Hej
Jeg er en dreng på 13 jeg er blevet mobbet hele mit liv og det synes jeg bare virkelig er noget øv bøv prut da jeg var 12 år der sagde min far jeg var en idiot også blev jeg virkelig ked af det jeg vil gerne have hjælp til at håndtere min vrede da jeg som regl bare slår løs på folk når jeg blir sur kan i ikke please hjælpe mig så ville jeg altså være mega super duper glad.
mvh mig

(13 år)
Kære Dig
Det er mega hårdt, at blive mobbet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Mobning
Du skriver, at du er blevet mobbet hele dit liv, og at din far kaldte dig idiot, da du var 12 år. Det kan gøre rigtig ondt, at blive mobbet. Og det er heller ikke rart, at ens forældre kalder en idiot. Derfor giver det også god mening, at du blev ked af det. Det er en helt naturlig reaktion. Og det er aldrig hverken okay, at ens forældre taler grimt til en, eller at andre driller eller holder en udenfor.
Vreden
Du skriver også, at du gerne vil have hjælp til at håndtere din vrede, da du som regel bare slår løs på folk, når du bliver sur. Det er ikke en god måde at komme af med vreden på. Det er hverken rart for den det går ud over, eller for en selv. For måske fortryder man det rigtig meget bagefter, når verden har lagt sig. Og så står man måske tilbage med dårlig samvittighed og andre svære følelser. Derfor er det også mega godt gået, at du gerne vil blive bedre til at håndtere vreden. For det kan kræve en del at nå dertil, hvor man gerne vil have hjælp. Så stort skulderklap herfra!
Der kan være mange forskellige grunde til, at man har svært ved at styre sin vrede. Måske har man være i nogle situationer, hvor man har følt dårligt eller uretfærdigt behandlet. Og så kan følelserne fra de oplevelser godt sætte sig i en, og gøre, at man får en kortere lunte. For måske bliver man hurtigt mindet om nogle af de svære oplevelser. Giver det mening?
Du kan læse råd til at håndtere din vrede i artiklen Bliver du alt for vred? Få 11 råd til at styre dit temperament. Måske er der noget i den, som kan hjælpe.
Tal om det
Noget af det bedste man kan gøre, hvis man har svært ved at styre sin vrede er, at tale med nogen om det. Måske har du allerede gjort det. Men ellers er mit bedste råd at tage fat i en af dine forældre, en lærer fra skolen, eller en helt tredje voksen. For så kan den voksne hjælpe og støtte dig i, at blive bedre til at håndtere vreden. Det er også vigtigt at fortælle det, hvis du stadig bliver mobbet. For det er ikke okay. Og det skal du ikke klare alene – det er der en voksen, som skal hjælpe dig med. Det er nemlig et alt for stort ansvar at stå med selv.
Jeg tænker også på, om du har talt med din far, om dengang, hvor han kaldte dig idiot? Hvis du ikke har, så kan det også være godt at gøre. For en oplevelse som den, bliver tit lidt lettere at gå med, hvis man taler om det. Hvis du synes det er svært at sige højt, så kan du kigge på guiden til at tale med forældre om svære ting. Her er der lidt råd til at åbne snakken.
Børnetelefonen
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, kan du altid tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen arbejder der nemlig nogle rigtig søde og dygtige rådgivere, som sidder klar til at lytte. De hjælper hver dag både børn og unge, som har det svært. Så dem kan du trygt tage fat i. Du kan være anonym og du kan både ringe eller skrive til dem.
Det er ikke fedt, når man har svært ved at styre sin vrede. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper