Hej Mindhelper.
Jeg tror jeg har ADHD eller i hvert fald noget lignende. Jeg har undersøgt det og har så mange af de der tegn man ofte kigger efter, og jeg ville rigtig gerne blive diagnosticeret så jeg kan få noget hjælp til det, eller i hvert fald bare så jeg ville vide det (Det tror jeg kunne være rart). Jeg har mange venner som er på spektrummet og mange af dem siger at de tror jeg også er på spektrummet i en eller anden grad. Problemet er bare at jeg ikke kan snakke med mine forældre om det. Jeg har aldrig kunne snakke med dem om mit mentale helbred. Jeg har prøvet (fordi jeg har haft meget brug for det), men de har enten fejet det til siden eller ignoreret det eller lignende. Min far tror ikke på at psykologer virker (han tror ikke engang på den menneskelige psyke). Jeg tror heller ikke min mor ville tage mig seriøst. De ville bare tro at jeg er doven, og at jeg derfor gerne vil have en undskyldning. Er 99% sikker på at de ikke ville tage mig seriøst. Nogle ideer til hvad jeg skal gøre?

(17 år)
Hej 17 årig
Det lyder til, at tankerne om, hvad det du oplever kan være, fylder en del hos dig. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt at opleve
Du skriver ikke så meget om, hvad det er du oplever, som får dig til at tænke, at det måske kunne være ADHD, du har. Der er mange forskellige tegn på ADHD. Nogle har rigtig svært ved at koncentrere sig, andre har vildt meget energi og har svært ved at sidde stille, mens andre hurtigt bliver distraherede og glemmer det, de var i gang med. Og alle de tegn er noget, som langt de fleste mennesker oplever en gang imellem. For vores koncentration, og energiniveau svinger gennem hele livet, og bliver påvirket af alle mulige ting, som fx pres i skolen eller ens humør..
Og at opleve nogle af de ting kan være hammerfrusterende uanset hvad årsagen til det er.
Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du godt kunne tænke dig at finde ud af, hvad det er du oplever. Og om der findes noget hjælp, som du kan få.
Du kan godt selv bestille tid hos lægen
Du spørger også, hvad du kan gøre. Når man går og bøvler med nogle ting, og godt kunne tænke sig at finde ud af, hvad der er på spil. Så er lægen et rigtig godt sted at starte. For lægen ved en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe med at finde ud af, hvad det er som bøvler. Lægen kan også finde ud af, om der måske er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Derfor er mit allerbedste råd til dig også at tage et smut forbi lægen. Måske du også kan tale med din mor om at komme til lægen. Og hvis det slet ikke dur, så kan du også sagtens selv bestille tid og tage til lægen uden dine forældre. Nogle unge synes dog, at det kan være en stor mundfuld selv at skulle tale med lægen. Hvis du også har det sådan, kan du overveje at tage en ven med under armen. For det kan sommetider være rart at have en med som støtte.
I vores artikel om at tale med lægen om svære ting kan du også læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man bøvler med nogle ting.
Kan du prøve at snakke med din mor?
Du skriver også, at du ikke kan snakke med dine forældre om det. For du har oplevet, at de har fejet det til siden eller ignoreret det, når du før har prøvet at tale om dit mentale helbred. Det lyder ikke særlig rart. For vi mennesker har allesammen brug for at blive lyttet til. Og når man deler noget, som er svært, kan det godt være noget af en mavepuster at blive fejet af eller ignoreret. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du kan få tanken om, at de heller ikke vil lytte den her gang. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om du måske kunne give det et skud med at snakke med din mor. For ud fra det, du skriver lyder det til, at hun måske ikke er helt lige så afvisende over for mental sundhed som din far. Så jeg tænker, at der måske alligevel er en chance for, at hun gerne vil hjælpe og lytte.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man kan få åbnet op for snakken på en god måde. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Og hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre kan du også tale med en anden voksen. Det kan fx være en vens mor, en lærer eller en helt tredje, som du er tryg ved.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Et sted, hvor du altid er velkommen er hos Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og tale om det der fylder hos dem. Og de frivillige der arbejder der er rigtig søde og rare. Derfor er de også gode til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du også altid fange dem på chat. Så dem kan jeg også varmt anbefale dig.
Tankerne om, hvad det mon er man oplever kan godt fylde og påvirke en meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender varme tanker din vej, og håber at tager et smut til lægen og får snakket om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper