Hej
Jeg synes alt er uoverskueligt jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg for så mange ting af vide jeg skal gøre og ikke gøre for at få det bedre men ved ik hvad der er rigtig eller forkert fordi jeg vil jo gerne gøre det rigtige men ved ikke hvad det rigtige er. Nogen gange synes jeg mit liv er det bedre nogensinde og så andre gange går der bare lort og føler mig helt væk i alting, jeg har haft der værre men det bliver aldrig bedere og ved ikke hvad jeg skal gøre med noget

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du føler dig rigtig overvældet lige nu. Og når man har det sådan, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad man skal gøre. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er normalt
Du skriver, at du nogle gange synes, at dit liv er det bedste nogensinde og andre gange går det hele bare lort. Den oplevelse tror jeg, at langt de fleste kender til. For vores humør og overskud svinger gennem hele livet. Derfor er det også helt normalt, at der er dage, hvor det hele føles gråt i gråt og alt virker uoverskueligt. Og at der er andre dage, hvor humøret er i top, og det føles som om at alting kører.
Men når man står midt i en svær periode, og ens humør er i kulkælderen, kan det kan være svært at se sig ud af, hvad man skal gøre for at få det bedre. Og når man så samtidig får en masse forskellige ting at vide, kan det hele godt virke mega overvældende. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes det hele virker uoverskueligt lige nu.
I vores artikel I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når man er havnet i en svær periode. Så jeg tænker, at der måske er nogle af rådene i den, som kunne være hjælpsomme for dig?
Snak med nogen om det
Du skriver, at du får en masse ting at vide, som du skal gøre for at få det bedre. Når man har det svært, kan det på den ene side være rart at få nogle gode råd til, hvordan man kan få det bedre. Men samtidig kan det også godt være rigtig overvældende, hvis folk hele tiden fortæller en 20000 forskellige ting, som man skal gøre. Derfor kan det også nogle gange være rigtig rart at snakke om, hvordan man har det, uden at den anden nødvendigvis skal komme med gode råd eller prøve på at løse det for en. For nogle gange kan det være rigtig rart og lettende at kunne dele sine tanker og følelser med en, som bare lytter.
Så måske du kan snakke med nogle af dem omkring dig om, hvordan du har det? Og måske sige til dem, at du gerne bare vil have at de lytter, og ikke kommer med gode råd.
Nogle af dem, som kan være rigtig gode at snakke med, når man har det svært, er ens forældre. De er måske nogle af de voksne, som er tættest på en. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en god vens mor eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Snak med dine venner
Nogle andre, som også kan være rare at snakke med, er ens venner. Så måske du har en god ven, som du kan dele dine tanker og oplevelser med? Jeg tænker også, at der måske er nogle af dine venner, som kender det med at humøret og overskuddet svinger. Og uanset om de gør eller ej, så vil de fleste venner gerne lytte og støtte.
De vil altid gerne lytte hos Børnetelefonen
Du er også altid velkommen hos Børnetelefonen. Hos dem sidder der en hel masse søde og dygtige rådgivere klar til at lytte. Rådgiverne er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når det hele virker uoverskueligt. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være hammersvært, når man er ramlet ind i en periode, hvor det hele virker uoverskueligt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. De varmeste tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper