Jeg har gennem 2,5 år selvskadet. Jeg har brug for at snakke om det. Det er svært for mig at lade være, for det får smerten til at gå væk. Det giver mig ro.
Hej til dig som læser mit brev
Jeg har behov for at sige noget som jeg synes er rigtig svært at få sag. Jeg har haft det svært igennem lang tid, og de sidste 2,5 år har jeg selvskadet, og har brug for at vi får snakket omkring det. jeg vil lige kort beskrive hvad selvskade er, for mig. hvis jeg er ked af det, og har det skidt så fordi smerten er så stor så bliver jeg nød til at skære i mig selv for at få smerten til at holde op, og det giver mig ro. jeg cutter, men jeg er stadig et menneske, jeg har selvmordstanker, men jeg har brug for i lytter. du synes måske jeg er tynd, men du behøver ikke at sige det højt. men hvorfor skal dagene ende sådan her, jeg kan ikke holde det ud mere. hjælp mig.
VH mig

(Pige, 16 år)
Kære du
Hvor er det flot, at du har taget mod til dig og fortalt det her. Især når du synes, det var rigtig svært. Det skal du huske at give dig selv en hel masse ros for. For det kan være virkelig svært at sige. Derfor er det også bare hammersejt af dig!
Ja, du er stadig et menneske
Der er en grund til, at man kalder det selvskade. Nemlig at man decideret skader sig selv. Det er et tegn på, at man har det rigtig svært. Og det er aldrig nemt. Men du har ret: Det har en funktion. Og den funktion er nemlig, at det kan lette for alt den smerte, der rumsterer rundt indeni. Og ja, selvfølgelig er du stadig et menneske. Måske er du mere menneske, fordi du reagerer på de ting, der gør ondt. Du prøver at finde en måde, hvor du kan få fred for de smertefulde ting. Og hvis der er noget, der er menneskeligt, så er det dét. Men med noget hjælp, er det muligt at finde andre og bedre måder at tackle din smerte på.
Tag fat i LMS
Kender du LMS? De kan nemlig hjælpe dig med at finde på andre måder at håndtere din indre smerte. LMS er nemlig et rådgivningstilbud, der er eksperter på selvskadeområdet. Men også spiseforstyrrelsesområdet. De er super dygtige. Og de er klar til at snakke med dig om lige præcis det, du har brug for i forhold til din selvskade. Så mit råd til dig er, at du skal tage fat i dem, så du kan få det ud, som du behøver.
Fortæl det til dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre ved, hvordan du har det. Gør de det? Hvis ikke er mit næste råd, at du skal fortælle dem om det, der fylder lige nu. Det er rigtig vigtigt, at de kender til din smerte, og hvad den gør ved dig. Når de ved det, kan de nemlig bedre støtte og hjælpe dig igennem alt det her. Det er hårdt at klare helt selv. Derfor er det vigtigt at have nogle tæt på, der kan være der for en. Jeg ved, det kan være svært at få sagt. Men prøv om du ikke kan sige det alligevel. Vi har også lavet en guide til at snakke med forældre om svære ting. Den synes jeg, du skal tage et kig på.
Snak med en rådgiver fra Livslinien
Du skriver, at du har selvmordstanker. Det er rigtig hårdt at gå rundt med dem. Og derfor er det også vigtigt, at vi snakker med nogen om dem. Nogle synes, det er lettere at snakke med nogen, man ikke kender personligt. Så jeg vil gerne lige tippe dig om Livslinien. Inde ved Livslinien sidder dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Give dig råd til, hvad du kan gøre, når selvmordstankerne kommer. Eller når de bliver for meget for dig. Det vigtigste er bare, at du ikke holder dem for dig selv. Og her er Livslinien en god allieret at have. Som en ekstra bonus kan du være helt anonym, hvis du har behov for det.
Jeg håber, at du har følt, at jeg har lyttet til dig. Du har allerede været modig og fortalt mig det her. Så hold fast i det mod og fortæl nogen omkring dig om det, der er svært for dig. Du fortjener nemlig at blive hjulpet, så du kan få det bedre.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper