Jeg er startet på gymnasiet her i år, fordi jeg havde en helt klar plan lagt for min fremtid. Men jeg er kommet i tvivl, om det er det rigtige for mig.
Hej Mindhelper.
Jeg er en 16 årig pige som er startet på gymnasiet her i år, jeg har været sikker på at det gymnasium jeg går på var det rigtige, siden 8. (de sidste 2 år, da jeg startede direkte efter 9. klasse) sideløbende med det, har jeg været i gennem et talentforløb med noget sang, og i forårs søgte jeg ind i endnu et, med højere niveau. jeg havde hele planen lagt, med en musik-engelsk linje, og talentforløb, desuden har jeg længe kendt flere som har og går på gymnasiet, som jeg godt kan lide og som kun har snakket godt om det.
alt i alt havde jeg en plan, men i foråret blev mine forældre skilt og jeg blev ikke optaget på talentforløbet, jeg fik stress og mit mentale helbred blev generelt rimeligt dårligt. jeg fik styr på det til gym-start, men efter jeg startede, er jeg bare kommet i tvivl om hvor vidt det er det rigtige. Jeg føler ikke at jeg trives godt, jeg kan ikke lide det faglige, og jeg klarer mig dårligt, selvom at jeg altid har haft det nemt ved skole. mit mentale helbred er ekstremt dårligt igen, og jeg føler at jeg har flere episoder hvor at jeg bare har lyst til at give mig til at græde, selvom at jeg prøver at holde humøret højt og se positivt på tingene.
Jeg tror at det jeg prøver at formulere er at jeg kraftigt overvejer at droppe ud, men ikke kan finde ud af om det er en dårlig idé, hvis jeg dropper ud har jeg ingen alternativer, og er mega i tvivl om hvad der så skal ske. Alle omkring mig siger at det bliver bedre når jeg kommer i min studieretningsklasse, men jeg kan bare ikke se hvordan det skal hjælpe på den dårlige sociale stemning hvis det der skal til er at droppe ud og reevaluere mine planer og mål i et år, vil jeg glædeligt gøre det, men jeg kan ikke finde ud af om det vil være det rigtige, og kunne godt tænke mig et objektivt input.
MVH, en frustreret pige

(Pige, 16 år)
Kære frustrerede pige
Det lyder, som om der sker en hel masse ting i dit liv lige nu, som alle sammen falder lidt oveni hinanden. Så jeg forstår godt, hvis det hele føles svært og frustrerende lige nu. Og jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der er sket en masse
Det lyder, som om der er sket virkeligt meget i dit liv, de sidste to år. Dine forældre er blevet skilt, og du kom ikke ind på det talentforløb, du egentligt gerne ville ind på. Det er nogle ret svære ting. Så det er ikke underligt, at det påvirkede dig. Derfor tænker jeg egentligt heller ikke, det er så underligt, at du er i tvivl om, om dit gymnasie er det rigtige for dig nu. For det er ikke unormalt, at de ting, der sker i ens liv, kan påvirke, hvad man føler er det rigtige for en. Lige som der i det hele taget bare kan ske meget med en på to år, når man er ung. For det er bare de år, hvor man bare udvikler sig rigtigt hurtigt. Så derfor er det helt normalt, at en beslutning man egentligt følte, var den rigtige for to år siden, måske ikke føles helt så rigtig længere. Men derfor kan jeg virkeligt godt forstå, at det er frustrerende for dig.
Kig på fordele og ulemper
Det kan være en rigtigt svær beslutning at finde ud af, om man skal droppe ud af den uddannelse, man er i gang med. Så jeg forstår godt, at det er virkeligt svært for dig at finde ud af, hvad du skal gøre. Men i sidste ende er det dig selv, der er nødt til at mærke efter og finde ud af, hvad der er det rigtige for dig. Har du lyst til at droppe ud af gymnasiet, fordi det bare ikke længere er det, der er det rigtige for dig? Eller er det mere fordi, det hele virker uoverskueligt lige nu? Hvis det er svært at finde ud af, kan du for eksempel prøve at lave en liste over fordele og ulemper ved at droppe ud af gymnasiet. Det helt vildt gode ved lister er nemlig, at du har det hele sort på hvidt foran dig. Det kan være, det kan gøre det lidt nemmere for dig at finde ud af, hvad der er det rigtige? Jeg linker dig også lige til vores artikel om at træffe beslutninger. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Tag fat i en studievejleder
At droppe ud af gymnasiet er en beslutning, der kan være virkeligt svær at tage helt alene. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at du føler, du har brug for et input fra nogle andre. Derfor synes jeg også, du skal prøve at snakke med en studievejleder. Studievejledere er nemlig ansat til at hjælpe dig, hvis der er noget, du har brug for at snakke om i forbindelse med at gå i gymnasiet. Som for eksempel, at du lige nu er rigtigt meget i tvivl om, om du skal droppe ud. Studievejlederen kan for eksempel også hjælpe dig med at kigge på fordelene og ulemperne ved at droppe ud. Og en studievejleder kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der eventuelt skal ske bagefter, hvis du beslutter dig for at droppe ud. Så jeg synes helt klart, du skal prøve at få lavet en aftale med en af studievejlederne på dit gymnasium.
Snak med dine forældre
Jeg synes også, du skal snakke med dine forældre om, at du overvejer at droppe ud af gymnasiet. For det lyder, som om det fylder meget for dig, at du er så meget i tvivl. Og det forstår jeg virkeligt godt. Men det er vigtigt, at du får snakket med nogen om de ting, der fylder. Så du ikke kommer til at gå for meget alene rundt med dem. Det er nemlig ikke særligt rart. Det kan jo også være, at dine forældre har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Snak med nogen om dit mentale helbred
Jeg lægger også mærke til, at du skriver, at dit mentale helbred er blevet dårligt igen. Og det lyder virkeligt heller ikke, som om du har det særligt sjovt lige for tiden. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt nogen, at du faktisk ikke har det særligt godt for tiden? Hvis du ikke har det, synes jeg virkeligt, at du skal gøre det. Det er nemlig rigtigt vigtigt, at du tager dit mentale helbred alvorligt og passer på dig selv. Og det gør du allerbedst ved at fortælle nogen, hvordan du har det. Du skal nemlig ikke gå alene rundt og have det svært. Det er alt for hårdt.
Hos Headspace sidder der altid en frivillig rådgiver klar til at snakke med dig, hvis du ikke lige ved, hvem du skal gå til. De frivillige i Headspace er super søde. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Headspace, hvis du har brug for det.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen om de ting, du går og tumler med. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går rundt og tumle med en masse helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper