Hej Mindhelper
jeg bor hjemme og er igang med at spare op til at flytte ud kan først flytte til januar.
mine forældre er skilt både min far og mor nedbryder mig psykisk jeg har fået et kæmpe had til begge parter. min fader har til alle 3 af os børns konfirmationer været et problem.
min mor hun er mega kontrolfreak hvilket er grunden til begge mine søskende er flyttet op til vores far som bor i et hus der har været i ombygning siden jeg var 2
har ikke mit eget værelse hos min far, har skulle sove i samme seng som min lillesøster og far til jeg tog på efterskole i 10 klasse
udover det har jeg super dårlig oplevelser gennem hele min barndom med begge men ingen af dem gider indrømme at de har svigtet ikke kun mig men os mine søskende
og jeg havde et giga breakdown sidste sommer hvor jeg sagde de aldrig ville se mig efter jeg var flyttet hvis de ikke fik hjælp men har forsat ikke opfyldt det krav.
mit dilemma er så at jeg ikke har råd til at flytte men kan ikke holde et minut længere at være hos min mor jeg kan ikke flytte hjem til nogle venner da alle mine venner bor på Fyn og jeg arbejder 35 og ugen kl 5 om morgen, andre familie medlemmer bor i Jylland eller Færøerne

(19 år)
Hej 19 årig
Det er et super svært dilemma, når man ikke har det godt derhjemme, men heller ikke har råd til at flytte ud. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er det første skridt mod at få det bedre.
Først vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har rettet en smule i dit brev. Det er udelukkende for at være sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra det.
Når hjem ikke er et rart sted at være
Det er en super svær situation, du står i. For hvis alt er, som det skal være, så skal vores hjem og vores forældre være en tryg base, som vi altid kan komme til, når vi har brug for tryghed og for at slappe af. Og når vi står i en svær situation og har brug for hjælp og støtte tlil. Det lyder ikke til, at hverken din far eller din mor kan være det for dig. Derfor kan jeg også godt forstå, det er svært for dig at holde ud at være derhjemme meget længere. For det er ikke rart at være derhjemme, når man ikke rigtigt kan finde tryghed eller ro der.
Bliver du underbetalt?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg på, om det er indskuddet til en lejlighed, du ikke har råd til at betale? For det lyder som om, du arbejder et antal timer, der nærmest svarer til et fuldtidsarbejde. Og når man arbejder på fuld tid, så skulle man gerne have en løn, der kan række til både at dække husleje og alt, hvad man ellers har brug for af mad og drikke og tøj. Derfor synes jeg også, du skal overveje, om du bliver underbetalt, hvis det er selve det at bo ude, som du ikke har råd til.
Hvis det er indskud til en lejlighed, som du ikke har råd til. Så er der muligheder for at få hjælp til at betale det. Men det er socialrådgiverne i kommunen, der allerbedst kan fortælle dig, hvad mulighederne er for det i din kommune. Derfor tænker jeg også, at det allerbedste jeg kan gøre for dig, er at henvise dig videre til nogen, der har bedre mulighed for at hjælpe dig. Det håber jeg, er OK. Ellers må du meget gerne skrive herind igen!
Tag fat i kommunen
Hvis du godt kunne tænke dig at finde ud af, hvad der er af muligheder for at få hjælp til at flytte ud lidt hurtigere end til januar. Så er det allermest oplagt at tage fat i din kommune. For hos din kommune ved de nemlig, hvad reglerne er lige præcis der, hvor du bor. Og de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du skal snakke med, hvis du godt kunne tænke dig at få hjælp til at flytte ud.
Hos nogle kommuner kan man chatte anonymt med en ungrådgiver på Cyberhus. Du kan tjekke om der er en ungrådgiver fra din kommune hos Cyberhus i vejviseren nedenunder. Hvis ikke der en ungrådgiver fra din kommune hos Cyberhus. Så tænker jeg, du kan finde kontaktinfo på din kommune ved at google kontakt + navnet på den kommune, du bor i.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også prøve at tage fat i Headspace, hvis der er et Headspace i nærheden af dig. For Headspace er et sted, hvor man altid må komme, hvis man er ung og tumler med nogle svære ting. Det er nogle rigtigt søde og dygtige frivillige rådgivere, der sidder hos Headspace. Og de er som regel rigtigt søde til at hjælpe en videre til der, hvor man har mulighed for at få den hjælp, som man har brug for, hvis de ikke helt kan hjælpe en.
Samtidigt så tænker jeg også, at det måske kunne være rigtigt rart for dig at have nogen at snakke med om alle de her ting. For det lyder som om, du går meget alene med det. Er det mon rigtigt? Det tænker jeg, må være rigtigt hårdt.
Snak med nogen omkring dig
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen rundt omkring dig om, hvordan du har det derhjemme? Det kunne være dine venner, eller det kunne være en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved. Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig også, det kunne være en rigtigt god idé.
Vi mennesker er nemlig ikke lavet til at kæmpe os gennem de svære ting alene. Vi er lavet til at have brug for nogen at snakke med og støtte os op af, når livet er svært. Derfor er det også tit rigtigt rart at fortælle nogen om de ting, som man går og kæmper med. For så kan de støtte en, mens det er svært. Og de kan måske endda også hjælpe en med at finde ud af, hvor man kan få hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg alt, hvad jeg kan for, at du kan få noget hjælp til at gøre situationen derhjemme lettere for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper