Hej
Jeg har ikke haft det så godt på det seneste. Det er som om at jeg er bange for alting. Jeg ser tit underlige ting fx. når jeg er ude og gå ser jeg lige pludselig en mand med lyseblå skjorte, brune cowboy bukser og hvidt skæg, men når jeg stopper op og kigger tilbage er han pludselig væk. Nogle gange hører jeg også stemmer. Stemmerne er meget dybe. Det er virkelig ubehageligt, og jeg føler at hvis jeg siger det til nogen tror de bare jeg er skør eller laver sjov. Nogle gange drømmer jeg også om noget, og tre dage efter sker de i virkeligheden.
Jeg ved bare ikke om det er farligt, og det gør mig bange.

(Pige, 15 år)
Kære Du
Det lyder ikke til at være særligt sjovt at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Der er hjælp at få
Du skriver, at du ser underlige ting, når du er på tur og, at du samtidigt hører nogle dybe stemmer nogle gange. Jeg kan sagtens forstå, at det gør dig bange at opleve de ting. For det er helt naturligt at blive forskrækket og bange for, om der er noget helt galt, når man pludseligt oplever at se og høre ting, som man ikke er helt sikker på, om er virkelige.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvorfor du oplever de her ting. For der kan være mange grunde til, at man pludseligt begynder at se og høre underlige ting. Men du skal vide, at selvom det kan være ubehageligt, så er det ikke farligt. Det er ikke noget, man dør af. Og det er heller ikke noget, der får en til bare lige at miste kontrollen og gå helt fra forstanden. Men det kan godt være et tegn på, at der er noget lidt mere alvorligt galt, som man skal have hjælp til at klare.
Heldigvis så er der hjælp at få, selv hvis der er noget lidt mere alvorligt galt. Derfor er det også vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det så hurtigt som muligt. For der er heldigvis mange, som på et tidspunkt har set og hørt underlige ting, der har fået det godt igen og har fået rigtigt gode liv med den rigtige hjælp. Og jo hurtigere man får hjælp, jo nemmere er det at få det godt igen.
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal fortælle dine forældre om de ting, som du har skrevet i dit brev til mig. For som jeg skrev, så kan det godt være et tegn på, at der er noget lidt mere alvorligt galt. Derfor er det vigtigt, at du får den rigtige hjælp. Den hjælp kan du kun få, hvis du fortæller nogen om, hvad du oplever. Og fordi du er under 18, så er dine forældre dem, der allerbedst kan hjælpe dig.
Jeg kan sagtens forstå, hvis det er svært. For det er ikke unormalt at være bekymret for, hvordan folk omkring en vil reagere på det, når man fortæller dem om noget, der er svært. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne have, at man fortæller dem det, hvis man har det svært. Fordi de holder af en og gerne vil hjælpe, så man kan få det godt igen. Og jeg er næsten sikker på, at dine forældre ikke vil tro, at du laver sjov med dem. For de fleste forældre kan godt se og høre det på en, når man kommer og fortæller dem om noget, der er svært for en.
Jeg tænker heller ikke, at dine forældre vil tro, at du er skør. Men det kan godt være, de bliver lidt bekymrede, når de hører, hvad du fortæller. Og det er helt okay, hvis de gør det. For det er helt normalt at blive bekymret, når nogen man er tæt på, oplever noget svært. Samtidigt er det dine forældres opgave at passe på dig og hjælpe dig, når du har det svært, så du må gerne bekymre dem. Det kan de godt klare, for de er voksne og kan godt passe på sig selv samtidigt med, de passer på dig. Hvis du har brug for hjælp til at starte samtalen, kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting.
Kender du PsykInfo?
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til PsykInfo? PsykInfo er et tilbud, der findes i alle regioner, hvor man for eksempel kan ringe ind, hvis man for eksempel har det psykisk svært og har brug for råd til, hvordan man kommer videre. Alle kan tage fat i PsykInfo og de mennesker, der sidder klar til at snakke er både super søde og super dygtige. Og så ved de en hel masse både om at have det svært psykisk og om, hvor man kan få hjælp henne. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så hvis du tænker, det kunne være rart at snakke med dem, kan du trygt tage fat i dem. Du kan finde PsykInfo i din region i listen nedenunder:
Snak med din læge
Det er også vigtigt, at du får snakket med din læge om, hvordan du har det. For som jeg også skrev, kan der være rigtigt mange grund til, at man lige pludseligt begynder at se og høre ting, som man ikke helt ved, hvad er. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du pludseligt er begyndt at opleve de her ting. Samtidigt kan din læge også hjælpe dig med at få noget hjælp, sådan så du kan få det godt igen og holde op med at gå og være bange.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det. For du fortjener ikke at gå med de her ting alene. Det er der ingen, der gør.
De bedste hilsner fra en Mindhelper