Kære Jer
I dag bestod jeg min køreprøve, men jeg er ikke glad. Jeg syntes ikke prøven gik særlig godt og jeg lavede fejl og følte mig så dum og dårlig. Det var ikke en sjov eller ”fed” oplevelse overhovedet, selvom jeg bestod og nu har jeg ikke lyst til at køre mere igen.
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke bare kan være glad, fordi det er jo mega fedt at få kørekort, men jeg er ikke glad overhovedet, ikke en gang 1 %, jeg har faktisk bare lyst til at græde. Jeg har ikke lyst til at sige det til nogen, for jeg ikke er stolt over min præsentation, og har ikke lyst til at snakke om hvordan det gik. Det er så pinligt.
Jeg plejer aldrig at kunne se det positive ting og tænker altid på mine fejl, har prøvet at bruge nogle af jeres værktøjer, men de negative tanker kommer alligevel. Jeg gad godt at leve livet uden at tænke for meget, det er så hårdt med alt det negative, men det kommer bare og vil ikke gå væk. Jeg hader mig selv for at være så bange og overtænke alting, og jeg ville ønske jeg kunne lade vær og bare gøre det og være glad og ryste det dårlige af. Jeg siger til mig selv ”alle laver fejl og om 10 år er det lige meget” men lige nu er det ikke ligemeget og jeg laver fejl.
Mvh

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at de negative tanker fylder en hel hos dig. Det kan være ret hårdt, når man hele tiden føler, at man ikke gør ting godt nok. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For svære ting er aldrig noget, som man skal gå gennem alene.
Køreprøven
Du skriver, at du lige har bestået din køreprøve, men at det overhovedet ikke var en god eller fed oplevelse. Køreprøven kan godt være ret svær. Derfor er det også normalt at føle, at køreprøven ikke lige er det fedeste – også selvom man er bestået. For når man er til køreprøve er man stadig ret ny i det med at køre bil, og det kan også godt være lidt ubehageligt, at der sidder en på passagersædet og bedømmer en. Derfor er der også mange unge, som har det lidt ligesom dig, og sidder tilbage med en lidt lunken fornemmelse efter køreprøven.
Negative tanker
Du skriver også, at du lavede fejl og slet ikke føler dig stolt over din præstation, selvom du bestod køreprøven. Det kan være mega svært, når de negative tanker fylder meget. Og når de negative tanker fylder, kan det godt komme til at påvirke den måde man ser både sig selv og verden på. Man bliver måske meget opmærksom på sine fejl, og kommer til at slå sig selv oveni hovedet med alt det, som ikke går helt perfekt. Og samtidig gør de negative tanker, at alt det positive flyver ind af det ene øre og ud af det andet, uden at få særlig meget opmærksom. Det kan være ret opslidende i længden. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det er hårdt med alle de negative tanker, og godt kunne tænke dig, at ryste det negative af, og kunne være glad.
Du skal også lige have lidt ros med – mega fedt, at du har kigget i artiklerne og prøvet nogle af værktøjerne af. Det er mega sejt, at du reagerer og forsøger at gøre noget, for at få det bedre – kæmpe skulderklap. Men du skriver samtidig også, at de negative tanker stadig kommer, selvom du bruger værktøjerne. Og det skal du vide er helt normalt. Når man prøver nye ting af, kan det nemlig godt tage lidt tid før hjernen vænner sig til det, og det begynder at hjælpe. Så måske du kan give værktøjerne et skud mere?
Jeg kommer også til at tænke på, om du har set vores artikel om perfektionisme? Hvis du ikke har det, så vil jeg virkelig anbefale dig at tage et kig på den. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man får skruet ned for både kravene og giver sin indre kritiker et los bagi. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være en hjælp for dig?
Det man vander vokser
Kender du udtrykket “det man vander vokser”?. Sådan er det nemlig med negative tanker, så jo mere man tænker de negative tanker, og jo mere opmærksomhed man giver fejlene, jo mere begynder de også at fylde. Derfor kan det også være en god ide, at forsøge at vande de positive tanker, så det er dem der fylder i stedet.
En af de ting, som man kan gøre for at træne hjernen i at fokusere på det positive, er at skrive tre positive ting ned fra dagen eller om sig selv. Du kan skrive det på en seddel og fx hænge den op på dit spejl, så du bliver mindet om det. Eller du kan lave en note med det på din telefon. Og det kan måske godt føles lidt mærkeligt og kunstigt i starten, men mange oplever at det bliver lettere efterhånden, som de bliver ved med at gøre det. Og at de positive tanker lige så stille begynder at fylde mere og mere.
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig tungt at gå og tumle med en masse svære tanker og følelser. Derfor er det også en rigtig god ide at dele det svære med andre. For ofte bliver alt de svære lidt lettere, når man ikke skal bære det alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en god veninde, dine forældre eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med, men at du ikke går med det svære selv.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, om det, der fylder hos dem. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med en masse negative tanker. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tage fat i. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er mega hårdt, når de negative tanker fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker i din retning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper