Hej Mindhelper
Jeg er lige i starten af tyverne. Jeg er godt igang med en uddannelse og bor hjemme. Sagen er den, at jeg oplever ugentlig uoverensstemmelser med de andre i huset, som omhandler livet, og hvordan man tager ansvar. Der er intet galt i disse samtaler, det er bare overvældende. Som person anser jeg mig selv som utrolig ansvarsfuld og har intet imod at modtage kritik af mulige fejl. Valg skal træffes i livet, men det føles som om, de uanset hvad bliver dømt til at være forkerte. Dette leder til, at der er mange småkonflikter og lysten til at “daffe” er steget kraftigt over den seneste tid.
Gode råd til et menneske, som føler de står midt i orkanens øje og en identitets/livskrise?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at småkonflikerne fylder rigtig meget hjemme hos jer lige nu. Det kan være vildt frustrerende og drænende, når det er sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Småkonflikterne
Det kan godt slide rigtig meget på ens overskud og humør, når man har ugentlige uoverensstemmelser med dem, som man bor sammen med. Og selvom uoverensstemmelserne i sig selv måske er små, så hober de sig bare op og fylder og mere og mere, når de hele tiden er der. Og så kan det måske være svært at få slappet af og ladet op, når man er hjemme. Særligt, hvis man hele tiden føler at man bliver dømt for de valg, som man tager. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du synes, at det er træls og irriterende, at uoverensstemmelserne fylder så meget.
Identitet
Du skriver, at du er i starten af tyverne. Det kan godt være en periode, som er fuld af valg og beslutninger. Og sommetider kan det godt føles som om, at andre måske slet ikke forstår de valg, som man træffer. Derfor kan det også godt føles frustrerende hele tiden at skulle forsvare, ens beslutninger. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som kender til. For det at skulle finde ud af, hvem man gerne vil være, og hvad man vil i livet, kan godt være en forvirrende og overvældende process.
Man begynder måske også at få nogle stærkere holdninger og bliver mere bevidst om, hvad man synes er okay, og hvad man ikke synes er okay. Derfor er det også helt naturligt, at der i denne periode måske opstår lidt flere sammenstød med dem, som man bor sammen med. For ens forældre skal fx også lige vende sig til den proces. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du føler, at du står midt i orkanen øje lige for tiden. Og du skal vide, at det er en meget normal følelse at have som ung i starten af tyverne. Og heldigvis oplever de fleste unge også, at stormen lægger sig med tiden, og de får lidt mere ro på og ikke hele tiden skal forsvare deres valg.
Hvad er mulighederne for at flytte?
Du skriver, at lysten til at daffe er steget kraftigt over den seneste tid. Og det kan jeg godt forstå, for at det ikke rart at bo et sted med mange konflikter. Og samtidig har du også en alder, hvor mange oplever at lysten til at flytte hjemmefra melder sig. Derfor bliver jeg også nysgerrig på, hvad mulighederne er for, at du kan flytte? For måske det kan skabe lidt mere ro, at have dit eget sted, hvor du kan slappe af og lade op?
Du skriver, at du er i gang med uddannelse. Og derfor tænker jeg også, at der måske er mulighed for, at du kunne få en studiebolig. Studieboliger er tiltænkt unge, som er i gang med en uddannelse, og derfor er de også ofte lidt billigere, så studerende har mulighed for at betale dem. Hvis du tænker, at det kunne være noget for dig, kan du prøve at google studiebolig og så den by, som du bor i. Så kan du skrive dig op til boliger og undersøge, hvad mulighederne er den vej igennem.
Snak med dem, som du bor med
Det kan være rigtig frustrerende, når man hele tiden støder hovederne sammen med dem, som man bor med. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en rigtig god ide, at du prøvede at snakke med dem om, hvordan du har det. Og får sagt, at det går dig rigtig meget, at der hele tiden er konflikter, og at du oplever, at du hele tiden skal forsvare dig. For måske er dem du bor med, slet ikke er klar over, at det fylder så meget hos dig. Og måske de egentlig også synes, at det er ufedt, at der er så mange konflikter. Så jeg tænker, at I måske kunne snakke lidt om, hvad I alle sammen kan gøre for, at der ikke er så mange uoverenstemmelser hjemme hos jer.
Når man skal have den slags snakke, er det en rigtig god ide at tage dem i fredstid. For når man står midt i konflikterne og måske er lidt i følelsernes vold, kan det være svært at lytte og tænke klart. Derfor kan det også hjælpe at aftale et tidspunkt, hvor man kan sætte sig ned og få snakket om det. Et andet godt råd er at sørge for, at holde bolden på egen banehalvdel. Så man fx bruger vendinger som “jeg bliver ked af det når…” eller “jeg oplever..”. For hvis den anden oplever det meget som et angreb, kan de hurtigt komme til at gå i forsvarsmode, hvor de kun er optaget af at forsvare sig selv og ikke rigtig lytter til, hvad man siger.
Snak med dine venner
Når man går og bøvler med en masse frustrerende og svære følelser, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det kan være rart og lettende at få luftet ud for sine tanker. Og ofte bliver alt det svære også lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med det her om? Jeg tænker nemlig, at der måske også er nogle af dem, som kender til det med, at småkonflikterne sommetider fylder derhjemme. Og uanset om de gør det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Headspace
Nogle unge synes også, at det kan være rigtig rart at snakke med nogle helt andre. Hvis du også har det sådan, kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Der er intet som er for stort eller småt til Headspace. Og de frivillige er super søde og rare, og vil altid gerne lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være helt vildt frustrerende og drænende, når konflikterne fylder meget derhjemme. Derfor håber jeg også rigtig meget på, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og krydser fingre for, at der snart kommer lidt mere ro på hjemme hos jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper