Hej Mindhelper
Jeg har det meget svært ved at komme ud af døren, uanset hvad det er. Jeg kommer egenligt kun ud når det er ”akut”, fx. et møde med skolen. Jeg har prøvet at skabe routiner så det bliver nemmere, men de routiner bliver hurtigt ødelagt. Jeg bliver tit overvældet bare af tanken om at jeg skal udenfor mere end en gang på en uge. Jeg har god støtte omkring mig, både fra venner og min skole, men det er svært for mig at sætte ord på hvad der er så svært ved at komme ud. Jeg føler også at jeg mangler motivation, men der er bare intet der motiverer mig. Jeg har mest lyst til bare at gå ud af skolen, men jeg vil også bare gerne videre i mit liv. Men jeg ved ikke helt hvordan.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du bøvler rigtig meget med manglende motivation og at komme ud af døren. Det kan være både hårdt og frustrerende, når man har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Overskud
Du skriver, at du har svært ved at komme ud af døren, og at du bliver overvældet af tanken om at skulle ud mere end en gang om ugen. Det kan være hammerhårdt at have det sådan, for ofte er det sådan, at man skal ud af døren flere gange om ugen for fx at tage i skole. Og når overskuddet og motivationen ikke er der, så kan det godt virke, som en stor ting, som kræver meget energi. Og det lyder til, at motivationen ikke rigtig er der hos dig lige nu. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du føler, at det er overvældende at skulle ud af døren.
Der kan være mange grunde
Du skriver også, at du har svært ved at sætte ord på, hvad der er, som gør det svært at komme ud af døren. Der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at kan have det sådan. Sommetider handler det måske om, at man er ramlet ind i en periode, hvor energien bare ikke er der, og man føler sig presset. Eller måske er det fordi, at man nedtrykt og ked af det. Og andre gange er det noget helt andet, som gør det. Derfor er det også normalt, at det kan være svært at sætte fingeren på, hvad det er, der gør, at det er svært at komme ud af døren. Ofte er det måske også en blanding af flere forskellige ting.
Du skriver også, at du gerne vil videre i dit liv, men du ikke helt ved hvordan. Og lige netop den følelse er meget normal at have, når man mangler motivation. For så kan det godt virke uoverskueligt at finde ud af, hvordan man får mere motivation og særligt, når man heller ikke ved, hvad der gør, at man har det sådan. Men du har allerede taget det første skridt i retning mod at få det bedre – du har rakt ud og skrevet herind til os og delt det med skolen og dine venner. Mega godt! For heldigvis kan man godt få det bedre igen. Sommetider har man måske bare brug for en hjælpende hånd udefra.
Kan dem omkring dig hjælpe med rutinerne?
Du skriver også, at du har forsøgt at skabe dig nogle rutiner, men at de hurtigt går i vasken. Og det er ikke unormalt at opleve, når overskuddet ikke er der. For så bliver rutinerne måske også endnu en ting, som er uoverskuelig. Også selvom det egentlig er meningen, at de skal være en hjælp for en. Derfor kan det også sommetider en fordel, at få andre til at hjælpe en med at fastholde rutinerne, så man ikke står med det helt selv.
Du skriver også, at du har god støtte fra både skole og venner omkring dig. Det er jeg rigtig glad for at høre, for vi mennesker har brug for støtte og hjælp fra andre, når vi har det svært. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der måske er nogle af dem, som kan hjælpe med at holde dig op på rutinerne? Det kan fx være, at du kan aftale med din ven, at I følges i skole? For ofte er det lidt lettere at komme afsted, når man har en aftale med en anden, end når man helt selv skal gøre det.
Lav noget, som giver dig energi
Når man er ramlet ind i periode, hvor motivationen er væk, og man måske ikke rigtig orker noget, kan det være en rigtig god ide at lave nogle ting, som giver en noget på plus-kontoen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er noget, som du godt kan lide at lave? Det kan fx være at gå en tur med en ven, se en fodboldkamp eller spille et fedt brætspil. Eller noget helt andet, som du synes er mega fedt. For når man laver ting, som man synes er fede, kan det også være med til at skabe mere overskud og motivation til andre ting. Og jeg ved godt, at det måske kan føles hammeruoverskueligt og overvældende at skulle gøre, men ofte er det sværeste det med at komme afsted og i gang. De fleste oplever nemlig, at det faktisk er okay, når de først er kommet afsted.
Tag det i små bidder
Når man bliver overvældet af at skulle ud af døren, kan det også være en hjælp at dele det op i små bidder. For det kan være mere overskueligt fx kun at skulle gå en tur på 15 min. end at være afsted og ude en hel dag. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en hjælp for dig at afprøve det? For når det så føles okay, at være ude og gå tur i 15 min. Så kan du måske være afsted i 30 min. eller en time næste gang, og så den måde kan det måske lige så stille blive nemmere at komme ud af døren.
Godt du snakker med din skole og dine venner
Som jeg tidligere har skrevet, så er det hammergodt, at du rækker ud og snakker med din skole og dine venner om, hvordan du har det. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med dem. Også selvom du måske ikke helt præcist kan sætte ord på, hvad der gør, at du har det sådan. For det kan stadig være rigtig rart at få luftet sine tanker og følelser, så de ikke ligger og ulmer og vokser inde i en.
Headspace
Nogle unge synes også, at det kan være rart at snakke med nogle helt andre om, hvordan de har det. Hvis du også har det sådan, kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også gode at snakke med, når man mangler motivation og har svært ved at komme ud af døren. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Og hvis du synes, at det er for uoverskueligt at tage derop og få en snak, kan du altid starte med at fange dem på chat.
Tag et smut til lægen
Når man bøvler med manglende motivation og har svært ved at komme ud af døren, kan det være en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen, og få en snak om, hvordan man har det. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udvendigt og indvendigt. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig, og om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig.
I vores artikel om at gå til lægen, kan du også læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen, når man har det svært.
Det kan være mega hårdt, når det er svært at komme ud af døren. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper