Hej
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er al for tyk.
Jeg vejer 70 kg og jeg har tabt mig 3 kg siden nytår, men vil tabe mig mere og blive normal.
Hilsen pige på 13 år.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at du går med en masse bekymringer og tanker omkring din vægt. Det kan være rigtig svært at have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vi er vores egne største kritikere
Det kan være rigtig svært at gå og føle, at man gerne ville have, at ens krop så anderledes ud eller vejede noget andet. Det sluger bare rigtig meget energi.
Og lige netop det med vægt kan være rigtig forvirrende. For vægt handler om rigtig mange ting. Det handler både om højde, muskler og en masse andre ting. Og når man bliver teenager og kommer i puberteten, sker der rigtig mange ændringer med kroppen. Det kan være, at man vokser helt vildt eller får flere former. Og det kan være rigtig hårdt og forvirrende, når man står midt i det. Og så kan man godt komme til at føle, at man måske burde tabe sig.
Men ofte er det sådan med os mennesker, at vi er vores egne største kritikere. Og andre tænker tit slet ikke ligeså hårde tanker om os, som vi selv gør. Derfor kan det også være en rigtig god ide at øve sig i at slutte fred med sin krop. For det kan være rigtig hårdt at gå og føle, at man er forkert og burde tabe sig. I vores artikel 5 tips til at slutte fred med din krop og dit udseende, kan du læse lidt mere om, hvordan man lige så stille kan øve sig i det.
Der er også sådan med os mennesker, at vores kroppe er meget forskellige. Nogle er høje andre er lave, nogle har lyst hår og andre har mørkt hår. Og det er helt okay. Men sommetider kan man godt komme til at glemme, at vi alle sammen har deller og ser forskellige ud. Så hvis du har mod på det, kan det være en rigtig god ide at tage et smut i svømmehallen og blive mindet om, at vi alle kroppe er forskellige.
Kroppen har brug for benzin
Ligesom at vores kroppe er forskellige, er biler også forskellige, men fælles for dem er, at de har brug for benzin for at kunne køre. Du kan tænke på kroppen lidt ligesom en bil, som har brug for benzin til at kunne køre. Vi mennesker har bare brug for mad i stedet for. Derfor er det også vigtigt, at man passer på sin krop og husker at give den noget benzin. Man skal derfor også kun tabe sig, hvis det er nødvendigt. Og det kan være hammersvært selv at vurdere. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du snakker med nogen om det, så du ikke selv står med den opgave.
Snak med dine forældre
Det kan være, at du kan snakke med dine forældre. De er måske nogle af dem, som er tættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor tænker jeg også, at de gerne vil hjælpe og lytte, hvis du fortæller dem, at du går og bøvler med nogle tanker om vægt.
Hvis du synes, at det er lidt svært lige at få sagt, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse om, hvordan man kan gribe det an.
Tag fat i sundhedsplejersken
Du kan også tage et smut forbi sundhedsplejersken på din skole og få en snak. Sundhedsplejersker ved rigtig meget om kroppen. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med nogle tanker omkring vægt.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig.
Det kan være hammersvært at gå og bøvle med en masse tanker om vægt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber at du får snakket med nogen om, tankerne omkring din vægt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper