Hejsa
Jeg skriver ind, fordi at jeg virkelig savner min storebror. Jeg har nærmest ikke set ham i over et år. Jeg kan mærke på mine forældre at de er helt knuste over det, så jeg prøver virkelig at være glad og leve normalt især også for mine forældres skyld. Men jeg kan virkelig også mærke at det påvirker mig, jeg tænker på ham hele tiden og jeg har ikke lyst til at tage i skole (har virkelig meget fravær). Jeg føler at det gør helt ondt i hjertet jeg får ondt i maven og nærmest kvalme. Jeg får også bare tårer i øjnene af at skrive det her. Jeg elsker ham bare så højt, men nogle gange bliver jeg også helt vred på ham og jeg har bare lyst til at ringe til ham og skælde ham vildt meget ud fordi han ødelægger hele vores familie. Alt andet føles ligemeget. Skole er lige meget, venner er ligemeget alt betyder ingenting. Jeg kan slet ik holde det ud, vi var så tættere engang, og nu føles det ik engang som om han er virkelig mer. Jeg vil så gerne have ham tilbage, men har har også lyst til at slå ham i hovedet.
Jeg ved det lyder dumt og voldsomt, og jeg ved også godt at der er mennesker med noget størrre problemer.
Engang var vi så tætte og nu er vi fremmed for hinanden
Hilsen K

(14 år)
Hej K
Det lyder til, at du savner din storebror rigtig meget, og at det fylder en del hos dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at det du skriver overhovedet ikke lyder dumt og voldsomt. Når jeg læser dit brev synes jeg nemlig, at det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Og når du har det, og savnet til din bror fylder meget, så giver det god mening, at du kan opleve en hel masse forskellige og modstridende følelser. Måske fylder tristheden og savnet fordi, man er ked af ikke længere at have det samme bånd til sin bror. Og samtidig kan vreden også godt komme frem. For hvorfor tager ens bror ikke kontakt? Det kan være ret hårdt, at gå og have det sådan, for måske kredser ens tanker hele tiden om ens bror. Og det kan godt gøre det svært at overskue andre ting, som fx at tage i skole eller ses med venner. Derfor er det også rigtig godt, at du rækker ud og skriver herind, for sådan skal du ikke gå og have det.
Snak med dine forældre
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at du er rigtig tapper og forsøger at være ovenpå for at passe på dine forældre. Er det mon rigtigt forstået?
Det kan være hårdt at se sine forældre have det svært, og så kan man godt få lyst til at passe på dem. Og man kan måske blive nervøs for, om de kan klare endnu flere bekymringer. Men forældre er de voksne. Derfor må man også altid gerne bekymre sine forældre. Og forældre kan som regel holde til meget mere, end man tror. Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtig godt, at du fik fortalt dine forældre, hvordan du har det. Både så du ikke skal gå og føle, at du skal lade som om, at du har det godt, når du egentlig har det rigtig svært. Men også så I sammen kan snakke om det med din bror. For dine forældre er nok nogle af dem, som bedst kan sætte sig ind i, hvordan du har det. Og så kan det være rigtig rart og lettende at kunne tale om det.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en vens forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Og det kan være rigtig rart at have et frirum, hvor man kan få lov til at komme ud med alle de følelser og frustrationer, som fylder inde i en. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Det ligger Headspaces i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Lægen
Hvis du bliver ved med at have det så svært, tænker jeg også, at det kunne være en meget god ide, at du tog et smut forbi lægen. Lægen ved en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer – både udenpå og indeni. Derfor er lægen også god at snakke med, når man har det svært. I vores artikel om, at gå til lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting.
Det er hammersvært, når man har en hel masse svære følelser og savner sin storebror. Derfor håber jeg også, at de er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper