Hej Mindhelper
Jeg synes på en måde lidt mit liv er er et kæmpe rod.
Jeg ved ikke hvorfor jeg får denne følelse, men jeg forbinder det ofte med den konfrontation mine forældre og jeg havde med hinanden her i efteråret, hvor jeg snakkede om at ville flytte hjemmefra, fordi jeg synes det hele var blevet lidt for meget derhjemme. Den periode påvirkede og har påvirket mig meget efterfølgende, da mange af dem der var omkring mig var påvirket af det – og noget som jeg snakkede med min mentor og studievejleder. Jeg har dårlig samvittighed over at jeg blandede dem ind i det, da det egentlig ikke blev til noget pga. økonomi. Min kæreste var også meget involveret i det, og han synes jeg skulle gøre det – nogle gange mere end jeg selv synes. Han kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke gjorde det, selvom mine forældre ikke støttede mig i det. Vi har slået op nu, fordi vores forhold på mange måder ikke var sundt pga. strenge svigerforældre, og at jeg var meget ked af det i forholdet.
Jeg føler bare, at jeg skaber unødig besvær for folk omkring mig, hvilket jeg ikke vil.
Jeg havde det ikke nemt på det tidspunkt, da jeg havde det dårligt i mit forhold, og at det kan have gjort udslaget…
Vh X

(19 år)
Kære X
Det er mega hårdt, når man føler, at hele ens liv er noget rod. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det kan godt blive bedre
Du skriver, at du både har haft en konfrontation med dine forældre i efteråret. Og, at du er gået fra din kæreste, fordi jeres forhold ikke var særligt godt for dig. Det er begge ting, der kan sætte gang i en masse følelser i en, som måske også nogle gange kan føles totalt modsat af hinanden. Derfor tænker jeg, det er ret naturligt, at du har en følelse af, at det hele er lidt noget rod for tiden. For sådan kan man nemt få det, når man går med en masse svære følelser. Det er ikke ret fedt at have det på den måde, men det behøver heldigvis heller ikke at være sådan for evigt. Det kan godt blive bedre.
Du har ikke skabt unødigt besvær
Når man har haft et sammenstød med sin familie, som ikke kun har påvirket en selv, men som også har påvirket resten af familien. Så kan man godt komme til at tænke, at man har været til desvær. Men du skal vide, at jeg ikke tænker, at du har skabt unødigt besvær omkring dig, når jeg læser dit brev. Tværtimod så tænker jeg, at du gjorde det helt rigtige ved at snakke med dine forældre om, at du overvejede at flytte hjemmefra. For sådan en overvejelse kan godt fylde meget, og der kan være mange ting, man skal have styr på. Og så er det helt naturligt at række ud og snakke med sine forældre om det. Også selvom det med at flytte hjemmefra så ikke blev til noget alligevel.
For det er helt naturligt at begynde at tænke over at flytte hjemmefra, når man er på din alder. Det er en del af den naturlige udvikling, som starter når man bliver teenager, hvor man begynder at løsrive sig fra sine forældre og stå lidt mere på egne ben. Og når man så kommer til slutningen af teenageårene eller begyndelsen af 20’erne, så når mange til et punkt, hvor de er blevet klar til at stå helt på egne ben og skabe deres egen hverdag. Men når man så begynder at undersøge muligheden for at flytte hjemmefra. Så viser det sig måske, at det ikke kan lade sig gøre lige nu alligevel, for eksempel fordi det er for dyrt. Og det er helt okay.
Deres følelser er ikke dit ansvar
Selvom det er en normal del af udviklingen, så kan det godt påvirke ens forældre alligevel, at man er ved at være klar til at flytte hjemmefra. For de holder jo af en, og selvom de godt ved, at deres børn skal flytte hjemmefra en dag. Så kan det alligevel godt måske gøre dem kede af det eller bekymrede, når dagen så kommer og deres børn begynder at snakke om at flytte hjemmefra. Det er helt naturligt, og det er ikke noget, som du har ansvaret for. Det er en del af deres opgave som forældre at kunne klare det.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om alle de ting, du skriver i dit brev? Hvis du ikke har det, så kunne det nemlig være en god idé at gøre det. For man kan godt komme til at føle, at man har været til besvær, hvis man for eksempel har haft et sammenstød med dem derhjemme. For sådan nogle sammenstød påvirker for det meste alle i familien. Det er helt normalt, at de gør det. Og det er ikke det samme som, at man har været til besvær.
Derfor kan det være rigtigt godt at få talt det igennem, når man måske har haft lidt et sammenstød derhjemme. For så kan man få delt sine tanker med hinanden. Og man kan få sagt undskyld til hinanden, hvis der er noget, der skal siges undskyld for. Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen, så kan du læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig.
De vil altid lytte til Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen andre om alle de her tanker, så kan du også altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super søde frivillige klar til at snakke. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder hos dig. For hos Headspace er der ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at komme med. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dem omkring dig om, hvordan du går og har det for tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper