Hej Mindhelper
Jeg er en pige som ikke har lyst til at være en pige, jeg har nemlig ikke lyst til at være teenganger og med det mener jeg at jeg bare har lyst til at være et barn. Der er nemlig en grund til at jeg ikke vil være pige, jeg har ikke lyst til at udvikle mig eller få bryster eller menstrution eller fomer på kroppen. Og vil heller ikke være som en teenager. I min klasse kan jeg godt se at pigerne begynder at få menstution og bryster, og der bliver jeg bare mere ked af det. Og endelig har jeg bare lyst til at tænke på noget andet, men ved bare at det altid er omme i mit baghoved og føler ikke at jeg kan snakke med nogle omkring det. Håber virkelig at i kunne bruge det for jeg ved ikke hvad jeg skl gøre.

(13 år)
Kære Du
Det kan være lidt af en mundfuld, når man ramler ind i den periode i livet, hvor man går fra at være barn til teenager. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind. Svære tanker, er nemlig aldrig noget, man skal gå rundt med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du ikke har lyst til at blive teenager og udvikle bryster og få menstruation. Det lyder som om, at de tanker fylder meget hos dig. Det kan være smadder hårdt. Men det er slet ikke så ualmindeligt, som man måske kunne tro. For når man tager hul på et nyt kapitel i livet, kan det godt føles lidt skræmmende og ukendt. Måske kan man frygte at miste det, man plejede at have som barn. Eller måske føles det lidt som om, at man skal være en helt ny person, med nye interesser og nye væremåder. Derfor er der også en del unge, som synes det er svært, at blive teenager – og det er helt naturligt.
Behøver det at ændre sig?
Samtidig tænker jeg også på, om det behøver at ændre på så meget, at du bliver teenager? Selvom man for eksempel får bryster eller menstruation, er man stadig den samme indeni. Og man kan også sagtens have de samme interesser og hobbier.
Men det er klart, at når kroppen ændrer sig, så er det noget man lige skal vænne sig til. Og det kan godt prikke lidt til usikkerheden, når man begynder at få former og ændre udseende. Men der er små ting man kan gøre, for lettere at kunne slutte fred med ændringerne. Så hvis du gerne vil have lidt tips, kan du kigge på artiklen Slut fred med din krop og dit udseende.
Tal om det – selvom det er svært
Du skriver også, at du ikke føler, at du kan snakke med dem omkring dig, om dine tanker. Det er helt normalt, at det kan føles lidt svært at snakke om følsomme ting. Men for det meste, vil dem man har tæt på sig rigtig gerne vide, hvis man går og bøvler med nogle svære ting. Så kan de nemlig støtte og hjælpe en. For det kan være ret tungt, at gå med svære tanker alene. Du kan tænke på det lidt som at gå og slæbe på en tung taske. Hvis der kommer en, og tager i den anden hank, så bliver den lige det lettere at bære.
Derfor er mit bedste råd til dig, at fortælle en voksen, om dine tanker. Det kan være en af dine forældre, en sød bedsteforældre, eller en helt tredje. Du kan også kigge på artiklen Guide til at tale med forældre om svære ting. Der er der lidt tip til at åbne snakken. Tipsende kan også sagtens bruges til andre voksne.
Venner og veninder
Det kan også være, at du har nogle venner eller veninde, du kan tale med? Det kan nogle gange være meget rart at snakke med nogen, som er lidt i samme båd som en selv. Og måske er der nogle af dine venner, som også synes det er lidt af en karruseltur, at kroppen ændre sig. Og så kan det lette lidt at snakke med hinanden.
Tal med nogen udefra
Du må også altid ringe ind til Børnetelefonen, hvis du gerne vil tale med nogen, som ikke lige kender dig. Børnetelefonen hjælper hver dag både børn og unge. Og der sidder nogle super dygtige mennesker derinde, som altid er klar på at lytte. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Sexlinien er et andet super godt tilbud når man er ung. Hos Sexlinien ved de en masse om køn, sex og det at blive teenager. Derfor er de også gode at hive fat i, når man synes, at det med at få former og menstruation er svært. Du kan både ringe, skrive og chatte med dem.
Ikke at ville være pige
Nogle unge kan også opleve, at det er svært at blive teenager, fordi de ikke føler sig som det køn de er født som. Så kan det nemlig være ret ubehageligt, at ens krop f.eks kommer til at se mere kvindelig ud – for man føler sig egentlig som en dreng inden i. Det er slet ikke sikkert, at du har det sådan. Men hvis du har, så skal du vide, at det er helt okay. For selvom det måske kan føles forvirrende, så er der nogle gode steder man kan tage fat i, hvis man gerne vil have hjælp og støtte. Et af de steder er LGBT’s rådgivning. Her er intet spørgsmål for stort eller småt, og det er helt i orden, hvis man er i tvivl om, hvordan man egentlig har det. Så dem må du altid ringe eller skriv en mail til, hvis du har lyst.
Det kan være hårdt, når man ikke har lyst til at blive teenager. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper