Hej Mindhelper
Jeg havde en meget god, pædagog på min gamle skole (special skole) nu er jeg kommet på almen gymnasie, men mangler det her menneske kan ikke snakke med mine forældre om alt. Men jeg savner min gamle pædagog hver dag har ikke nogen jeg snakke 100% ærlighed med omkring. Hvad skal jeg gøre???

(17 år)
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at det må være svært, når du ikke længere har en at snakke med, hvor du kan være 100% ærlig. Alle mennesker har nemlig brug for mennesker de stoler på og kan tale med.
Og hvad gør man så, når man ikke længere kan tale med den person, man kunne tale med om alt?
Det giver mening
Jeg kan virkelig godt forstå dit savn til din pædagog. For når man møder et menneske, man bare snakker virkelig godt med, så kan det være rigtig svært, når man så flytter skole, og derfor ikke længere ser dem.
Men du skal vide, at der findes en masse gode muligheder for at møde nye mennesker.
Og iblandt dem kan det jo være, at der findes en person, som du med tiden kan lære at stole på. Ligeså meget som du gjorde med din gamle pædagog.
En ny skole har nye mennesker
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, om der mon er nogen personer i din nye klasse eller på din nye skole, som du har kemi med?
For inden man kan begynde at tale om alt med nogen, så er det vigtigt at lære dem at kende inden. Og det kan jo godt tage lidt tid.
Jeg tænker derfor på, om der er nogen på din skole, som du godt kunne se for dig være nogen du talte 100% ærligt med?
Det er ikke sikkert du har det sådan med dem nu, men tillid kræver også tid og energi. Derfor kunne du overveje, om der er nogen på skolen, du gerne vil lægge energi i at lære endnu bedre at kende?
Søg hjælp på skolen
Du skriver ikke, hvad dig og din pædagog talte om. Men du skriver blandt andet, at det er ting du ikke kan snakke med dine forældre om.
Hvis det er vigtigt, at det er en voksen du kan tale med, så kan du prøve at undersøge, hvilke muligheder der er på din nye skole.
De fleste klasser har en klasselærer, som har ansvaret for en bestemt klasse. Du kan prøve at tale med din lærer, om skolen mon har en vejleder eller en skolepsykolog.
Vejledere og skolepsykologer er nemlig vant til at tale med elever om svære eller komplicerede ting, og derfor kan de være rigtig rare at snakke med.
Det kan også være du har en lærer, som du kan mærke du har en god kemi med, som du kan tage fat i?
Søg nye fællesskaber
Når noget slutter, så kan det være rigtig rart at finde støtte og fællesskab i noget nyt.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon kunne søge nogle nye fællesskaber, hvor du får mulighed for at møde nye mennesker?
For når vi møder nye mennesker, så er det også, at der kan være nogle af dem, som vi bare klinger ekstra godt sammen med.
Og på sigt kan de venskaber ende med at blive nogen, hvor man virkelig stoler på hinanden og kan tale om alt sammen.
Der er flere måder at få venner på
En måde at finde nye fællesskaber på er for eksempel ved at starte til en sport, en klub for noget man synes er spændende, eller ved at blive frivillig i en organisation.
Så, det kunne for eksempel være ved at starte til svømning, starte i en strikkeklub eller blive frivillig i Ungdommens Røde Kors.
Du kan altid være 100% ærlig hos headspace
Hvis du kan mærke, at du har brug for at tale med nogen om noget nu, men du ikke ved, hvor du skal gå hen, så kan jeg varmt anbefale headspace.
Headspace er en organisation som tilbyder rådgivning til unge, som har brug for at tale med nogen. Det er gratis, og du kan være fuldkommen anonym, hvis du har brug for det.
Det gode ved headspace er, at alle som rådgiver der er frivillige, så de gør det altså, fordi de rigtig gerne vil lytte og støtte unge som har brug for det.
Du kan både chatte med headspace, men du kan også få fysiske samtaler i en af deres afdelinger.
Det kan være virkelig svært, når man ikke længere har en god person at tale med. Så er det vigtigt at finde andre, som man kan betro sig til. Heldigvis er der mange steder, man kan søge fællesskab og tryghed.
Jeg håber at mit svar kan lede dig på vej til at finde en ny god person at tale med. Og så sender jeg dig en masse god energi og tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper