Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 17 år, og har lige mistet min bedste ven til selvmord. Vi har været bedste venner i 7 år, og vi har altid været der for hinanden gennem hårde tider. Han har reddet mig fra at selv at skade mig selv og begå selvmord. Han er en glad person, og man har aldrig kunne mærke noget på ham. Hvad skal jeg gøre for at kunne glemme ham lidt nemmere?

(17 år)
Kære dreng på 17 år
Det er hammer-hårdt at miste sin bedste ven. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt os om det. For det er ikke noget, som du skal gå igennem alene.
At miste en ven til selvmord
Det kan være et stort tab, når ens ven dør. Man kan både savne personen, og være rigtig ked af, at de ikke er her mere. Derfor er det også helt naturligt, at det føles svært,  og at tiden efter ens ven er død, er fyldt med mange tunge følelser.
Når ens bedste ven dør til selvmord, kan det også godt sætte en masse tanker igang hos en. Man kan både være forvirret over, hvorfor han tog sit eget liv. Og man kan måske også føle dårlig samvittighed over, at man ikke lagde mærke til tegn på, at han havde tænkt sig at begå selvmord.
Hvis du har det sådan, skal du vide, at det langt fra er altid, at en person der vil begå selvmord, viser tegn på det. Og derfor er det heller ikke sikkert, at dem omkring personen lægger mærke til, at personen har det skidt. For vi mennesker kan ofte være rigtig gode til, at skjule vores følelser fra andre. Og mange der har kendt en der begik selvmord fortæller, ligesom du gør, at personen virkede glad, og at de måske slet ikke havde set det komme. Derfor er man heller aldrig skyld i, at man ikke havde regnet ud, at en anden havde tænkt sig at tage sit eget liv.
Sorg er svært
Sorg er en naturlig del af det at have mistet. Men det kan være en overvældende følelse. Og man kan måske have svært ved at se sig ud af den, når man står midt i det. Derfor kan man også få lyst til at glemme den person, som man har mistet. For hvis man glemte personen, så ville de svære følelser måske også forsvinde. Men vi mennesker er for det meste sådan indrettet, at vi ikke kan glemme de mennesker, som har betydet noget for os. Og det at vi sørger over, at de ikke er her mere, er også et tegn på, at vi holder af dem, og at de betød meget for os.
Selvom det kan føles hammer svært, når man står midt i sorgen. Så er det muligt at få det godt igen. Men det er vigtigt, at man får hjælp. Sorg er nemlig alt for tungt at gå med alene. Derfor er det også vigtigt, at tale med nogen om det, når man har mistet en tæt på sig.
Tal om det
Udover at din bedste ven er død, så skriver du også, at du nogen gange har tænkt på, at skade dig selv og begå selvmord. Det er nogle rigtig svære tanker at gå rundt med og derfor er det også meget vigtigt, at du fortæller nogen om dem, hvis du stadig har det sådan. Du er nemlig langt fra alene. Og en hel del unge oplever at få selvmordstanker – især når de går igennem svære perioder i livet.
Mit bedste råd til dig er, at tale med nogen om, hvordan du har det. For selvom det ikke kan fjerne de svære følelser. Så oplever de fleste, at det kan være en lettelse, at få sagt nogle af de tanker man går rundt med højt. For så skal man ikke gå med dem selv længere. Og så kan den man fortæller dem til hjælpe og støtte en.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har en forældre, en lærer, eller en helt tredje voksen, som du kan tale med? De fleste voksne vil nemlig rigtig gerne lytte og være der for en. Og de kan også være med til at finde ud af, om der er noget hjælp der ville være godt for en at få. Hvis du synes det kan være svært at tale om, hvordan du har det, så kan du prøve at tage et kig på denne her artikel. Den handler om at tale med voksne, om svære ting.
Lægen kan hjælpe
Når man har det svært, er det en god ide at tage forbi sin læge. Lægen ved en masse om, hvordan mennesker fungere, både udenpå og indeni. Derfor er lægen også god at tale med, hvis men for eksempel har mistet en man holder af, eller hvis man går rundt med tanker, om at skade sig selv. Lægen kan nemlig være med til at henvise en, så man kan få noget hjælp, til at få det bedre. Og det er helt naturligt, at have brug for hjælp, især når man har mistet en god ven.
Mange unge kan synes at det er lidt svært, at skulle tage til lægen. Hvis du har det lidt på samme måde, så kan du læse om, det at tage til lægen når man har det svært, i denne her artikel.
Tag fat i Livslinien
Hvis du har selvmordstanker, så er Livslinien et rigtig godt sted at hive fat i. Hos Livslinien arbejder der nemlig nogle super dygtige og rare mennesker, som hver dag taler med folk, som har det svært. De ved en helt masse om, hvad det vil sige at have selvmordstanker. Og de gør altid deres bedste for at lytte og hjælpe en. De ved også godt, at det kan være noget, som er svært at tale om.
Hos Headspace vil de altid lytte
Et andet rigtig godt tilbud til unge, er Headspace. Hos Headspace kan man komme og tale om det, som fylder. Og her er intet problem for stort eller småt. De frivillige som arbejder hos Headspace, er vant til at tale med unge og de gør altid deres bedste for, at det skal være en god oplevelse at komme der. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være  et godt sted for dig. For det kan sommetider være rigtig rart, at have nogen udefra, som ikke kender en ellers, som man kan tale med.
At miste en ven, kan være noget af det sværeste at gå igennem. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og så håber jeg meget på, at du fortæller nogen, om hvordan du har det. For det du oplever lige nu, skal du ikke gå igennem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper