genkende. For vi mennesker er designet til at have lyst til fedt og sukker. Og det er langt hen af vejen ret unaturligt for os, at skulle “styre os”, når det kommer til mad. For dengang vi levede i vildmarken var det super vigtigt, at vi spiste så meget så muligt. På den måde kunne vi undgå at dø af sult, hvis der på et tidspunkt kom en periode, hvor vi ikke kunne skaffe mad.
Det skal ikke være perfekt
Nogle gange hvis man er begyndt at tænke meget over, hvad man spiser og ens vægt, så kan det godt blive lidt en ond cirkel. For når tankerne om mad og vægt fylder meget, så har man hele tiden sin opmærksomhed på det. Og så kan det være svært ikke at komme til at have lyst til at spise slik for eksempel, fordi ens tanker hele tiden kredser om “Nu skal jeg spise sundt” eller “Jeg MÅ ikke spise den marsbar ude i køkkenet”. Er det mon noget du kan genkende?
Mange der gerne vil tabe sig oplever, at det kan hjælpe at skrue lidt ned for forventningerne til dem selv. For man kan tit komme til at tænke på en lidt stort hvid måde, når det kommer til mad og vægt. Så enten skal det være helt perfekt, eller også er det hele ligemeget. Og hvis man så kommer til at træde lidt ved siden af, så kan det hurtigt føles som et nederlag.
Hvis man i stedet prøver at give sig selv lidt mere elastisk, og sige “hvis jeg har så meget lyst til den marsbar, så er det okay at jeg spiser den”, så behøves det ikke at føles som om, at man har tabt alt på gulvet, hvis man gør det. Og på den måde kan man måske undgå en del frustration og trælse følelser.
Der skal brændstof til
Det er også vigtigt for mig at sige, at det er helt naturligt at man får stor appetit, hvis man træner meget. Og det er vigtigt at få spist nok mad i løbet af dagen. For hvis ikke man får fyldt depoterne op, kan ens hjerne godt stikke lidt af og blive meget fokuseret på mad. For mad er brændstof for kroppen, og den har brug for det, for at kunne fungere ordentligt. Så det er hammer-vigtigt at få spist nok.
Tal om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt nogen, ud over dine forældre, om de tanker du går rundt med i forhold til vægt og mad? Ellers er mit bedste råd, at gøre det. For det er sådan nogle tanker, der kan komme til at fylde rigtig meget i ens hovede. Og det kan være tungt at gå med alene. Derfor kan det også være super godt, at få delt dem med nogen. For så kan man både få tankerne ud af hovedet og høre hvad den man taler med, tænker om ens situation. Nogle der kan være gode at tale med kan for eksempel være en rar bedsteforældre, en lærer, eller en god ven.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du gerne vil snakke med en voksen udefra, kan du også altid hive fat i Børnetelefonen. Børnetelefonen er både for børn og unge, og der sidder altid nogle dygtige rådgivere klar til at hjælpe. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Og et emne som mad og vægt er jeg næsten sikker på, er noget de ofte taler om. For det er noget rigtig mange unge går og har en masse svære tanker om. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i. Du kan både ringe og chatte med Børnetelefonen.
Det kan være rigtig ubehageligt, ikke at føle at man har kontrol over det man spiser. Derfor håber jeg meget på, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper