Hej Mindhelper
Jeg har det meget svært for tiden og har længe haft lysten til at tag mit liv men det er ting der holder mig fra at gøre det og det er mine små søskende men kan bare ikke klare det mere det er blevet virkelig slemt og har været ved det tideligere. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

(13 år)
Kære Du
Jeg kan godt høre, at det er svært at være dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du skal ikke gå med de tunge ting alene.
Du er ikke alene
Du skriver, at du har det meget svært for tiden, og at du længe har haft lyst til at tage dit eget liv. Det er hammer-hårdt, når man er ramt ind i en periode, hvor det svære fylder rigtig meget. Måske går man rundt med nogle tunge tanker eller følelser. Måske har man det svært derhjemme. Eller måske er det noget helt tredje, som fylder.
Når man har det svært, kan det sommetider føles som om, at det aldrig vil blive bedre. Og så kan selvmordstankerne godt dukke op. Derfor prøver mange unge også at få selvmordstanker på et tidspunkt. Derfor skal du også vide, at du ikke er alene. Men lige meget, hvad grunden er til, at man har det svært, så kan det blive bedre. Derfor er selvmord heller ikke løsningen. For selvom det føles mega svært og overvældende, når man står midt i det, så får de fleste det godt igen. Og du har allerede taget et rigtig vigtigt skridt i den retning, ved at skrive herind til os. Så mega sejt gået!
Hold fast i de gode ting
Du skriver også, at en grund til ikke at tage dit eget liv, er dine små søskende. Og det tænker jeg giver rigtig fin mening. For tit betyder ens søskende en hel del for en. Og i perioder, hvor selvmordstankerne fylder, kan det være rigtig godt, at prøve at holde fast i nogen af de ting, som gør, at man ikke lyst til at tage sit liv. For det kan hjælpe lidt med, at holde modet oppe.
Jeg kommer også til at tænke, at du lyder som en sød og omsorgsfuld søskende. For du tænker på, hvordan dine søskende har det og bekymrer dig for dem. Og netop det, er nogle rigtig fine egenskaber at have. Men nogle gange kan det være svært også at rette den omsorg mod sig selv. Men alle mennesker har brug for omsorg og hjælp en gang imellem – især i svære tider.
Der er hjælp at få
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du fortæller en voksen om selvmordstankerne. Voksne som er gode at tale med er fx forældre eller en lærer. Men det kan også være en god vens mor, eller en helt fjerde. Det vigtigste er nemlig ikke præcis, hvem du taler med. Det vigtigste er, at du får fortalt det til nogen. For selvmordstanker er alt for tunge, at gå med alene.
Mange unge synes, det kan være svært at fortælle andre om, at de har selvmordstanker. For det kan godt føles ret sårbart. Men de fleste voksne vil gerne hjælpe og støtte en, når man har det svært. Og den voksne kan også hjælpe med at finde ud af, hvad man kan gøre, for at få det bedre.
Du kan læse råd til at snakke med voksne i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre.
De vil altid lytte hos Livslinien
Du må også altid ringe eller skrive til Livslinien. Hos Livslinien arbejder der nogle søde og rare rådgivere. De er vant til at tale med folk, som har det svært. Derfor er det også gode at snakke med, når man har selvmordstanker. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på tankerne om at tage dit liv, så skal du tage fat i Psykiatrisk skadestue. Der kan de hjælpe dig. Jeg har lavet en liste herunder med psykiatriske skadestue, så du kan finde den tættest på dig.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Når tankerne om at tage ens liv fylder, er det et tegn på, at man har det svært og har brug for en hjælpende hånd. Og du fortjener at få det bedre. Derfor håber jeg også, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper