Hej
Jeg går lige til sagen…. Jeg har det virkelig ikke nemt for tiden. Jeg har rigtig mange følelser som forstyrrer mig hele tiden. Jeg er træt og kan ikke sove og hvis jeg gør har jeg slemme mareridt. Jeg er konstant på kanten af at græde hele tiden og det udmatter mig så vanvittig meget. Jeg kan ikke komme op og morgenen og kan ikke koncentrere mig. Jeg kan ikke finde ud af ting og er ved at blive bombaderet af alle de her tanker og bekymringer. Jeg kan ikke sidde stille til undervisning (går på højskole) og er konstant alene med mig selv så snart vi har fri og kan ikke overskue noget som helst. Min kæreste og jeg har snakket om at flytte sammen, hvilket jeg rigtig gerne vil, men jeg har lige sagt til ham at det ikke skal være lige nu, fordi jeg med alle de ting der sker slet ikke kan overskue det. Så nu kommer der til at gå lidt tid før det kommer til at ske, hvilket giver lidt ro i maven, men alligevel er jeg bare så ked af at jeg har måtte skuffe ham på det punkt. Hver gang jeg taler i telefon med enten ham eller mine forældre græder jeg. Facaden er oppe når jeg er sammen med andre. Jeg føler mig bare rigtig alene med alt hvad der sker, for jeg kan ikke forklare hvad der sker inden i. Jeg har masser af venner og veninder, men jeg kan ikke få mig selv til at ringe til dem og snakke med dem og forklare mig, fordi jeg er bange for at være en byrde for dem. Som du nok også kan fornemme på denne besked og måden jeg for mig formuleret, så er jeg helt over det hele… Jeg har sådan brug for et råd på vejen, for jeg knækker snart. Jeg kan mærke at jeg snart knækker mod noget der er endnu værre og det ønsker jeg ikke. Jeg ønsker at finde den pige som var en livsnyder og som ikke havde så forfærdelig mange bekymringer i livet. Hun har efterhånden været væk i rigtig lang tid, hvilket bekymrer mig meget, for jeg savner den side af mig selv vanvittigt meget.. Så håber meget på et råd på vejen, som kan få mig i en god retning. Jeg har taget flere tests for angst og depression og de siger alle det samme. At jeg har det. Jeg er ikke typen der antager det uden belæg, men alligevel kan jeg godt tænke at de jo nok har noget at sige. Noget jeg ikke har fået sagt er at jeg også er virkelig bange for alting. Der er ting tit hvor jeg mærker uro og er utryg og bare gerne vil gemme mig væk på mit værelse, hvor jeg kan være i ”sikkerhed”
Håber på hjælp – mange tak

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder godt nok til, at du går rundt med en masse tanker og bekymringer og har det rigtig svært. Det kan være rigtig hårdt at have det sådan. Derfor er det jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er naturligt, at man ikke har så meget overskud, når man ikke har det godt
Det lyder til, at der er en hel masse ting som fylder rigtig meget inde i dit hoved. Og når man har det sådan, så er det altså bare helt naturligt, at man ikke har særlig meget overskud. For det tærer rigtig meget på ens energi, når man har det skidt. Du skriver, at du hele tiden er på randen til at græde, og at du ofte græder, når du snakker med dine forældre eller din kæreste. Og det er en helt naturlig reaktion, når man går rundt og har det skidt og ens humør er i bund. Når man græder, er det nemlig en måde at signalere, at det man snakker om virkelig fylder meget, og at man har brug for, at den anden person lytter og hjælper. Derfor er det også en helt naturlig reaktion, at du bliver ked af det, når de triste tanker fylder så meget hos dig.
Snak med dine veninder
Når man går rundt og har det ligesom dig, er det en rigtig god ide at få snakket med andre om, hvordan man har det. Det er rigtig godt, at du snakker med dine forældre og din kæreste om, hvordan du har det. Det skal du endelig blive ved med. For det er alt for tungt at bære rundt på alle de tanker helt alene.
Men jeg tænker egentlig også, at det kunne være en god ide, at du prøvede at snakke med dine veninder om, hvordan du har det. For de fleste venner vil rigtig gerne være der for en og lytte, når man har det svært. For vi har alle sammen perioder, hvor tingene kan være lidt svære. Og derfor tænker jeg også, at dine veninder gerne vil lytte, hvis du ringer og snakker med dem om, hvordan du har det. Du er ikke en byrde – tværtimod tænker jeg faktisk, at de måske bliver rigtig glade for, at du deler det med dem. Du kan prøve at vende det om en gang: Hvordan ville du have det, hvis en af dine veninder havde det rigtig svært og ringede til dig, for at snakke om det? Mange vil blive rigtig glade for at man deler, for de fleste vil rigtig gerne have, at ens veninder har det godt. Og så er det også bare en kæmpe tillidserklæring, at man tør fortælle den anden, at man har det svært. Det viser nemlig, at man stoler på dem, og derfor bliver folk ofte glade for, at man kommer til dem. I vores guide til at snakke med sine venner som svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan man kan gribe det an.
Sejt at du har mærket efter og sagt fra
Jeg vil også lige rose dig for, at du har mærket efter og fundet ud af, at du har brug for, at der går lidt tid før dig og din kæreste skal flytte sammen. For når man har det ligesom dig, er det rigtig vigtigt, at man også husker at passe på sig selv. Og hvis man ikke er så vant til at sige fra, så er det også helt almindeligt, at det kan være lidt svært og måske give en lidt dårlig samvittighed. Men det er ofte sådan, at jo flere gange man får sagt fra, jo nemmere bliver det at gøre. Ud fra hvad du skriver om din kæreste, så tænker jeg, at han rigtig gerne vil have, at du har det godt. Derfor tænker jeg også, at han er rigtig glad for, at du har sagt til ham, hvad du har brug for, så det at flytte sammen kan blive en god oplevelse for jer begge to.
Tag fat i lægen
Når man har det rigtig svært, er det helt naturligt at tingene kan virke uoverskueligt, og man har svært ved at kende sig selv. Men heldigvis er det også sådan, at den side af dig selv som du savner, godt kan komme tilbage igen. Men sommetider har man brug for lidt hjælp til at få det bedre igen. Og en af dem som kan hjælpe er lægen. Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal tage fat i lægen og få snakket om, hvordan du har det. Læger ved nemlig en hel masse om kroppen både udenpå og indeni. Derfor er de også vant til, at snakke med folk som går og bøvler med en masse svære tanker. Og så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om det er angst og depression, som du bøvler med. Samtidig så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne.
Jeg håber virkelig, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og at du tager et smut forbi lægen, så du kan få det bedre igen. For det er ingen, som skal gå og have det sådan, som du har lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper