Hej.
Jeg er lige fyldt 18 år og har ikke noget job mere, og jeg går ikke i skole skal starte på det til sommer.
Jeg vil gerne flytte ud, fordi jeg ikke kan holde ud af være hjemme mere, jeg har søgt over 100 steder allerede. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for min far og min storebror er hele tiden efter mig at det bare påvirker mig meget og vil bare gerne væk. Jeg vil også gerne snakke med nogle om mine tanker men min læge er i Kbh og jeg bor på Falster og kan ikke få rykket min læge, hun forslår også psykolog, men hun kan ikke få en til mig hernede. Ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere, mit hoved er også over det hele konstant, jeg kan ikke sove om natten eller være motiveret i løbet af en dag, jeg har nogle tanker der bare ikke forsvinder, og mangler at komme et godt sted hen i mit liv.
Jeg har det bedst når jeg er sammen med mine venner men det kan jeg ikke hele tiden for mit hoved kan ikke klare det, det bliver for meget, så mit sociale batteri går ud, og så det ikke lige så fedt.

(18 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er meget som fylder lige nu. Det kan jeg godt forstå, at du synes er svært.
Du kommer ind på flere ting, som er svære lige nu. For at gøre det mere overskueligt, har jeg prøvet at inddele mit svar, så det kommer omkring de ting, du nævner.
Det med at flytte hjemmefra
Når man har det svært derhjemme, så giver det god mening, at man gerne vil flytte ud. Og det lyder også til, at du står i en situation, hvor det kunne være rart at flytte ud.
Du har allerede gjort en rigtig fin indsats og søgt en masse steder. Derfor kan jeg godt forstå, at det er træls, at det endnu ikke er lykkedes med at flytte ud.
Men heldigvis er der mange muligheder for at finde et sted at bo.
Du skal snart til at studere, og derfor får du også mulighed for at søge studiebolig eller kollegie. De er typisk en del billigere, end hvis man fx lejer en bolig hos en privat person eller et boligselskab.
Det er lidt forskelligt, hvad reglerne for de forskellige studieboliger og kollegier er, alt efter hvilken kommune du bor i. For det kommer tit an på, hvem der står for boligerne. Men det kan du altid finde ud af ved at kontakte dem, som står for den studiebolig, du gerne vil søge.
Du kan også altid kontakte dit nye studiested, og spørge dem. De kan formentlig pege dig i den rigtige retning.
Flyt sammen med andre
En anden god måde lettere at finde en bolig på er ved at bo med roomies. I stedet for at bo alene, flytter man sammen med nogle andre og deler huslejen. Det kan være du har nogle venner, som også skal flytte hjemmefra?
Så kunne du spørge dem, om I kunne finde noget sammen. Hvis ikke, så er der også rigtig mange, som flytter sammen med nogen, de ikke kender. Det kan også være rigtig spændende.
Her man kan enten selv prøve at finde nogle roomies, eller se om nogen andre søger en roomie.
Rigtig mange bruger ofte Facebookgrupper til både at finde roomies og lejlighed. Du kan for eksempel prøve at søge på Facebook noget ala: ‘Lejebolig på Falster’. Tit vil der dukke grupper op, hvor folk både søger og udlejer lejligheder, samt søger roomies dertil.
Det kan nogle gange være svært at finde den helt rigtige bolig. Men hvis man bliver ved med at lede, så dukker der ofte noget op med tiden.
Det med lægen
Du skriver, at du ikke kan skifte læge. Du skriver ikke hvorfor, men jeg vil blot gøre dig opmærksom på, at man altid har ret til at skifte læge.
Hvis man vil skifte læge, så koster det 40 kr., og man kan gøre det inde på borger.dk’s hjemmeside. Og jeg kan se, at der findes flere lægehuse på Falster, som har plads til flere patienter.
Det kan være, der er et af lægehusene, som kunne passe godt til dig?
Hvis det drejer sig om, at du ikke har lyst til at skifte fra den læge du har nu, så kan du prøve at høre din læge, hvordan I kan gribe samtalerne an.
Mange læger tilbyder nemlig, at man kan få videokonsultationer i stedet for at møde fysisk op. På den måde taler man med sin læge over telefonen eller computeren, så man ikke behøver tage derhen.
Det kan du prøve at høre din læge, om det kunne være en mulighed for dig. På den måde kan du stadig beholde din læge, men skal ikke hele vejen til København hver gang.
Det med psykolog
Du skriver, at du og din læge ikke kan finde en psykolog til dig på Falster.
Nogle gange kan det være lidt svært at finde ud af, præcis hvor mange og hvor henne der er en psykolog tæt på én.
Men faktisk har Dansk Psykolog Forening lavet en virkelig smart hjemmeside, hvor man kan tjekke det.
For på Psykologer i Danmarks hjemmeside, kan du se præcis hvilke psykologer der er i din kommune, og hvor lang ventetid de har.
Har du hørt om Internetpsykiatrien?
Hvis man døjer med at have det svært, og måske går og venter på at starte til psykolog, så kan man faktisk få hjælp online.
Internetpsykiatrien hjælper nemlig personer med angst- eller depressionssymptomer. Det smarte her er, at behandlingen foregår online, det vil sige at man kan få hjælp, uanset hvor man bor henne.
Behandlingen foregår også på den måde, at man får nogle øvelser, man skal lave, samtidig med at en psykolog hjælper en skriftligt. Det vil sige at du altså ikke skal sidde og snakke med en psykolog, men skriver med dem i stedet.
Det betyder også, at du kan lave øvelserne, når du har tid, hvor du skal regne med at gøre det ca. to gange om ugen.
Kloge mennesker har fundet ud af, at den her form for psykologhjælp faktisk virker. Så det kunne være et sted at starte, mens du venter på at finde en psykolog.
Hvis du har brug for at tale med nogen
Når man har det svært, er det vigtigt at få talt med nogen om det. Her kan jeg varmt anbefale Headspace.
Headspace er en organisation der hjælper unge, som har det svært. De tilbyder både online rådgivning gennem deres chat, men du kan også få fysiske samtaler.
Headspace har nemlig lokaler i de fleste store byer i Danmark, og derfor er det også muligt at få rådgivning i et af deres lokaler, hvis man hellere vil det.
Tal med dine venner
Her til allersidst kommer jeg til at tænke på, om du taler med dem omkring dig om, hvordan du har det?
Det vigtigste at gøre, når man har det svært, er at sige det højt. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon kan tale med dine venner, en i din familie eller en helt tredje, om, hvordan du har det?
For hvis vi går alene med ting, så har de det med at komme til at fylde rigtig meget. Derfor er det bedste man kan gøre, at sige det højt.
Hvis du har svært ved, hvordan du skal starte samtalen, kan jeg anbefale vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Det kan være mega svært, når man går og bøvler med mange ting. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper