Hej
jeg er en pige der har gennem noget tid på udveksling haft det ret svært psygisk og ikke kunne finde nogen ro hjemme hos værtsfamilien.
Der har været nogle problemer og ting med min værtsmor som jeg har haft det svært med at håndtere uden at blive rigtig ked af det og ramt hurtigt.
Hun beskylder mig for at gøre rigtig mange ting forkert og udstiller mig ofte som den dårligere og mindre værdige af mig og min værtssøster det gør mig rigtig ked af det og jeg føler mig rigtig alene med hele situationen.
Jeg har prøvet at opsøge min lokale koordinator men dog uden noget svar tilbage, hun giver ingen hjælp.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre fra nu af. Jeg føler dagene bliver længere og længere og jeg bliver mere og mere ked af det.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Det kan være virkelig hårdt, når man ikke trives hos sin værtsfamilie. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Vi er flokdyr
Du skriver, at du i længere tid ikke har kunne finde ro hjemme hos din værtsfamilie. Det lyder rigtig hårdt, for ens hjem skal helst være et sted, hvor det er rart, og hvor man kan komme hjem og slappe af og lade op. Og det lyder det ikke til, at det er for dig hos din værtsfamilie lige nu. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes, at dagene er lange og at du er ked af det. For når man er i et helt nyt land, kan man godt komme til at føle sig meget alene, hvis ens base i alt det nye ikke er et rart sted.
Det lyder til, at problemerne med din værtsmor fylder en del hos dig. Og det kan jeg godt forstå, for det lyder rigtig ubehageligt, at hun beskylder dig for at gøre ting forkert eller for at være dårlig og mindre værdig. Det tror jeg, at de fleste mennesker ville synes var rigtig ubehageligt. For vi mennesker er flokdyr, og derfor vil vi også rigtig gerne passe ind i flokken. Det var nemlig rigtig vigtigt for os, så vi ikke blev spist af vilde dyr på savannen. Så den ubehagelige følelse der kommer, når man ikke føler sig som en del af flokken, er lavet til at få os til at søge tilbage mod flokken, så vi ikke blev efterladt til at kæmpe mod vilde dyr alene. Derfor gør det også hammerondt, når andre udstiller en, eller får en til at føle sig forkert. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at hele situationen med din værtsmor gør dig ked af det, og får dig til føle dig alene.
Har du snakket med din værtsmor om det?
Det kan være hammersvært at være på udveksling, hvis man har det svært med sin værtsmor. Der kan også være en hel masse kulturelle forskelle, som også kan gøre det svært. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med din værtsmor om, at det gør dig ked af det, når hun udstiller dig eller beskylder dig for at gøre ting forkert? For måske din værtsmor ikke er klar over, at de ting rammer dig, og at du måske gør tingene på en anden måde, fordi det er sådan, at du er vant til det. Hvis du ikke har det, tænker jeg i hvert fald, at det kunne være en god ide. For de fleste værtsmødre, vil også gerne have at man som udvekslingselev har det godt hos dem.
Hvis du synes, at det er svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores artikel om at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op.
Og hvis det slet ikke dur at snakke med din værtsmor, er det også helt okay, så er det bare vigtigt, at du får snakket med en anden voksen om, hvordan du har det.
Er der andre i organisationen, som du kan kontakte?
Jeg vil lige starte det her afsnit med at give dig et kæmpe klap på skulderen – det er mega godt, at du har forsøgt at kontakte din lokale koordinator. Det er nemlig mega vigtigt at række ud, når man har det svært. Men når man gør det, og man ikke får noget svar eller hjælp fra den anden person, kan det godt føles lidt som et ekstra slag i maven. Derfor kan jeg også godt forstå, at du nu synes at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre.
Men jeg kommer til at tænke på, om der er andre i organisationen, som du måske kan tage fat i, nu når du ikke fik svar tilbage fra din koordinator? For så kan det være, at den person kan hjælpe dig, eller tage fat i din koordinator og få hende til at kontakte dig. Hvis der er andre i organisationen, som man kan ringe til eller sende en mail, så tænker jeg i hvert fald, at det måske kunne være en god ide for at få sat skub i tingene.
Snak med dine forældre derhjemme
Når man har det svært, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det er alt for tungt at gå med det svære alene. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god ide at du snakkede med dine forældre derhjemme om, hvordan du har det. For så kan det måske også være, at dine forældre kan tage fat i organisationen her i Danmark og få noget hjælp til dig den vej igennem.
Nogle unge, som er på udveksling synes at det kan være svært at sige til deres forældre, at de har det svært, fordi de helst ikke vil bekymre dem. Hvis du også har det sådan, skal du vide, at det er helt okay at bekymre sine forældre. Også selvom man sidder langt væk i et andet land. For de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også rigtig glade, når man fortæller dem, at man har det svært. For så har de også mulighed for at hjælpe en.
Snak med dine venner
Det kan nogle gange også være rart at tale med sine venner, når man går igennem noget svært. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du fik fortalt nogle af dine venner, hvordan du har det. Det kan også være, at du kan snakke med dine venner om, at I kan lave nogle ting sammen. Sådan så du ikke skal være så meget derhjemme, når du ikke synes, at det er rart. Ofte kan det også hjælpe lidt på ens humør at komme ud og lave noget, som man synes er fedt. Så måske du kan aftale med nogle af dine venner at tage en tur på cafe, gå en tur eller noget helt tredje, som du godt kan lide at lave.
Snak med en lærer på din skole
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide at du snakkede med en af dine lærere på skolen. For så kan din lærer måske også hjælpe dig. De fleste lærere vil nemlig gerne have, at deres elever har det godt. Og de ved som regel også godt, at det sommetider kan være lidt svært at være udvekslingselev. Derfor tænker jeg også, at din lærer gerne vil lytte og hjælpe dig. Det kan også være, at din lærer kan hjælpe dig med at få snakket med din værtsfamilie om, hvordan du har det.
Det kan være hammerhårdt, når man ikke trives med sin værtsmor. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå med alt det svære helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper