Hejsa
Jeg er for nyligt blevet afskedet fra mit arbejde efter 1 prøvevagt der varede næsten 11 timer på en bar, men efter afskedelsen, skrev de bare ”god vind” og har ignoreret mig i næsten en måned, når jeg har blidt i starten spurgte og rykkede for min løn. Vi har nu ramt d. 1 og jeg tænker på at gå til politiet med det, da jeg endnu ikke har fået mine penge. Jeg kan dokumentere for at jeg har været på vagt i det givende tidsrum. Spørgsmålet er bare om jeg alligevel vil kunnet få noget ud af at snakke med politiet eller om det bare er ”Sur røv” for at sige det lige ud. Jeg ved heller ikke om, hvis de skulle kunne gøre noget, om min arbejdsgiver så skal have en sidste advarsel, hvor jeg nævner politiet. Hvad synes du jeg skal gøre?

(20 år)
Kære Du
Det lyder som en mega træls situation, du er havnet i. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det giver mening
Du skriver, at du har haft en prøvevagt på en bar, men at du ikke fik jobbet. Det kan være ret frustrerende at have arbejdet hårdt og gjort sit bedste – og så ikke få jobbet. Og når man så samtidig ikke får løn for prøvevagten, kan det godt føles som et slag i maven. Jeg tænker at de fleste ville blive ærgerlige. Og måske føle, at det var ret uretfærdigt. For som regel vil man gerne have noget for den tid, man har brugt og de kræfter, man har lagt i arbejdet. Derfor giver det også god mening, at du er vred og irriteret lige nu.
Hvad kan du gøre?
Du skriver, at du har tænkt på at kontakte politiet, fordi dem fra arbejdet har ignoreret dine beskeder. Jeg forstår godt, at du får lyst til at gøre noget. For det kan føles ret provokerende at blive ignoreret. Men jeg tror desværre ikke, at det er noget, som politiet kan hjælpe med.
Der er desværre en del restauranter og barer som har et system med prøvevagter, som er ulønnede. Jeg kommer derfor også til at tænke på, om du har en kontrakt, hvor der står, at du skal have løn for prøvevagten? Jeg er langt fra specialist i jura, men hvis du ikke har en kontrakt som siger, at du skal have løn for vagten, så tror jeg desværre ikke der er så meget at gøre.
Hvis du har en kontrakt hvor der står, at du skal have løn for din prøvevagt, så kan du måske prøve at tage fat i De jurastuderendes retshjælp. Jeg ved ikke så meget om den hjælp de tilbyder, eller om deres kontorer ligger tæt på, hvor du bor. Men du kan evt. prøve at google lidt rundt og læse op på det. Måske de kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget du kan gøre.
Tal om det
Det kan være en ret stor kamel at sluge, ikke at få løn for en prøvevagt. Men sommetider er man uheldig at havne i en situation, hvor det er nødvendigt. Når det er sådan, er noget af det bedste man kan gøre, at tale med nogen om vreden og frustrationen. For følelserne kan godt bygge sig op, hvis man går og holder dem inde. Så måske har du en ven, en forældre, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Jeg håber at der er noget i mit svar du har kunne bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper