Hej,
Efterskole
så jeg har været på efterskole nu i 3 måneder. Jeg går i 9 klasse på efterskole, fordi at jeg ikke fungerede med min gamle klasse. Jeg har haft meget angst og depression før i tiden tror jeg. Har aldrig fået konstanteret angst men er sikker på at jeg har det. Tænker meget på livet og om det nogle gange er virkeligt. Jeg har tanker om døden og andre store tanker. Jeg har ikke rigtigt nogle venner. Og på efterskole har jeg heller ikke fået venner. Eller det har jeg, men ikke alligevel. Føler at jeg er en sød og venlig person men er bange for at jeg nogle gange kan virke lidt “needy” fordi at jeg bare gerne vil have at folk kan lide mig. Hver gang jeg er sammen med en gruppe mennesker, får jeg en mærkelig følelse, som om at jeg ikke hører til. Igår snakkede jeg med min mor om at jeg måske gerne ville stoppe, og da vi snakkede tror jeg måske at jeg fik et panikanfald. Følte at jeg ikke kunne trække vejret roligt, og da jeg prøvede at trække vejret roligt, så kunne jeg ikke. Gider ikke havde det svært mere for har haft det svært i 3 år nu og vil bare gerne have venner og ikke have de tanker jeg har mere. Vil gerne have gode råd og øvelser til hvad jeg skal gøre?🙏

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det svært for tiden, og bøvler med nogle tunge tanker. Det kan være rigtig hårdt, når man har det sådan. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Du skriver, at du ikke gider at have det svært mere, og bare gerne vil have nogle venner. Det kan jeg godt forstå.  For det kan være rigtig hårdt og drænende, når man har haft det svært i tre år. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bliver ked af det og frustreret over at have det sådan. For at ville have tætte relationer er et helt naturligt menneskeligt behov. Og når man ikke oplever, at have de venner, som man gerne vil, så gør det ondt. Og når man samtidig bøvler med tunge tanker, så kan det hele godt komme til at være rigtig svært og overvældende. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det godt kan blive bedre. Rigtig mange unge har haft det svært på efterskolen og følt sig alene og nedtrykte og har fået det godt igen. Og du har allerede taget et rigtig flot skridt på vejen ved at række ud og skrive herind til os. Så mega sejt gået!
Tunge tanker er ligesom et par briller der fjerner alle farverne
Du skriver, at du har tanker om døden og andre store tanker. Det kan godt være ret opslidende at gå og bøvle med en masse tunge tanker. For tunge tanker er ofte lidt ligesom et par briller, som påvirker den måde vi ser og oplever alting på. Og brillerne gør, at alt virker træls og gråt. Og brillerne får os også til at være vildt opmærksomme på alle de ting, som er svære eller bekræfter os i, at vi er forkerte. Det kan fx være i forhold til venner og andre omkring os. Her kommer brillerne måske hele tiden til at få øje på alle tegn på, at den anden synes man er træls, irriterende eller ikke helt gider en. Og så ser man slet ikke alle de tegn der ofte er på, at den anden egentlig gerne vil en. Derfor kan det også nogle gange være rart at øve sig i at finde og se de positive ting, og på den måde tage lidt af magten fra de tunge tanker. I vores artikel Genvej til mere glæde: Skriv dagens gode oplevelse ned, står der lidt mere om, hvordan man kan gøre det. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Online-forløb om angst
Når jeg læser dit brev, lyder det også til, at du har mange tanker og bekymringer. Derfor tænker jeg også, at vores online-forløb om angst måske kunne være hjælpsomt for dig? Forløbet er helt gratis og anonymt, og undervejs får du teknikker til at få det lettere med angsten og få mere ro i hverdagen.
Snak med nogen om det
At gå med en masse svære tanker og følelser er rigtig hårdt. Derfor er det allerbedste råd, som jeg kan give dig også at snakke med nogle voksne om det. For det er et alt for stort ansvar at stå med alene.
Du skriver, at du har snakket med din mor om, at du måske gerne ville stoppe på efterskolen. Og det skal du have kæmpe stor ros for. For selvom det lyder til, at det var en ubehagelig oplevelse, hvor hele systemet kørte på overarbejde, så har du gjort det helt rigtige ved at dele dine tanker og overvejelser. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din mor om, hvordan du har det.
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en lærer på efterskolen om, hvordan du har det. Langt de fleste lærere på efterskoler går nemlig ret meget op i, at deres elever har det godt, og synes det er rart at være på efterskolen. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært og gerne vil have nogle flere venner. Og jeg er næsten helt sikker på, at du ikke er den første elev, som har det svært på efterskolen. Derfor er de fleste efterskolelærere også vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting.
Hvis du synes, at det er en stor mundfuld at skulle snakke med en lærer selv, kan det også være, at du kan spørge din mor, om hun vil hjælpe med at få det sagt til læreren.
Du er altid velkommen hos Cyberhus
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Cyberhus. Cyberhus er et online klubhus for unge, hvor man både kan chatte med andre unge, eller skrive over SMS med nogle af deres dygtige rådgivere. Og det hele er fuldstændig gratis og anonymt. Så det kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være mega svært, når man går på efterskole og bøvler med tunge tanker, og savner nogle flere venner. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper