Hej.
Jeg har haft en masse perioder med ondt i maven. Der er ingen årsag til det. Vi har været til lægen og fået testet mit blod. Min mor troede i starten jeg var laktoseintolerant eller ikke kunne tåle gluten. Jeg har snakket med lægen to gange og med min lærer. Jeg har det fint i skolen. Jeg kan finde ud af det og har nogle gode venner. Min søster har angst. Det var engang meget voldsomt og hun havde det hele tiden ”dårligt”. Nu er jeg i tvivl om jeg også har og hvad grunden til min ondt i maven er. Jeg er begyndt ikke at spise ligeså meget som jeg plejede at gøre. Jeg er bange for hvis jeg spiser for jeg ondt i maven. Nu spiser jeg kun eftermiddagsmad og aftensmad. Nogle gange også frokost.

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med, at du har ondt i maven fylder meget hos dig. Det kan være hammerfrustrerende, når man ikke ved, hvorfor man har ondt et sted. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Det kan være mange grunde til, at man har ondt i maven
Du skriver, at du bøvler rigtig meget med ondt i maven, og at du har fået det tjekket hos lægen. Men at lægen ikke kunne finde nogen fysisk grund til, at du har det sådan. Det kan være rigtig hårdt, når man tit har ondt i maven. For det er ikke rart at have det sådan. Og når man ikke har fået en årsag til, at man har ondt i maven, kan man godt komme til at gå og tænke rigtig meget over det og blive bekymret for, hvad det kan være.
Du skriver også, at din søster har angst og, at hun får det dårligt, når angsten er rigtig slem. Når der er en tæt på en, som har angst, kan det godt sætte nogle tanker igang hos en. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kommer til at tænke over, om det mon også er angst, som gør, at du får ondt i maven. Ens tanker og følelser kan påvirke kroppen, så hvis man fx bøvler med nogle svære ting eller føler sig presset eller angst, kan det godt sætte sig som en hård knude i maven. Derfor kan jeg også godt forstå, at du kan blive bekymret for om, det kunne være angst.
Men der kan der være rigtig mange grunde til, at man har ondt i maven. Derfor tænker jeg heller ikke at det behøves at betyde at man har angst. Heller ikke selvom ens søster kæmper med angst.
Kroppen har brug for benzin
Du skriver, at du er begyndt ikke at spise lige så meget, som du plejede at gøre, fordi du er bange for at få ondt i maven, hvis du spiser. Når man bøvler rigtig meget med ondt i maven, kan jeg godt forstå, at man kan have lyst til at gøre alt for at undgå det. Men mad er simpelthen så hammervigtigt for kroppen. Kroppen har brug for mad, for at kunne fungere. Lidt ligesom en bil har brug for benzin, for at kunne køre. Og hvis kroppen ikke får den mad, som den har brug for, kan den godt finde på at brokke sig fx ved at give ondt i maven. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du prøver at se, om du ikke kan spise normalt. Så din krop får det brændstof, som den har brug for.
Bliv ved med at snakke med dem omkring dig
Jeg vil lige give dig lidt ros med på vejen – det er simpelthen så godt, at du snakker med dem omkring dig om, hvordan du har det. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går med det svære alene. Derfor er det også rigtig godt, at du har snakket med din mor og lærer om, hvordan du har det. Og det skal du endelig blive ved med at gøre.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at lytte. Og intet er for stort eller småt til Headspace. De frivillige gør også altid deres allerbedste for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både få en tid til en samtale eller chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Hvis det fortsætter, så tag et smut til lægen igen
Hvis det med maven bliver ved med at bøvle og fylde meget hos dig, tænker jeg, at det er en god ide, at du tager et smut til lægen igen. Og får en snak om det, og om de tanker og bekymringer, som du går med. Du kan også fortælle lægen, at du bøvler lidt med at få spist nok i løbet af dagen. For så kan lægen måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp til dig.
Det kan være rigtig svært, at bøvle med ondt i maven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper