Hej Mindhelper
Jeg er en 14 årig pige som har været ked af det i flere uger.
Jeg har ikke lyst til at tage i skole på grund af jeg ved jeg hurtigt bliver udmattet og bliver sendt hjem.
Kan i hjælpe er der noget galt
MVH: en pige på 14 år

(14 år)
Kære dig,
Det lyder ikke rart at være ked af det i flere uger. Det er helt normalt at være ked af det i perioder, men hvis det står på i længere tid, kan det være rart at gøre noget ved det.
Det giver rigtig god mening, at du ikke har lyst til at tage i skole, hvis du ofte er udmattet og ked af det. Men ens skole er rigtig vigtig, og derfor tænker jeg, at det er vigtigt at finde ud af, hvad du kan gøre for at blive mindre træt og ked af det.
Der kan være mange grunde til, at man mangler energi
Som udgangspunkt er det normalt at have perioder i sit liv, hvor man er mere træt og udmattet end andre. Det kan der være rigtig mange forskellige grunde til. Selvfølgelig skal det ikke blive ved sådan, gør det dét, kan man overveje, om man skal tage et smut til lægen.
Der kan som sagt være mange grunde til, at man ikke har så meget energi. Faktisk kan en af grundene fx være, at man er ked af det eller har meget at tænke på. Så bruger hjernen nemlig meget energi på dét, og så er der ikke lige så meget energi til andet, man gerne vil.
I vores artikel: Træt hele tiden? Pas på de 11 energiskurke, kan du læse flere årsager til, hvorfor man kan føle sig meget træt.
Sådan kan du få mere energi
Heldigvis er der også måder, hvorpå du kan få energi. Blandt andet er en rigtig god måde at få mere energi på ved at dyrke motion. Det kan være alt lige fra at gå en tur eller spille rundbold med sine venner.
Det kan måske virke lidt modsat at bruge energi, når man har brug for energi, men faktisk så skaber kroppen også energi, når vi bruger den. Derfor kan det faktisk ofte virke at gå en tur og få noget frisk luft, i stedet for at tage en lur, når vi føler os trætte.
I vores artikel: Ingen energi? Værsgo, 7 tips der giver mere overskud i hverdagen, kan du læse flere gode råd til, hvordan du kan få mere energi.
Vi kan hjælpe os selv, når vi er kede af det
Du skriver at du også er ret ked af det for tiden. Det er normalt at ens humør svinger, og at man i nogle perioder er gladere end andre, men det er heller ikke rart at gå og være ked af det i lange perioder af gangen.
Heldigvis er det muligt at blive gladere igen, og der er faktisk ting vi selv kan gøre for at hjælpe humøret på vej. Det kan vi for eksempel gøre ved at skrive vores tanker og følelser ned.
Når vi skriver vores tanker og følelser ned, kan det nemlig gøre, at de ikke fylder ligeså meget, og det kan tit hjælpe på vores humør.
I vores artikel: I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, kan du læse flere gode råd til, hvordan du kan håndtere det, når du er ked af det.
Tal med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du taler med nogen om, hvordan du har det? Det kunne for eksempel være dine forældre eller dine venner?
Ofte kan det hjælpe rigtig meget, når man er ked af det at tale med nogen andre om det. Når vi fortæller andre om vores følelser, så kan det gøre dem nemmere at være med, og samtidig kan det også være, at de andre har oplevet noget lignende, og måske har nogle gode råd.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du læse gode råd til, hvordan du kan tale med dine venner om, hvordan du har det.
Tal med dine forældre og lærere
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med dine forældre og dine lærere om, hvordan du har det?
De fleste forældre ønsker det bedste for deres børn, og de har langt bedre mulighed for at hjælpe dig, hvis du fortæller dem om, hvordan du har det.
Du kan også prøve at tale med en lærer som du stoler på. Lærere har et ansvar for, at deres elever trives i skolen, og ofte kan de have nogle gode forslag til, hvad I sammen kan gøre, for at det bliver nemmere for dig at være i skolen.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper