Hej Mindhelper
Jeg kan ikke mere. Jeg har mistet lysten til alt. Alt det jeg elskede og havde lyst til førhen. Jeg gider det ikke mere. Jeg har så svært ved at stå op om morgenen, så det at skulle tage i skole kræver så meget energi at jeg kan ingenting bagefter. Jeg har bare lyst til at ligge i min seng og bare ligge der. Længe. Jeg føler ikke noget mere. Jeg er hverken glad eller sur og jeg kan ikke græde mere. Jeg kan kun få angstanfald. Over hvad? Ja jeg har ingen ide. Eller altså jeg har en syg mor, far, bror, moster og bedstefar og har selv en slem knæskade. Og så selvfølgelig også at min farmor lige er død. Og at min moster måske dør. Og at jeg er begyndt på noget rigtig dumt. Jeg lever bare i et sort hul og jeg kan ikke komme op igen. Jeg kan ikke se det lys der burde være for enden. Alt er slukket. Jeg har lyst til at give op. Men jeg kan ikke gøre det mod min bedste veninde. Hun er den eneste grund til at jeg kommer i skole. Hende og min lærer. Min ene lærer der bare er det mest fantastiske og mest positive menneske der hat været igennem alt for meget hun ik fortjener. Jeg bekymre mig om alt og alle. Det eneste jeg tænker på er at folk omkring mig har det godt. Jeg er jo ligegyldig, ik?

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Du er ikke ligegyldig
Først og fremmest vil jeg starte med med at sige, at du på ingen måde er ligegyldig.
Det lyder til, at der er rigtig mange ting, som er svære inde i dig lige nu. Og når man har det rigtig svært, kan det godt komme til at påvirke ens tanker. Og så kan man godt komme til at få nogle meget negative tanker om sig selv. Derfor kan jeg også godt forstå, at du kan komme til at tænke nogle negative tanker om dig selv. Men det er mega vigtigt for mig, at understrege, at du ikke på nogen som helst måde er ligegyldig. Tværtimod er du vigtig og væsentlig. Både for mig og for dem omkring dig. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har rakt ud og skrevet herind til os. For du fortjener at få noget hjælp og få det bedre, så det tunge og triste ikke skal blive ved med at fylde.
Det giver god mening
Det lyder til, at du står i en hammersvær situation, og at der er rigtig mange ting, som fylder hos dig lige nu. Og det kan jeg godt forstå, for det er rigtig hårdt, når flere i ens familie er syge, man lige har mistet sin farmor og selv bøvler med en knæskade. Når man er ramlet ind i en periode, hvor man føler sig helt nede i kulkælderen, kan det være svært at se sig ud af det hele og overskue ting. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er helt drænet, når du kommer hjem fra skole. For din lille smule energi du har tilbage, har du brugt på at få dig selv gennem skoledagen. Og når det hele vokser en over hovedet, og det føles tungt og trist inde i en, kan det godt føles som om, at man er havnet i sort hul, hvor det er helt umuligt at komme op af igen. Men selvom det kan føles sådan lige nu, så kan man godt få det bedre igen. Der er mange før dig, som har været helt nede i kulkælderen og heldigvis er kommet op igen.
For det er nemlig mere normalt, end man måske tror at ramle ind i en periode, hvor det hele er svært og sort. Det er noget, som rigtig mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv. Og heldigvis får langt de fleste det med den rette hjælp godt igen.
Men for nogle mennesker kommer de tunge tanker og følelser til at fylde så meget og stå på så længe, at det bliver til det, som man kalder en depression, og så er det vigtigt at reagere på det, så man kan få noget hjælp til at få det bedre. I vores artikel om depression står der lidt mere om, hvad der er, og hvad det er vigtigt at være opmærksom på. Så hvis du har lyst, kan du tage et kig på den her.
Snak med dem omkring dig
Når man har det svært er det allerbedste, man kan gøre at dele det med andre. For det er alt for tungt at gå med alle de svære tanker og følelser helt alene. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Det kan fx være din lærer, som du lyder til at være glad for, dine forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig bare, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det og ikke går med alt det svære alene.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan kan få taget hul på den svære snak. Og rådene kan også sagtens bruges, selvom det er en anden voksen, som man skal fortælle det til.
Tag til lægen
Jeg vil også virkelig anbefale dig at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan du har det. For lægen ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er læger også rigtig gode at snakke med, når man har det svært og kæmper med tunge og triste følelser. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Læger er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Men de gør som regel altid deres allerbedste for at hjælpe og sørge for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at komme til lægen?  Og hvis det ikke dur, skal du også vide, at nu når du er 15 år, så kan du også sagtens selv bestille en tid til lægen. Så du kan få noget hjælp og ikke skal blive ved med at gå og have det så svært.
Headspace
Nogle unge synes også, at det kan være rart at snakke med nogle helt andre, og på den måde få sit eget pusterum. Hvis du også tænker, at det også kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du tage fat i Headspace. For der sidder en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når man føler sig helt nede i kulkælderen. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym.
Livslinien
Nogle af dem, som kan være rigtig gode at snakke med, når man har det rigtig svært og føler, at man er helt nede og har lyst til at give op, er rådgiverne hos Livslinien. De er der nemlig for at hjælpe og lytte, når man har det svært. De er vant til at snakke med folk, som bøvler med nogle rigtig svære følelser. Så hvis du kan mærke, at det hele bliver alt for svært, og du har lyst til at give op eller bare har brug for at snakke med nogen, kan du trygt tage fat i Livslinien. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt. For de vil altid gerne lytte og hjælpe.
Det lyder til, at det er hammersvært at være dig lige nu. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du er vigtig og fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper