Hej
Jeg er en pige på 14, og jeg tænker meget på at begå selvmord, men når jeg gøre det så blive det bare værre, får så begyndte jeg bare med at tænke på, om der er overhovedet noge der ville savne mig, udover min familie, Jeg har nemlig ikke så mange venner, og jeg ser dem heller ikke dem så maget, men nu gider de overhovedet ikke at være sammen med mig, men det er sikkert min skyld, jeg har bare ikke energi nok, til at være sammen med så mange mennesker, på en gang, så der er ikke nogen grund til at leve mere, men jeg kan ikke bare efterlade min familie, med alt den skyldfølelse, når jeg dør.
hvad skal jeg gøre?
Ps undskyld hvis jeg har sat kommaerne forkert

(14 år)
Kære Pige på 14
Når jeg læser dit brev kan jeg godt høre, at det er svært at være dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Selvmordstanker
Du skriver, at du tænker meget på at begå selvmord. Det lyder rigtig hårdt. Når man har selvmordstanker, er det næsten altid et tegn på, at der er noget, som er rigtig svært for en. Måske kan man ikke se, hvordan det skal blive bedre. Og så kan selvmord komme til at virke som en udvej. Men selvmord er ikke løsningen. For heldigvis kan man godt få det bedre.
Du skal også vide, at du langt fra er alene. Der er rigtig mange unge, som har prøvet at have selvmordstanker. Og selvom tankerne kan være ubehagelige og skræmmende, så er de ikke farlige. Og de fleste unge som har kæmpet med selvmordstanker, får det bedre igen og bliver helt fri for tankerne.
Svære perioder
Når man har det svært har man tit mindre energi end man plejer. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du ikke altid har energi til at være sammen med mange mennesker.
Du skriver også, at du kan komme til at tænke på, om der er nogen som ville savne dig, hvis ikke du var her mere. Det er en tung tanke at få. Men det er vigtigt at huske på, at ens tanker ikke altid passer. Derfor skal man heller ikke altid tro på alt det, man tænker. Det gælder især, når man er i en svær periode. For når man i forvejen har det svært, kan det godt farve ens tanker. Lidt ligesom at have et par farvede solbriller på. Verden er egentlig den samme. Men brillerne giver alt en anden farve. Det kan betyde, at man for eksempel kun lægger mærke til alle de ting, som man synes man gør forkert. Eller kun ser tegn på at andre ikke gider en, eller er ligeglade – selvom det måske ikke er sådan i virkeligheden. Giver det mening?
Hvad skal du gøre?
Det allerbedste at gøre, når man har selvmordstanker er, at fortælle det til en voksen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Ellers er det vigtigt, at du gør det. For du skal ikke gå med tankerne alene. Og den voksne kan lytte og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det bedre.
Så kan du tale med dine forældre, en lærer eller en helt tredje, om tankerne? Hvis du synes det er svært, kan du kigge på denne her Guide til at tale med forældre om svære ting. Her er der nogle gode råd til at tage snakken. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Lav noget, som gør dig glad
Når man er trist, er det en god ide, at prøve at lave nogle ting, som kan løfte humøret. Det kan være lettere sagt end gjort. For måske kan det være svært at finde lysten til det. Men tit kan det hjælpe, at lave noget, som man godt kan lide.
Det kan for eksempel være, at du kan spørge en af dine venner, om i kan være sammen bare jer to? Eller at dig og din familie kan lave noget hyggeligt eller sjovt sammen? Det kan også være at du har en hobby du er vild med, eller en serie som du elsker at se – så kan det også være værd, at bruge noget mere tid på.
Tag til lægen
Jeg vil også råde dig til, at tage et smut op til lægen. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungerer udenpå og indeni. Derfor kan lægen også finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få. Sommetider har man nemlig lige brug for en ekstra hånd, for at få det bedre.
Du kan måske også spørge en voksen du er tryg ved, om de vil tage med derop. Det kan være meget rart, at have en med.
Livslinien
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Livslinien. Livslinien er et sted, man kan ringe eller skrive til. Der arbejder nogle super søde og dygtige mennesker derind. Og de hjælper hver dag folk, som kæmper med selvmordstanker. Så det er de rigtig gode til at tale om. Det er helt anonymt at ringe eller skrive til dem, og det er altid bedre at gøre det en gang for meget, end en gang for lidt.
Svære periode skal man ikke klare sig igennem alene. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du snart får det bedre. Det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper