Jeg har rigtigt længe haft lysten til at forsvinde. Men jeg ved også godt, det ikke er den bedste løsning. Hvad skal jeg gøre?
Hej….
Jeg er en pige på 16 år jeg har i lang tid haft lysten til at forsvinde og ved også godt hvordan men jeg ved godt at det ikke er måden al løse ting på men ved ikke hvad jeg skal gøre

(Pige, 16 år)
Kære du
Du har det bestemt ikke særligt nemt lige nu. Så jeg er rigtigt glad for, at du har valgt at skrive ind. Det betyder, at du søger hjælp. Og det er første skridt i retning af at få det bedre.
Det gør ondt indeni
Du skriver, at du i lang tid har haft lyst til bare at forsvinde. Det er virkeligt bare drønsvært at gå rundt og have det sådan. Og det er et tegn på, at der er nogen indeni dig, der gør rigtigt ondt ondt. For faktisk er tanker om at have lyst til at forsvinde ret normale, når man har det rigtigt svært. Og måske får man også selvmordstanker. At have lyst til at forsvinde er nemlig et tegn på, at man bare gerne vil have det til at holde op med at gøre ondt indeni. Og så kan det føles som den eneste mulighed at forsvinde fuldstændigt herfra. Men det er det bare ikke. Præcis, som du selv skriver. For der er mulighed for, at det bliver godt igen. Også selvom jeg godt ved, at det måske ikke føles sådan hos dig lige nu. Men der er rigtigt mange, der har kæmpet med at have lyst til at forsvinde, som har fået det godt igen. Derfor er det bare så vigtigt at holde ud. Selvom jeg godt ved, at det er megasvært. Men det er virkeligt muligt at få det godt igen.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, er det nemlig rigtigt vigtigt, at du gør det. Det er nemlig super vigtigt, at du ikke går rundt med tanker om at have lyst til at forsvinde helt selv. Så jeg synes, du skal snakke med dine forældre og fortælle dem om de her tanker om at have lyst til at forsvinde. Så kan du nemlig bruge dine forældre til at støtte dig op af, når det bliver rigtigt svært. Det gør det nemlig tit lidt nemmere at komme igennem, at man ikke går rundt og har det svært helt alene.
Det kan være, det måske er lidt svært lige at få det sagt? Hvis det er det, kan jeg godt forstå det. Det er nemlig ikke altid lige nemt at få sat ord på alt det, der sker indeni i en selv. Men så kan du måske prøve at skrive et brev til dine forældre i stedet. Det gør det nogle gange lidt nemmere, at man har tid til at tænke over, hvad man vil skrive. Du kan også vise dem dit brevkassespørgsmål, hvis du hellere vil det.
Tag fat i Livslinien
Det er som sagt rigtigt vigtigt, at du ikke går rundt med de her tanker om at have lyst til at forsvinde helt alene. Men nogle gange kan det være nemmere at snakke med nogen, man slet ikke kender. Og derfor er det rigtigt vigtigt for mig at nævne Livslinien. Dem skal du tage fat i, hvis du kan mærke, at de her tanker om at have lyst til at forsvinde kommer til at fylde alt for meget for dig. De frivillige rådgivere er super søde og dygtige. Og de er vant til at snakke med mennesker, der bare har lyst til at forsvinde fra det hele. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du virkeligt bare gøre, hvis tankerne om at have lyst til at forsvinde bliver for meget.
Headspace er der, når man har det svært
Headspace er et andet sted, du kan gå hen, hvis du har brug for at snakke, men hellere vil snakke med nogen, du ikke kender. Headspace er nemlig et sted, hvor man kan komme til at snakke med en frivillig rådgiver, hvis man har det svært. Man kan snakke om lige nøjagtigt det, der er svært for en selv i Headspace. Og der er hverken noget, der er for stort eller for småt. De frivillige er rigtigt søde, så jeg synes også, du skal tage fat i Headspace og høre, om de har nogle gode råd til dig.
Snak med din læge
Du skriver, at du har haft lyst til at forsvinde længe nu. Det er et tegn på, at du har haft det rigtigt svært i lang tid. Derfor synes jeg, du skal prøve at snakke med din læge. Lægen er nemlig også uddannet til at hjælpe dig med de ting, der er svære indeni dig selv. Og din læge kan hjælpe dig med at finde frem til, hvordan du allerbedst kan få hjælp til at få det godt igen. Så du ikke længere skal gå rundt og have lyst til at forsvinde. For det er virkeligt ikke rart at gå rundt og have det sådan.
Jeg håber virkeligt på, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg så meget fingre for, at du får det bedre. Så du ikke længere skal have lyst til at forsvinde. For det er virkeligt muligt at få det godt igen, og jeg tror på, at du også nok skal få det godt igen!
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper