Hej
Skal jeg droppe ud af gymnasiet?
Jeg er 18 år gammel og går i 2.g. Jeg har det sidste stykke tid, virkelig haft svært ved at finde motivation til at få lavet mine afleveringer og komme op om morgenen…
Jeg synes det er så presset af gå i 2.g, og det har resulteret i at jeg har været meget depressiv, og intet overskud haft de sidste mange måneder..
Jeg elsker min klasse, alle de venner jeg har på mit gymnasium, og det fælleskab jeg er en del af, er for fedt! Men jeg har haft svært ved at overskue aftaler med venner, og har heller ikke rigtig været til nogle fester de sidste par måneder, fordi jeg bare er træt og ked af det hele tiden. Afleveringer og lektier virker så meningsløst lige nu… Og det faglige, er så hårdt! Jeg græder hver gang jeg skal lave en aflevering… og det er heller ikke altid jeg får dem afleveret, fordi jeg bare ikke kan komme i gang… det resulterer jo så i lidt for meget fravær. Dårlig spiral.
Men jeg er så bange for at droppe ud!! Jeg ville komme til at savne min klasse, gymfester, fredagscafé osv. Og hvad hvis jeg bliver ensom? kommer jeg stadig til at være en del af vennegruppen, og bliver jeg stadig inviteret med på café efter skole?
Hjælp!

(18 år)
Hej 18 årig
Det lyder som om, du har ramt en hammer-hård periode. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Er du ramt af skoletræthed?
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, du er blevet ramt af en seriøs omgang skoletræthed. Når man er skoletræt, så har man det sådan, at man bare ikke orker at gå i skole mere. Afleveringer og lektier virker mega uoverskuelige, og man kan blive sur og trist og i dårligt humør af at skulle i skole eller lave skoleting. Det er en følelse, som rigtigt mange kan nikke genkendende til. For når man går i gymnasiet, så har man gået i skole i rigtigt mange år allerede. Og så er det helt normalt, at man i perioder bare slet ikke orker mere skole.
Samtidigt så ved jeg fra andre unge, som har skrevet herind, at det også er ret normalt at blive ramt af skoletræthed på et tidspunkt i løbet af 2.g. For 2.g er bare at hammer-hårdt år for mange. Det faglige niveau i mange af ens A-niveau fag begynder at spidse til. Samtidigt så har man også en masse C og B-fag, så der er en masse lektier og afleveringer også. Og så er der bare virkeligt nemt at køre sur i det hele, hvis man konstant føler sig bagud og presset af lektier og afleveringer. Men for langt de fleste er det også en følelse, der går over igen på et tidspunkt. Så selvom det hele er mega surt lige nu, så er det ikke sikkert, det bliver ved med at være det resten af gymnasietiden.
Du er den eneste, der ved det
Som jeg skrev, så går skoletræthed over med tiden for de fleste. Men på den anden side lyder det som om, du er ret slidt ned, når jeg læser dit brev. Du græder, når du skal lave afleveringer, og du har ikke energi og overskud til at være sammen med dine venner. Sådan er det ikke meningen, du skal gå rundt og have det.
Og der er ikke nogen grund til at slide sig selv fuldstændigt ned, fordi man absolut skal gøre gymnasiet færdig. Nogle gange kan det være fornuftigt nok at holde en pause for at trække vejret og komme ovenpå igen. Og så kan man altid gøre gymnasiet færdig på et senere tidspunkt. Men i sidste ende er du den eneste, der ved, hvad der er det rigtige for dig. Om det er at fortsætte med at gå i gymnasiet og håbe på, at skoletrætheden forsvinder. Eller om det er at droppe ud og tage en pause for at komme til hægterne igen. Derfor kan jeg heller ikke give dig et direkte svar på, hvad du skal gøre.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker, det kunne være en rigtigt god idé for dig at tage fat i en studievejleder på dit gymnasium. Studievejledere er nemlig uddannede til at hjælpe, hvis man har det svært på sin uddannelse. Og hvis man går med tanker om, om det måske kunne være en god idé at droppe ud eller tage en pause. Så studievejlederen ville kunne snakke frem og tilbage med dig om fordele og ulemper ved at droppe ud og samtidigt hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine muligheder er.
Kan du snakke med dine venner?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine venner om, hvordan du går og har det for tiden? Og hvis ikke du har det, om du så ville have mod på at gøre det? For når man har det svært og virkelig bare er skoletræt og har svært ved at finde overskuddet til noget, så kan det være rigtigt rart at have sine venner at støtte sig op af. Så er man nemlig ikke alene om at skulle klare sig igennem det svære længere, og det betyder for det meste rigtigt meget.
Samtidigt kan du også prøve at snakke med dem om, at du har overvejet at droppe ud. Og om de stadig ville have lyst til at være venner og invitere dig med ud, hvis du droppede ud. Det tænker jeg som udgangspunkt gerne, at de vil. For når man selv er rigtigt glad for nogen og gerne vil blive ved med at ses med dem, selvom man måske ikke går i klasse med dem mere, så har de det som regel på samme måde. Men i sidste ende så er dine venner de eneste, der kan svare på det spørgsmål.
Snak med dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé at snakke med dine forældre om, hvordan du har det for tiden. Og at du går med tanker om at droppe ud af gymnasiet, fordi du synes, det hele er vildt svært for tiden. Det er nemlig vigtigt, at man går alene med det, når man har det svært. Det er vi mennesker nemlig slet ikke bygget til at kunne klare i længden. Og de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe og lytte, hvis man har det svært. Hvis det er svært at starte snakken, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om, hvordan du har det for tiden. Hos Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere som sidder i Headspace er super søde, og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Samtidigt kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Gå til lægen, hvis det bliver ved
Hvis man er rigtigt skoletræt, så kan det godt gå ud over ens energi til at være sammen med vennerne. Det er ikke unormalt i en periode, men det skal ikke blive ved. For hvis man bliver mere og mere ked af det. Og får mindre og mindre energi til at lave noget som helst, så kan det godt være et tegn på, at man er lidt mere end bare skoletræt. Så hvis skoletrætheden bliver ved, er det en god idé at snakke med din læge om det. Så kan din læge nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget mere på spil.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen omkring dig om, hvordan du har det for tiden. For du skal ikke gå alene med alle de tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper