Jeg er begyndt at bruge det meste af tiden for mig selv. Jeg har svært ved at snakke med andre, og jeg bliver bange, når jeg er sammen med mange mennesker.
Hej
Jeg er en pige på 17 år, og kun har boret i Danmark i et par år. Jeg har det svært for tiden, Jeg er træt af mit liv, og har jeg trukket mig fra socialet, fra mine forældre. og fra få venner jeg har, for jeg gider ingenting mere. Jog kan mærke, at jeg er blivet et koldt menneske og er ligeglad med andre. Det meste af tiden bruger jeg alene på mit værelse, Jeg har det svært ved at snakke med andre mennesker, og har ikke lyst til at tale med nogen herunder min familie, Når jeg er med mange mennesker bliver jeg bange og føler jeg, som om ingen kan lide mig. Jeg er så træt af livet og det er bare så svært at være i live. Jeg har tænkt mig, at det ville være bedre , hvis jeg ikke var her. Jeg føler ikke, at jeg er god nok. Jeg har virkelig svært ved at sove om natten, og så snart bliver jeg 18 år og ved ikke engang, hvad jeg skal gøre med min fødselsdag eller mit liv, for jeg er helt ligeglad om mit livet , Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved disse tanker, og jeg tør ikke at sige til mine forældre for jeg er bange for konsekvenserne. Jeg vil gerne vide om i har nogle råd til at hjælpe mig og at komme ud af den her verden jeg er lige nu?

(Pige, 17 år)
Kære 17-årige pige
• Headspace eller Børnetelefonen Headspace og Børnetelefonen er nogle rigtig gode hjælpetilbud. Især i den situation, du står i. Der sidder nemlig rådgivere klar til at lytte og komme med råd. Du kan tage fat i dem ved at ringe, sms’e eller chatte med dem. Og du kan være helt anonym. En ekstra bonus er, at du kan komme ind og få samtaler med en rådgiver ved Headspace. Det, synes jeg, er en god idé for dig at gøre.
• Livslinien
Du skriver, at du er træt af dit liv, og at det ville være bedre, hvis du ikke var her. Det bliver jeg lidt bekymret over. Derfor synes jeg, at du skal tage kontakt til Livslinien. Livslinien er et tilbud for personer med tanker om, at de ikke vil være i livet mere. Rådgiverne er rigtig dygtige og gode at snakke med, når tankerne fylder for meget. Og her kan du også være helt anonym, hvis du har brug for det.
Nogle kan have social angst
Du nævner i dit brev, at du kan blive bange, når du er sammen med mange mennesker. Og at du føler, at ingen kan lide dig, og at du ikke er god nok. Nogle der har det sådan, som du beskriver, kan have det, man kalder social angst. Faktisk er der omkring 100.000 danskere, der har social angst. Jeg siger ikke, at du har social angst. Men jeg synes, du skal prøve at kigge på vores artikel om social angst. Om ikke andet er det vigtigt at vide lidt om det, så du kan være opmærksom.
Jeg håber, at du vælger at tage kontakt til nogen, så du ikke skal gå alene med det her. Det fortjener du virkelig ikke. Pas på dig selv.
De varmeste hilsner fra Mindhelper