Hej
Jeg er en pige på 18 og jeg går på gymnasiet.
mit spørgsmål er lidt delt op i flere dele men jeg vil prøve at forklare det så godt som jeg kan.
Jeg har et par gange haft en oplevelse af at være meget lydfølsom.
fx i dag kom jeg hjem fra skole og sad bare på mit værelse. Min mor begyndte så på et tidspunkt at lave mad ude i vores køkken, hvilket jo ikke larmer så meget igen. Men jeg oplevede at jeg slet ikke kunne være i min krop og jeg begyndte at græde. Det endte med at jeg l under min dyne med hænderne for ørene og tårene trillende. det har jeg prøvet et par gange før men jeg undre mig over hvorfor jeg reagere sådan. Det er som om jeg bliver overvældet af lyden og følelsen af at jeg ikke kan få lyden til at stoppe.
Er det noget i kan genkende og hvad kan man eventuelt gøre i en sådan situation.
mvh.

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder som om, at du har haft nogle oplevelser, hvor lyde har overvældet dig og gjort dig rigtig utilpas. Det kan være rigtig ubehageligt, og jeg forstår godt, at du komme til at tænke på, hvorfor du mon reagere sådan. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker og oplevelser.
Måske har du været presset
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har været presset i de situationer, hvor du har oplevet at blive meget lydfølsom? Nogen gange hvis man er super presset, kan selv små ting nemlig påvirke en meget. Hvis man fx har haft en lang dag i skole eller på arbejde, tror jeg, at vi alle kender til, at selv små ting kan føles helt overvældende. Små ting som lyde eller, at man taber en ske på gulvet eller, at man ikke lige kan huske, hvor man lagde nøglerne henne, kan få en til at bryde sammen. Selvom det kan føles intenst i situationen, er det en helt normal reaktion, når ens hjerne i forvejen bare er fyldt helt op. Så skal der nemlig ikke så meget til, at få bægret til at fyde over. Hvis du tænker at det kunne passe på dig, kan du prøve at læse denne her artikel med tips til, hvordan man bedre kan håndtere en presset hverdag .
Det er helt almindeligt at blive påvirket af lyd
Vi mennesker har forskellige ting, der trigger os. For nogen kan det være, hvis de har det for varmt eller koldt. Nogen kan ikke snuppe synet af folk der spiser. Og nogen er mere lydfølsomme end andre. Hvis man er lydfølsom kan selv lave lyde genere en rigtig meget. Og det der adskiller lydfølsomhed fra andre triggere er, at det kan være svært at slippe af med lyde, man ikke selv laver. Og så kan det give en, en følelse af afmagt. Følelsen af afmagt kan være mega overvældende og det kan gøre en rigtig ked af det.
Praktiske ting mod lyde
Der er en række ting man kan gøre, hvis man bliver generet af lyd. Den første er at prøve at lukke døre mellem det værelse, man sidder på og der, hvor de forstyrrende lyde kommer fra. Her kan det måske være en ide for dig at prøve at tale med din mor om, i kan prøve at lukke døre til fx køkken, når der bliver lavet mad. Hvis det ikke hjælper at lukke døre, kan det måske være en ide at prøve ørepropper eller noise-cancelling hovedtelefoner. Begge dele kan reducere lyde en hel del.
Snak med din mor
Du beskriver at du har haft oplevelsen af, at de lyde der kom fra køkkenet gjorde, at du følte, at du ikke kunne holde ud at være i din egen krop. Og at du endte med at blive rigtig ked af det. Jeg kommer til at tænke på, om du mon fortalte din mor om oplevelsen efterfølgende? Det kan nemlig nogen gange hjælpe en selv at fortælle, når man har sådan en oplevelser. Det kan give en lidt mere ro på ikke at gå med sådan en oplevelse alene. Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting.
Tag et smut til lægen
Det kan også være en god ide, at tage et smut forbi lægen. Lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig, og hvorfor du bliver så følsom over for lyde. Som sagt kan det sagtens være, at det bare skyldes en lang og lidt presset dag. Men det kan være meget godt lige at få fulgt op på, når man pludselig oplever, at der er nogen ting, der påvirker en mere end de plejer.
Jeg håber der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg på, at du snart finder en måde at håndtere de forstyrrende lyde på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper