Hej
Jeg er en pige på 14 som har skrevet herind før med ikke og ville leve mere. Ikke BørneTelefonen, eller andre steder vil hjælpe og jeg er begyndt og cutte. Jeg ved jeg snart begår selvmord og hverken mine forældre eller lærer vil lytte og det gør mig så ked af det for jeg føler bare virkeligt ikke jeg er sød eller god nok, jeg er blevet svigtet meget og …. Det var af min biologiske mor jeg ikke ser men jeg savner hende stadig for jeg har ikke set hende i et år næsten og jeg er bare rigtig ked af det ligenu og hele tiden faktisk. Jeg har hele tiden lyst til at græde og dø og cutte og jeg er bare så ked af det og jeg ville ønske jeg kunne tale med nogle men ingen er her for mig og jeg har ikke nogle og jeg har prøvet så meget , jeg skal snart tale med en psykiater og vi har kontaktet min lærer men det hjælper jo ikke på der hvor jeg har det skidt og er så forfærdeligt og frygteligt ked af det , derhjemme og i skolen og! Ja ! Plz bare hjælp jeg er fortabt og jeg begår snart selvmord , jeg leder allerede efter steder jeg kan hoppe med fra og afslutte det her frygtelige og forfærdelige liv. Jeg kan ikke mere jeg vil dø og væk og omg jeg kan bare ikke det her mere , jeg er fortabt!

(14 år)
Kære Du
Det er rigtig hårdt at være dig lige nu. Og det lyder som om, at du går med rigtig mange hammer-svære tanker og følelser. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind til os og delt dine tanker, for dem skal du ikke gå med alene.
Bliv ved med at række ud
Det lyder som om, du allerede har taget fat i folk rundt omkring dig. Det skal du have mega meget ros for. For det er rigtigt vigtigt, at man tager fat i nogen, når man har det så skidt, at man tænker på at tage sit eget liv. Det er ikke noget, man skal gå med alene. Derfor kan jeg også godt forstå, at det er rigtigt hårdt, at dem du har taget fat i, ikke har lyttet til dig. For når man ikke føler sig lyttet til, så føles det tit lidt som at blive afvist af den, som man snakker med. Og det er rigtigt hårdt at føle sig afvist af et menneske, som man har taget fat i, fordi man har vildt meget brug for dem
Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du ikke har lyst til at blive ved med at række ud til dem omkring dig og fortælle, når du er ked af det og har det skidt. Men det er vigtigt, at du prøver at blive ved med at række ud, når du har det skidt. For det er det bedste, man kan gøre, når man er så ked af det, at man næsten ikke kan holde det ud. Og selvom de voksne burde lytte til en, når man kommer til dem første gang. Så har de voksne nogle gange brug for, at man kommer til dem flere gang, før de forstår, at man virkeligt har brug for dem.
Er der nogen, du ikke har snakket med endnu?
Det kan også være, at der er nogen tæt på dig, som du ikke har snakket med endnu, du kan prøve at tage fat i? Det kunne for eksempel være en bedstemor, en venindes mor eller en helt tredje. Selvom det er super hårdt at blive ved med at gøre sig sårbar og fortælle andre, hvor svært man har det. Så skal man nemlig nogle gange række ud til mange forskellige mennesker, før man får fat i det ene menneske, der er god til bare at lytte og forstå præcis, hvordan man har det. Derfor kan du jo tænke over, om der mon stadig er nogle omkring dig, du ikke har taget fat i. Og om der er nogle af dem, der måske kunne være gode at snakke med, når du har det skidt.
Tag fat i psykiatrisk skadestue
Du skriver, at du snart begår selvmord og at du allerede er begyndt at lede efter steder, hvor du kan afslutte dit liv. Det får mig til at blive rigtigt bekymret for dig, og derfor vil jeg rigtigt gerne gøre dig opmærksom på psykiatrisk skadestue. Dem skal du tage fat i, hvis du får lyst til at gøre alvor af tankerne om at tage dit eget liv. Så kan de nemlig hjælpe dig og snakke med dig om det. Fordi jeg ikke ved, hvor du er henne i landet, har jeg lavet en liste over alle landets psykiatriske skadestuer. Den kan du se nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Hos Livslinien vil de altid lytte
Nogle som også er rigtig gode til at hjælpe og lytte, når man kæmper med selvmordstanker er rådgiverne hos livslinien. De er vant til at snakke med folk som har det svært. Derfor kan du også altid tage fat i dem og få en snak både når selvmordstankerne popper frem, eller hvis du bare har brug for at snakke med nogen. For de vil altid gerne gerne lytte. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det er megahårdt at kæmpe med selvmordstanker og selvom det hele virker hammersvært lige nu, så husk på at det godt kan blive bedre. Der er hjælp at få derude. Og det at du skriver herind til os viser også, at du gerne vil have hjælp og har håb. Derfor håber jeg også, at mit svar er hjælpsomt. Jeg sender dig de allervarmeste tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp. For sådan er der ingen, som skal gå og have det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper