Hejsa
Jeg går i 3.g på handelsskolen. Jeg mistede min mor i slutningen af 1.g og har haft svært ved at være socialt samt være aktiv i det faglige. Mange unge er ikke kommet døden nær og derfor møder jeg mange som er uforstående overfor at jeg stadig har det svært. Skolen har prøvet at hjælpe mig, men føler at jeg enten skal tage en pause fra det sociale eller det faglige hvis jeg skal gå igennem dagen som en glad person. Derfor vil jeg spørge om i ved noget omkring online undervisning for en bestemt periode. Jeg tror det vil gøre det nemmere at have det sociale som et tilvalg så jeg kan fokuser på skolen. Jeg har ingen ide om hvor lang perioden må være eller skal være, men tænker i hvert fald når vi skal skrive SOP at jeg skal være tilbage på skolen fysisk.
Hilsen en forvirrende 3. Års elev

(19 år)
Hej Forvirrede 3. års elev
Det er mega hårdt at miste sin mor, og sorgen kan fylde i lang tid efter. Og når den gør det, kan det være svært at overskue både skole og sociale ting. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du skriver herind og deler det med os.
Sorg tager tid
Du skriver, at du mistede din mor i slutningen af 1.g, og at du siden har haft svært ved at være social og aktiv i forhold til det faglige. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er rigtig ked af at høre, at du har mistet din mor. For det er en kæmpe sorg at miste en forældre. Derfor er det også helt normalt, at det påvirker en i lang tid efter, og at man ikke har så meget overskud. For sorg kan være en rigtig tung følelse at gå med, og den har ingen slutdato. Derfor er det også normalt, at tankerne og savnet til ens mor kan fylde i lang tid efter. Og nogle dage går det måske bedre, og andre dage fylder savnet så meget, at det overskygger alt andet, og det kan være hammerhårdt at være i. Men du skal vide, at det bliver bedre. Selvom det er svært at overskue både det sociale og faglige lige nu, så bliver det ikke ved med at være sådan. De fleste oplever nemlig heldigvis, at glæden og overskuddet med tiden vender tilbage igen.
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at læse vores artikel om at miste en forældre. I den står der nemlig nogle kærlige råd til, når man har mistet en forældre. Så måske der er et råd eller to i den, som også kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med skolen
Du skriver, at du tænker, at det kunne være nemmere at have det sociale som et tilvalg og så tage undervisningen online i et stykke tid. Du spørger også, om vi ved noget om mulighederne for onlineundervisning. Det gør vi desværre ikke, for det er meget forskelligt fra sted til sted, hvad der er af muligheder. Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er at snakke med skolen om, hvad der er af muligheder. Og heldigvis lyder det til, at din skole gerne vil hjælpe. Så måske I kan finde en løsning sammen?
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man har det svært og mangler overskud til det faglige, er studievejledere. Så måske du kan booke en tid hos en studievejleder og få en snak om, hvad der er af muligheder, og hvordan du har det?
Hvis der er en anden voksen på skolen, som fx en lærer, som du har det godt med, kan du også hive fat i dem og få en snak om dine tanker og overvejelser.
Snak med nogen om det
Når man går gennem en svær periode i livet, kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om det. Sådan så alle de svære tanker og følelser ikke ligger og ulmer inde i en. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon snakker med din familie om din mor, og savnet til hende? Hvis du ikke gør, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For det kan være rigtig rart at dele og snakke med nogen, som også har kendt og mistet personen. Så kan det også være, at I kan snakke om, hvordan I hver især har det, og om nogle af de gode stunder og minder I har med din mor.
Og hvis du allerede snakker med din familie om det. Så er det bare hammergodt, og så skal du endelig blive ved med det.
Snak med dine venner
Du skriver også, at mange unge ikke er kommet døden nær, og at du derfor møder mange som er uforstående overfor, at du stadig har det svært. Når man mister sin mor som ung, kan man godt komme til at føle sig meget alene med oplevelsen. Derfor er det også naturligt at tænke, at ens venner umuligt kan forstå det. Men selvom ens venner ikke kan sætte sig helt ind i, hvordan man har det, kan det stadig være en god ide at snakke med dem om det.
Både for at få luft til ens tanker og følelser, men også så de kan støtte en, når det er svært. Derfor kan det også være en god ide at fortælle dem, hvis man fx har en svær dag, og derfor melder fra til en aftale eller ikke lige kan overskue at snakke i pausen. For så kan det også være nemmere for dem at vide, hvornår man fx har brug for en pause eller ro, og hvornår man fx gerne vil snakke om det, der fylder.
Du er altid velkommen hos Headspace
Nogle unge synes, at det kan være rart at snakke med nogle helt andre, som slet ikke kender dem. Hvis du også har det sådan, skal du vide at du altid er velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når man har mistet sin mor, og har svært ved både at være social og faglig aktiv. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er rigtig hårdt at miste sin mor, og samtidig overskue både det sociale og faglige i skolen. Så selvom jeg desværre ikke har kunne give dig et direkte svar på, hvad der er af muligheder for onlineundervisning, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper