Hej Mindhelper
Jeg har et mærkeligt spørgsmål ,jeg har haft svære tider i mit liv og har ikke lyst til at fortælle min fortid med nogle mennesker ,er det normalt?

(20 år)
Kære Du
Når man har haft svære tider, kan det godt være svært at tale om. Og man kan blive i tvivl om det egentlig er normalt at have det sådan. Derfor er det også rigtig fint, at du skriver herind til os og deler din tvivl.
Det er normalt
Først og fremmest vil jeg starte med at svare på dit spørgsmål. Ja, det er normalt ikke at have lyst til at fortælle om ens fortid, når man har haft svære perioder. Det er der rigtig mange, som oplever. For det med at fortælle andre om det, der har været svært, kan føles rigtig sårbart og skræmmende. Men de fleste oplever også, at det kan være rigtig rart og lettende at fortælle det. Og det kan føles lidt som en tung vægt, der bliver løftet fra ens skuldre, når man deler det med andre. For så skal man ikke gå og bære på det svære helt alene. Og det kan også gøre det nemmere at slappe af og være sig selv omkring andre.
Start med en du er tryg ved
Så måske det alligevel kunne være rart at dele det svære med nogen? En godt råd er at starte med at fortælle det til en person, som man er tryg ved. Det kan fx være en god ven eller en anden, som er tæt på dig. I vores artikel om at snakke med forældre om svære ting, står det også nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken. Og rådene kan også sagtens bruges, hvis det er andre, som man skal snakke med.
Headspace kan være en god øvebane
Nogle synes at det er lettere at starte med at snakke med nogen, som slet ikke kender en. Og her er Headspace et rigtig godt sted at starte. Hos dem arbejder der nemlig en hel masse søde og rare rådgivere, som er vant til at snakke med unge, der har det svært. Og man kan også sagtens være helt anonym. Så dem kan du trygt tage fat i. Det er helt gratis og du kan enten fange dem på deres chat eller besøge et af deres centre.
Man kan godt blive i tvivl om, det er normalt ikke at have lyst til at fortælle andre om ens svære fortid. Derfor håber jeg også, at mit svar har været hjælpsomt og har givet dig ro. Og så sender jeg en masse varme tanker din vej, og håber at du får mod på at dele det svære.
De bedste hilsner fra en Mindhelper