Hej Mindhelper
jeg har forskellige spørgsmål jeg gerne vil stille jer, da jeg oplever grænseoverskridende adfærd på mit arbejde. Jeg er en 16 årige pige, og oplever på mit arbejde at jeg ikke bliver respekteret nok, og mine grænser bliver brudt. Nogen vil nok mene at jeg overreagere, hvilket mine forældre også mener, jeg føler mig presset, at mine kollegaer er uærlige, manipulerende og bagtalere. Jeg ved ikke hvem jeg skal kontakte for at få hjælp, og derfor vil jeg høre jer, om i ved det. Jeg har ikke styr på om det er en fagforening, politiet eller hvem det er jeg skal kontakte. Hvis nu det også skulle gå hen og bliver værre. Hvilket jeg tænkere i nok har bedre styr på, eller kan undersøge det for mig. Udover det forstår jeg heller ikke rigtigt hvorfor jeg bliver udsat for det, er det fordi de ikke kan lide mig, eller hvordan det står til.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Hilsen en 16-årige pige 🙂

(16 år)
Hej 16 årige pige
Det er ikke rart, når ens kollegaer er uærlige og bagtaler. Derfor er det også rigtig fint, at du har rakt ud og skrevet herind til os.
Det er ikke rart
Du skriver, at du ikke bliver respekteret, og at dine grænser bliver brudt. Det lyder ubehageligt, og det kan være ret hårdt, når man ikke har det godt på sit arbejde. For man er måske nervøs for at skulle afsted, og når man så er der, så er man måske hele tiden på vagt for, hvornår der igen er nogen, som siger eller gør noget, som man ikke bryder sig om. Samtidig kan det også gøre en ret ked af det, at andre omkring en bagtaler og behandler en dårligt. Derfor er det heller ikke okay, at ens kollegaer er sådan over for en. Og det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er din skyld. Det er de andre, som er galt på den.
Mærk efter
Det kan godt blive rigtig hårdt og drænende, at arbejde et sted, hvor man ikke har det godt. Derfor er det også okay at mærke efter, og sige op, hvis man kan mærke at det slet ikke dur med arbejdet. Men nogle gange kan det også hjælpe, at få snakket med nogen om det. Og på den måde få stoppet fx bagtaleriet, så arbejdet igen bliver et rart sted at være. Derfor vil jeg også komme med nogle forslag til, hvem der kan være gode at snakke med.
Leder
Når man ikke har det godt på arbejdet, kan det være en rigtig god ide at hive fat i ens leder, og få en snak om det. For lederen har ansvaret for, at medarbejderne har det godt på arbejdet. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtigt godt, at du fik fortalt din leder, at du føler dig presset og dårligt behandlet af dine kollegaer.
Mange unge synes, at det kan være lidt svært at skulle gøre. Derfor kan det også sommetider være en hjælp at aftale et tidspunkt med lederen, hvor man kan snakke. For så er det ofte lettere at få gjort.
Forældre
Når jeg læser dit brev, synes jeg at det lyder til, at du allerede har snakket med dine forældre om det. Det er mega godt. Det er nemlig noget af det allerbedste, som man kan gøre, når der er noget, som bøvler for en. Men samtidig skriver du også, at dine forældre synes, at du overreagerer. Det er ikke en fed modtagelse at få, når man fortæller om noget, som er svært. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om du kan prøve at snakke med dem igen?
Nogle gange kan det også være en hjælp at skrive et brev, som man kan give eller læse op for ens forældre. For på den måde er man sikker på, at man får sagt det, man egentlig gerne vil sige. I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der også flere råd til, hvordan man kan gribe det an. Så måske der også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Børnetelefonen
Hos Børnetelefonen vil de altid gerne lytte. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man ikke har det godt på ens arbejde. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller sende dem en SMS.
Ung med job
Selvom man ikke kan tale med nogen hos Ung med job, tænker jeg alligevel, at der er noget på deres side, som kunne være en god hjælp til dig. Ung med job er nemlig en hjemmeside, hvor man kan læse om mange af de ting, som man skal være opmærksom på, når man er ung og har et arbejde. På hjemmesiden kan du også læse mere om, hvad man skal gøre, når man oplever noget grænseoverskridende, og hvor man kan få hjælp. De ved også meget mere om det med arbejdsmiljø og grænseoverskridende oplevelser på jobbet, når man er ung.
Det kan være hammerubehageligt, når ens kollegaer presser og bagtaler en. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper