Hej.
Jeg skal gå på efterskole og kan allerede mærke jeg ikke vil klikke med mine roomies (jeg har mødt dem og snakket med sem) for er blevet lidt sat ind på et værelse med piger der interessere sig for lektier osv hvor jeg er en mere fest type og drenge intresseret type hvilket de slet ikke er hvilket gør vi intet har at snakke om, er bange for at jeg vil miste dem jeg klikker med udenfor mit væresle fordi jeg ikke kan være sammen med dem, er bange for jeg ikke vil have nogen at snakke med fordi jeg er på er værelse med nogen jeg slet ik kan med og jeg ikke vil ku være sammen med nogle af dem fra de andre væresler

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går med en masse tanker og bekymringer om at starte på efterskole. Det kan rigtig svært når tanker og bekymringerne fylder alt for meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dem med os.
Det er normalt at være nervøs når man skal starte på efterskole
Det lyder til, at tankerne om at starte på efterskole og bekymringerne, om man nu klikker med sine roomies fylder meget hos dig. Og lige netop de tanker og bekymringer tror jeg, at der er rigtig mange unge som kender til. For det at starte på en efterskole er en stor omvæltning. Det er måske første gang, at man skal bo ude, og der er en masse nye mennesker som man skal lære at kende. Derfor er det også helt normalt at være nervøs, når man skal starte på efterskole.
Mennesker overrasker ofte
Og det kan være en rigtig ubehagelig følelse at have, hvis man ikke rigtig føler, at man klikker med sine roomies. Men heldigvis oplever rigtig mange unge, at selvom de måske ikke er helt ens, så kan man godt blive venner og hygge sig, når man bor sammen på en efterskole. For man har livet på efterskolen tilfælles og kan snakke om det.
Kender du ordsproget “man skal ikke dømme en bog på dens omslag?” Det samme gælder nemlig lidt med mennesker. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du prøvede at give dine roomies en chance, for ofte overrasker mennesker, hvis man lægger sit førstehåndsindtryk fra sig. Måske har dine roomies også en hel masse andre sjove sider, som du slet ikke kender til endnu? For når man kun lige har mødtes og snakket lidt sammen. Så har man kun set en lille bid af, hvad en person rummer, og når man så lærer dem bedre at kende, så er de meget mere end det.
Det er massere af muligheder for at lære andre at kende
Du skriver også, at du er nervøs for, at du ikke vil kunne være sammen med nogle af dem fra andre værelser. Det kan være en rigtig svær bekymring at gå med, og det kan give en ondt i maven. Men heldigvis er det ofte sådan på efterskoler, at der er rigtig meget fokus på at ryste eleverne sammen, så man lærer hinanden at kende på kryds og tværs af værelser. Derfor behøver du heller ikke at være bedste venner med dine roomies, for du skal nok lære en masse andre at kende også. Derfor behøver man heller ikke at blive dømt ude fordi, man ikke klikker vildt godt med sine roomies.
De fleste efterskole har også nogle lærere ansat til at sørge for, at eleverne har det godt. Så hvis det går helt galt, og det slet ikke dur med dine roomies, kan du snakke med den lærer om, hvordan du har det. Og så kan du måske godt få lov til at bytte værelse.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtig svært at gå med en masse tanker og bekymringer helt alene. Derfor er det også en rigtig god ide, at du snakker med nogen om, hvordan du har det.
Dine forældre er måske nogle af dem, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dem om dine tanker og bekymringer. Langt de fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at der er nogle ting som er svære for tiden.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken kan du tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse om, hvordan man kan gøre det.
Snak med dine venner
Det der med, at være nervøs for at skulle starte på efterskole, og om man klikker med sine roomies, er en følelse som rigtig mange unge kender til. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som har prøvet at have det lidt på samme måde. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Og uanset om dine venner også skal på efterskole eller ej, så vil de fleste venner rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse rigtig søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Lige nu tilbyder de også videosamtaler, hvis du er mere tryg ved det.
Det kan være rigtig svært, når man ikke føler at man lige klikker med sine kommende efterskoleroomies. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse god vind din vej og håber, at du får et godt år på efterskolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper