Hej Mindhelper
Jeg har svært ved at udtrykke mine følelser, blandt andet pga. mine forældre, da vi ikke er særlige åbne overfor hinanden. Når der sker større ting påvirker det mig meget, da jeg ikke er god til at dele det med mine forældre eller nære venner. Jeg er god til at skjule, hvad jeg føler eller hvis jeg har det dårligt.

(20 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det fylder meget for dig, det her med ikke at være så god til at udtrykke følelser. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver god mening, at det kan være svært
Hvis man ikke er vant til at tale om følelser, kan det godt føles lidt intimiderende at skulle begynde på det. Når man fortæller om hvordan man har det, kan det nemlig godt føles meget sårbart. Samtidig kan det også være mega hårdt at gå og skjule, hvordan man egentlig har det.
Alle mennesker har brug for hjælp og støtte engang imellem, men hvis man ikke siger højt hvordan man føler, kan det være svært for andre mennesker at hjælpe og støtte en. Og så kan man komme til at gå og bære på en masse ting alene. Derfor er det en rigtig vigtig evne at kunne tale om, hvordan man har det. Og her vil jeg også gerne rose dig for, at skrive herind og dele dine tanker, det er super godt, at du har taget det skridt.
Det er normalt
Det er helt normalt at synes, at det med at tale om følelser, kan være lidt svært. Vi mennesker er nemlig forskellige på alle mulige måder, også i forhold til hvor gode vi er til at vise andre mennesker, hvad vi føler. Noget af det afhænger af hvilken type man er, og andet afhænger af, hvad man har med i rygsækken. Her bider jeg også mærke i, at du skriver at du og dine forældre ikke er så åbne over for hinanden. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om dine forældre måske ikke taler så meget om følelser generelt? For hvis man ikke har været så vant til at tale om den slags derhjemme, giver det rigtig god mening, hvis man kan synes det er svært at tale om. At tale om følelser er nemlig noget, som man skal lære.
Det betyder til gengæld også, at man sagtens kan blive bedre til at tale om følelser, selvom man måske ikke synes det er det letteste i verden. Det er nemlig med det ligesom så meget andet, at øvelse gør mester. Og jo mere man vænner sig til det, jo lettere får man også ved at gøre det.
Noget du kan prøve
Nogen gange kan det hjælpe at skrive ens følelser ned, hvis man synes det kan være svært at sige dem højt. På den måde kan man øve sig i at formulere det, der foregår inde i en ud i ord samtidig med, at man kan gøre det i en tryg ramme, hvor ingen andre behøver at læse, hvad man har skrevet. Så hvis du har lyst, kan du prøve at sætte lidt tid af hver dag til at skrive et par linjer ned om, hvordan du har haft det den dag og hvilke følelser, der er dukket op i løbet af dagen.
Du kan også prøve at tale med dine venner
Nogen gange, skal man bare prøve at springe ud i det. Så hvis du har mod på det, kan det måske også være en hjælp for dig at prøve at tale med nogen af dine venner om, hvordan du har det med at tale om følelser. Jeg tror, at der er rigtig mange unge, der kender til, at det med at åbne op kan være lidt svært. Så måske er der nogen af dine venner, der kan genkende noget af det, du oplever. Selvom det måske kan føles lidt grænseoverskridende at tage det første skridt, oplever de fleste, at det første skridt også er det sværeste. Og når det er overstået, bliver det lettere.
Tag fat i Headspace
Det kan også være, at Headspace ville være noget for dig? Headspace er et super godt sted, hvor man kan komme som ung og tale om, hvordan man har det. I Headspace arbejder der en masse søde og dygtige frivillige, som er der for at lytte på det, der fylder hos netop dig.
Derfor tænker jeg, at Headspace måske kunne være et oplagt sted for dig at øve dig i at tale om, hvordan du har det. Det kan nemlig sommetider være rart, at tale med nogen ude fra, når der er noget, man synes er svært. Og de frivillige i Headspace er vant til at tale med unge, og ved godt, at det kan være super svært at skulle åben op og tale om følelser. Så dem kan du trygt tage fat i. I Headspace kan du også være helt anonym hvis du helt vil det.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg, at du snart får lettere ved at tale om hvordan du har det, så du ikke behøver at gå alene med dine følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper