Hej Mindhelper
Jeg har mistet en nær familie her for lidt tid siden og det plager mig stadig, jeg har fået en depression og fandt ud af det på grund af en veninde kunde mærke noget mystisk ved mig, men lige nu er jeg en anden person jeg har altid ELSKET jul, fordi jeg elsker højtider, men lige nu glæder jeg mig ikke engang til jul, jeg ville bare have det overstået.
Så mit spørgsmål er, hvodan kommer jeg af med min depression?

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder som om, det er svært at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Du er i sorg
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg det giver rigtigt god mening, at du føler dig som en anden person, end den du plejer. For du skriver, at du har mistet en i din nære familie for lidt tid siden. Og det med at miste en person som man er tæt på, gør ondt og er rigtigt hårdt. Det kan gøre en hammer ked af det, og nogle gange kan man nærmest helt tabe pusten, fordi man savner den, man har mistet så meget. Andre gange kan det føles mega uretfærdigt, at den man har mistet, er blevet taget fra en, og så kan man føle sig vred og træt af verden. Kan du mon genkende noget af det?
Alle de følelser og tanker, der kommer efter man har mistet nogen, kalder man for sorg. Og det er helt naturligt, at sorgen i en periode kan komme til at overskygge alle andre følelser. Sådan så man for eksempel pludseligt slet ikke glæder sig til jul, selvom man plejer at elske julen. Samtidigt så kan det også være ekstra hårdt at mangle nogen, som man har været tæt på i juletiden. For de plejer måske at være med til jul, men det er de ikke i år, fordi de er væk. Det kan få sorgen og savnet til at blusse op og føles endnu kraftigere. Giver det mening for dig?
Hav tålmodighed med dig selv
Jeg kan sagtens forstå, du godt kunne tænke dig at komme til at glæde dig til de ting, som plejer at gøre dig glad. For det er hårdt, når det er svært at finde glæden frem. For livet kan hurtigt blive tungt og trist, hvis man mest bare mærker tristhed og sorg. Men når man har mistet nogen i sin nære familie, så er det som sagt helt normalt at have det på den måde. Og det kan godt tage tid, før sorgen letter og det føles som om, der er plads til andre følelser i livet igen.
Mange som har mistet beskriver, at de vil have savnet til den person, de har mistet med sig resten af livet. Men med tiden ændrer sorgen sig for det meste og bliver lettere at bære. I starten er det måske savnet og tristheden, der fylder allermest. Men som tiden går, så begynder man måske at mærke, at man også kan være glad og have det sjovt igen. Og at man måske endda også kan tænke på personen og blive glad for alle de gode minder, som man fik sammen, mens de stadig var her.
Derfor tænker jeg også, at det allerbedste du kan gøre for dig selv, er at passe ekstra godt på dig selv, mens sorgen stadig fylder meget. Og prøve at være lidt tålmodig med dig selv og lade det være ok, at du ikke kan glæde dig til jul i år, fordi du er ked af at have mistet. For jeg tænker, at glæden ved jul nok skal komme igen i de kommende år. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om at miste sin mor eller far. Selvom den er skrevet om at miste en forældre, så er der en masse af rådene, der sagtens kan bruges, selvom det er en anden i familien, man har mistet.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For selvom det ikke nødvendigvis får sorgen til at forsvinde, så gør det den tit lidt lettere at bære på, hvis man har nogen at snakke om den med. Du kan tænke på sorgen lidt som en sportstaske, der er fyldt med sten.
I starten kan du måske godt bære den alene, men efterhånden bliver den tungere og tungere, indtil det er helt umuligt for dig at slæbe den selv. Men hvis der kommer en og hjælper ved at tage fat i det andet håndtag, så kan du pludseligt godt bære den igen, fordi I er sammen om det. Det er lidt på samme måde med sorgen.
Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen tæt på dig, du kan snakke med? Det kunne eksempelvis være dine forældre. Når det er nogen i din nære familie, så tænker jeg nemlig, at dine forældre også er påvirkede af det. Og det kan være rigtigt rart at snakke med nogen, som er lidt samme sted som en selv, også selvom deres sorg ikke er helt den samme. Men det behøver ikke være dine forældre, hvis der er nogen andre, du er mere tryg ved at snakke med. Det kan også være en lærer på din skole, en god ven eller veninde eller en helt tredje person.
De vil altid lytte hos Sorglinjen
Hvis du har brug for at snakke med nogen, du slet ikke kender om sorgen, så kan du altid tage fat i Sorglinjen. Hos Sorglinjen sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om sorgen. De frivillige har selv prøvet at miste nogen og stå midt i sorgen. Så de ved godt, hvor hårdt det er. Og de er der for at lytte til dig og snakke med dig om de ting, som du har brug for at få sagt. Du kan være helt anonym, hvis du har det bedst med det.
Snak med din læge
Sorg er en helt naturlig reaktion på at miste nogen i sin nære familie, men nogle gange kan man godt have brug for at snakke med en professionel for at komme igennem sorgen. Og andre gange så kan man måske udvikle en depression oveni sorgen, som man kan få brug for hjælp til. Derfor tænker jeg også, det kunne være en rigtigt god idé for dig at snakke med din læge. Din læge kan nemlig snakke med dig om, hvad du har brug for lige nu. Og hvis I sammen finder ud af, at det kunne være en rart for dig, så kan din læge også hjælpe dig med for eksempel at komme videre til en psykolog.
Selvom jeg ikke kunne svare på, hvordan du kan få din sorg til at gå væk. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med det alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper